• Januari05

Svårt att gå ner i vikt med lchf

Nu ger jag snart upp....

Har hållt på med lchf i ca 2 månader men går inte ner som jag vill.
    Ena dagen ner två kg för att nästa dag ha gått upp de igen.
    Jag blir sååå trött och frustrerad, känns som om jag kan ge upp det här med lchf snart.
    Tror att jag varit inne på alla sajter som finns angående lchf men jag hittar inte vad jag gör för fel. SUCK! 

Jag skulle vilja ha tips och ideer på hur jag ska göra för att lyckas med detta, ge upp vill jag inte (än).

Är det någon som vill kämpa tillsammans med mig?

• Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt med lchf
  • jagvetefan

Men jag hade kanske gått ner ännu mer om det inte vore för läsken iofs... Ska snart ta tag i mitt pepsi max beroende...!

• Pavel

Alltså alla dessa myter om kost, mejeriprodukter hit och dit det spelar verkligen ingen roll vad du äter du kan leva på gelehallon och ändå gå ner i vikt så länge du ligger på kaloriundetskott, läs på om kost och då menar jag inte kostdoktorns sida utan seriös litteratur det finns bra böcker som presenterar riktiga fakta, tex kurslitteratur eller boken Forma kroppen och maximera din prestation av Nicklas Neuman och Jacob Gudiol den sistnämnda boken förklarar allt på ett hyfsat lättfattat sätt, alla dessa dieter i all ära men det kan inte sägas nog många gånger, kalori in mot kalori ut ger viktnedgång

• Faile

Måste ändra lite i receptet gällande knäcket.
    Har alltid gjort enligt någorlunda samma grundrecept vilket har varit, 3 ägg, 1 dl mandelmjöl, 1 dl kokosflingor och 1 dl linfrön/psylliumfrön. Har ibland ändrat nån halvdl hit eller dit, lagt till sesamfrön osv.
    Men nu bytte jag ut tex linfrön helt mot solroskärnor och det gick inte alls, blev alldeles för "blött" och inte alls krispigt som knäcke.
    Så vissa saker går tydligen inte ändra helt =)

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Lavinen
    Faile skrev 2012-10-08 10:56:23 följande:
    Måste ändra lite i receptet gällande knäcket.
    Har alltid gjort enligt någorlunda samma grundrecept vilket har varit, 3 ägg, 1 dl mandelmjöl, 1 dl kokosflingor och 1 dl linfrön/psylliumfrön. Har ibland ändrat nån halvdl hit eller dit, lagt till sesamfrön osv.
    Men nu bytte jag ut tex linfrön helt mot solroskärnor och det gick inte alls, blev alldeles för "blött" och inte alls krispigt som knäcke.
    Så vissa saker går tydligen inte ändra helt =)
    Tack då vet jag! Har inte testat än - så det var nog tur :)
  • jagvetefan

Usch idag gick jag upp igen... Så tråkigt! Gjorde inget annorlunda igår förutom att INTE dricka Pepsi Max...

MÅSTE verkligen sluta väga mig varje dag... Man blir ju så less när det är + på vågen!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-09 13:14:02 följande:
    Usch idag gick jag upp igen... Så tråkigt! Gjorde inget annorlunda igår förutom att INTE dricka Pepsi Max...

MÅSTE verkligen sluta väga mig varje dag... Man blir ju så less när det är + på vågen!
    Man blir väldigt brydd när det är +
    Jag tycker det är jobbigt värre också Obestämd 
  • jagvetefan

Ja man undrar ju varför, när man inte gjort annorlunda...! Iofs var jag inte på toan innan vägning idag... Kanske innehållet där vägde lite... Flört

Hur går det för dig då Lavinen?

• Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-09 13:51:37 följande:
    Ja man undrar ju varför, när man inte gjort annorlunda...! Iofs var jag inte på toan innan vägning idag... Kanske innehållet där vägde lite... Flört

Hur går det för dig då Lavinen?
    Jag vågar inte väga mig! Kläderna är större men jag vågar ändå inte väga mig mer än 1 gång i veckan
    Blir så deppig när det inte gått bra... Men jag får väl inte ge mig. Eller hur!?

• jagvetefan

Igår efter plusset kände jag starkt att jag skiter i det! Börjar med pulver igen ist där det händer nåt... Men så gick jag ner igen till idag så nu känns det bra igen! Så vi kämpar på!! :)
    Härligt att kläderna är större!! Här känns det inte riktigt så... Men jag hