• Anonym (vilsen)

Ingen attraktion - skiljas eller vänner ?

Är gift med barnens pappa sen 6 år, har varit ihop i 17 år.  Barnen är 5 och 6 år. 

Han är rätt bra pappa fast han inte gör så mycket med dom, han kan väl busa och så hemma men vi är så hilma olika. Jag är social vill ha mkt kontakt med andra människor, hitta på saker och ha det trevligt.
    Han har inga kompisar alls, trivs att sitta hemma i soffan och inte gå ifrån gården.  Nu känner jag att mitt liv bara håller på att försvinna ifrån mig och jag vill verkligen börja ta vara på livet.
    utlandsresor har han följt med på bara för att jag inte "får" åka själv med barnen. sen allt hemma så är det mest jag och barnen och sen han.

Jag är galet trött på honom och hans stora ego.
    Men vi bråkar aldrig för det utan det funkar rätt ok hemma ändå. (fast jag roddar med allting )  Men skönt ändå att man kan hjälpa att lämna/hämta på dagis o skola och så.

Men jag älskar honom inte längre.. 
    Jag nekar oftast till sex för jag känner mig inte alls attraherad av honom.  2sista gångerna har gått med på det fast jag inte vill.. och känner bara snäääällla kan det  vara över någongång.  Vill inte ens ge honom en puss.
    Jag känner att jag aldrig mer vill ha sex med den karl. !

Men frågan är.. kan man leva ihop för barnens skull bara som vänner typ ?  Funkar det ?

Eller är det lika bra att gå skilda vägar på en gång.

• Svar på tråden Ingen attraktion - skiljas eller vänner ?
  • Anonym

det låter som ni lever parallella liv.
    gör saker tillsammans, annars kan ni ju lika gärna skilja er.

• onelifetolive
    Anonym (vilsen) skrev 2012-10-04 10:33:55 följande:
    Men frågan är.. kan man leva ihop för barnens skull bara som vänner typ ?  Funkar det ? Eller är det lika bra att gå skilda vägar på en gång.

Nej, det kan man inte. Det gynnar ingen. Tänk på att du bara har ett liv. Gör det bästa av det. Är inte du glad och nöjd med tillvaron så kommer ingen i din närhet vara det heller. Så genom att stanna trots att du inte vill så hjälper du... ingen. Lycka till!
  • pollie

Som du säger själv så finns där mycket som är bra. Kärlek är ett medvetet val, man väljer att göra saker, säga snälla saker osv. åt varandra vilket gör att positiva känslor, kärlekskänslor, får näring. Man behöver ju vårda förhållandet! Jag tror aldrig det är för sent, VILL ni jobba för er relation är jag övertygad om att positiva känslor som kärlek och attraktion kommer att infinna sig. Det kräver ju förstås att båda verkligen vill ge åt varandra, och i början känns det säkert motvilligt, men gör man det ändå så bryts den onda cirkeln och man får så mkt tillbaka!! Efter 17 år måste ni ju se bra saker i varandra också, ta fasta på dem och förstärk dem!! För er OCH för barnens skull.

Tänk på vad du har istället för på vad du saknar.

• Nyctophilia

Nej säger jag, det var exakt så mellan mig och exmannen.
    Parallelliv, ingen attraktion kvar alls.
    Ville inte leva så och beslutet var gemensamt. Då hade vi ändå försökt med f-rådgivning i 2 omgångar. Men känslorna var slut och vi hade växt från varandra.
    Vart samman 14 år.
    Träffade min nuvarande i mars och är förlovad. Jag hade aldrig velat leva utan det han och jag delar, passion, ömsesidighet, intresse i varandra osv. Inser vad det innebär nu att vara kär på riktigt!

• Anonym (Smurfan)

Det låter ju trist att du inte är kär i din man längre och att ni har olika intressen.
    Hur mycket har ni försökt jobba på det? Du har invisterat 17 år av ditt liv i denna man, kanske värt något i alla fall? BLir gräset grönare på andra sidan i nästa förhållande?
    Tänkt också på era små barn, 5 och 6 år är väldigt små och jag tillhör dem som inte tror på "lyckliga" skilsmässor. Jag tror att alla barn vill att mammma och pappa bor tillsammans och att alla barn vars föräldrar separerar tar viss skada, mer eller mindre. Visst, är man egoistik och vill leva sitt eget liv ( du har ju bara ett liv osv), bli kär och träffa någon ny så visst, skilj dig och satsa på det och sätt dig själv främst.
    Har själv varit gift länge och det gå upp och ner. Allt har sin tid och man får jobba på sin relation. Att se mina barn lyckliga med sin mamma o pappa tillsammans är det största för mig och jag är glad och lycklig med det. Går inte på det där med att "om jag inte är lyckling är inte min barn det.." snacket. Man gör sin egen lycka.  Så tänker jag, men alla är vi olika..

• Anonym (vilsen)

Vill bara klargöra att jag absolut inte längtar efter en ny kärlek..  det är INTE prio 1.  OM det blir skillsmässa så blir all fokus på barnen och inte någon ny karl. Jag har inte längtan efter kärlek och passion på det viset just nu.
    Jag är rätt självständig och van att klara mig själv i olika situationer, så någon ny man i mitt liv är inte att tänka på för låång tid framöver isf.

Nu känns det ändå som om det är jag och barnen och sen pappan, det är jag och barnen som gör saker ihop. Pappan vill inte, OM han någongång hänger med på det jag föreslår så är det bara suck och stön och irritation både på mig och barnen.
    Så det här med att göra saker som en hel familj funkar inte hos oss.  Men sköter han sitt och jag och barnen vårat så funkar det, slipper han följa med oss på aktiviteter och sånt så är han nöjd.

Min man är inget för att vårda relationen, visar aldrig uppskattning eller någonting och jag har väl också blivit dålig på det eftersom jag inte får någonting tillbaka.
    Tror min man älskar mig (men det har han inte sagt på flera år)  jag har däremot klargjort för honom att jag inte vet hur/om jag har några känslor för honom. 

Vi har en rätt bra ekonomi ihop och kan göra oss råd till en utlandresa varje år, åka på småutflykter och jag kan unna barnen det dom vill ha (ibland...)
    har nya bilar, hästar och en liten gård som vi alla trivs så himla bra på. Barnen kan vara ute själva och cykla och leka för det är nästa obefintlig trafik på vägen bredvid. 

Så det är mycket som talar för, men då mest det praktiska.  Sen det känslomässiga skriker rakt ut att det inte funkar.
    En del av mig säger att det är ok.. andra delen av mig bara skriker att flytta. !

jag vill skiljas men ändå inte.

• Anonym (snubbe)
    Anonym (vilsen) skrev 2012-10-04 15:54:44 följande:
    Vill bara klargöra att jag absolut inte längtar efter en ny kärlek..  det är INTE prio 1.  OM det blir skillsmässa så blir all fokus på barnen och inte någon ny karl. Jag har inte längtan efter kärlek och passion på det viset just nu.
    Jag är rätt självständig och van att klara mig själv i olika situationer, så någon ny man i mitt liv är inte att tänka på för låång tid framöver isf.

Nu känns det ändå som om det är jag och barnen och sen pappan, det är jag och barnen som gör saker ihop. Pappan vill inte, OM han någongång hänger med på det jag föreslår så är det bara suck och stön och irritation både på mig och barnen.
    Så det här med att göra saker som en hel familj funkar inte hos oss.  Men sköter han sitt och jag och barnen vårat så funkar det, slipper han följa med oss på aktiviteter och sånt så är han nöjd.

Min man är inget för att vårda relationen, visar aldrig uppskattning eller någonting och jag har väl också blivit dålig på det eftersom jag inte får någonting tillbaka.
    Tror min man älskar mig (men det har han inte sagt på flera år)  jag har däremot klargjort för honom att jag inte vet hur/om jag har några känslor för honom. 

Vi har en rätt bra ekonomi ihop och kan göra oss råd till en utlandresa varje år, åka på småutflykter och jag kan unna barnen det dom vill ha (ibland...)
    har nya bilar, hästar och en liten gård som vi alla trivs så himla bra på. Barnen kan vara ute själva och cykla och leka för det är nästa obefintlig trafik på vägen bredvid. 

Så det är mycket som talar för, men då mest det praktiska.  Sen det känslomässiga skriker rakt ut att det inte funkar.
    En del av mig säger att det är ok.. andra delen av mig bara skriker att flytta. !

jag vill skiljas men ändå inte.
    Du kanske kan leva utan att känna att du är förälskad i din man. De flesta skulle inte göra de. Är det ett problem för dig att inte ha sex? On INTE så ok, för din egen skull kan du nog lika gärna stanna.

MEN vad vill din man, vill ha också leva i ett kärlekslöst förhållande. Jag tror inte det. 
    Är själv i en situation där min sambo inte längre är kar i mig. Vi har vart tillsammans bara i 4,5 år och har två barn och är själva 23år. Så visst en helt annorlunda situation.. 

Skillnaden är nog dock att min sambo inte kan leva med en partner utan att känna förälskelsen.

Men som som jag skulle reagerat ifall hon inte hade brytt sig;

Som förälskad hade jag aldrig släppt taget om min sambo även om hon inte hade kännslor för mig. Jag älskar närheten och när hon runkar av mig, vi har dock inte sex längre sen 1,5år tillbaka. Jag är inte nöjd med det. Avsaknande av kärleken från henne gör mig bitter och till en sämre man och partner. Jag tycker absolut om att umgås med men sambo och våra barn, men blir endå alltid besviken när jag vill kyssas och hon viker av. 

Tror din man kan reagera på samma sätt. Den ständiga vetskapen om att inte få det vi vill ha gör oss garanterat till sämre partners. Tror inte din man kommer bli den du vill om inte du ger honom det han vill ha, dvs KÄRLEK, inte sex. 

Din man är inte nöjd. Inte du heller. Gå och prata med en terapeut så får ni se om ni har någonting att jobba för. Annars är det bara att skiljas.   
  • Anonym (så)
    Mistelstein skrev 2012-10-04 13:23:15 följande:
    Nej säger jag, det var exakt så mellan mig och exmannen.
    Parallelliv, ingen attraktion kvar alls.
    Ville inte leva så och beslutet var gemensamt. Då hade vi ändå försökt med f-rådgivning i 2 omgångar. Men känslorna var slut och vi hade växt från varandra.
    Vart samman 14 år.
    Träffade min nuvarande i mars och är förlovad. Jag hade aldrig velat leva utan det han och jag delar, passion, ömsesidighet, intresse i varandra osv. Inser vad det innebär nu att vara kär på riktigt!
    Vad härligt att du träffat någon ny att dela ditt liv med och att förälskelsen är på topp. Det är bra att du mår bra i det nya. Men jag vill också påminna om att du säker hade det så med exmannen också i början. Det är klart att den nya ger sig enegi, och bara förälskelsen i sig är ju en mycket härlig känsla. Man svävar på moln och man ser bara allt det härliga tills vardagen kommer ikapp och slentrian kommer i slutändan i alla förhållanden. Vad man kan ha lärt sig av det gamla/exet är att göra något åt när det börjar bli jobbigt i förhållande. Självklart ska man inte vara kvar i ett kärlekslöst förhållande, men en tanke för dem som håller på att gå vidare i sina liv som TS är ju att vara sann mot sig själv.
  • Nyctophilia

Rent ärligt så kändes det inte alls så med exet. Vi var unga båda två med en del i bagaget.
    Det är därför jag nu fattar vad vara kär på riktigt innebär.
    Det fanns tvivel med exet men som man då stötte undan, man tänkte det kanske blir bättre osv. Vi funkade väl mer som vänner. Hade aldrig nåt sprakande sexliv som jag har nu.
    Han är mannen jag vill bli gammal med!

• Anonym (Smurfan)

Förstår att du har en svår sits TS och att du känner att de liksom kan kvitta om han är där eller inte.
    Först tycker jag du ska ta ett allvarligt snack med mannen, göra klart för honom hur du verkligen känner det. Om du klartgjort för honom att du inte har några känslor kvar, varför tror du att han ska visa dig uppskattning då? Han kanske inte gjorde det innan heller, vad vet jag, men killar är ju så dåliga på det i allmänhet.

Men om inte ditt prio är att hitta en ny och bli så där härligt kär som så många vill innan den biten också går över, varför inte stanna? Satsa på dig själv, hitta nya intressen och  gör saker med barnen barnen, gör saker ni vill. Vad skulle bli så annorlunda om du flyttade och bodde själv med barnen?
    Skulle du vara gladare då, eller något annat?

Ekonomiskt har du det säkert bättre om du stannar med honom, så är det oftast. Gården, hästarna osv. kommer du att kunna ha kvar dem och du sklijs? Blir det några pengar till resor och annat av roligt? En bekant skiljde sig för hon ville "leva livet och ha kul", sålde sitt stora fina hus, sålde husdjuren och nu bor mamman och pappan i var sin liten trång 1:a i ett hög hus. Barnen kan aldrig cykla eller gå ute själva, hissen trasig, dåliga grannar osv, osv. Mamman ser bara trött och ledsen ut när jag ser henne..

• Myling

Jag tror nog man kan ha en gemensam familj utan att ha en gemensam kärleksrelation. Ni får väl helt enkelt omförhandla ert förhållande. Du raddar upp hur du vill leva ditt liv, han får antingen acceptera eller så blir det skilsmässa på riktigt...

• Anonym (vilsen)

Nu har vi haft ett snack till och jag har bestämt att vi ska gå skilda vägar.. dels för att jag har börjat få upp ögonen för en annan.. men har inte gjort någonting ännu med den här andra mannen. Men det talar emot mig att fortsätta ett kasst förhållande när man börjar titta på andra.
    jag har aldrig tänkt i dom banorna förut...  men när det här bara blev så. Så känns mitt äktenskap ännu mer utnött...

• Anonym (Liknande sits)

Vore intressant att höra hur det gått sedan sist?

• Anonym (XXX)
    Anonym (Smurfan) skrev 2012-10-05 13:15:56 följande:

Ekonomiskt har du det säkert bättre om du stannar med honom, så är det oftast. Gården, hästarna osv. kommer du att kunna ha kvar dem och du sklijs? Blir det några pengar till resor och annat av roligt? En bekant skiljde sig för hon ville "leva livet och ha kul", sålde sitt stora fina hus, sålde husdjuren och nu bor mamman och pappan i var sin liten trång 1:a i ett hög hus. Barnen kan aldrig cykla eller gå ute själva, hissen trasig, dåliga grannar osv, osv. Mamman ser bara trött och ledsen ut när jag ser henne..

Det där låter dock konstigt. Med halva köpeskillingen var från det "stora fina huset" hade de väl kunnat köpa var sin bostadsrätt i ett lite bättre område? Låter som att huset varit belånat över taknocken, och att allt var bara en fin fasad ändå innan skilsmässan.
Svar på tråden Ingen attraktion - skiljas eller vänner ?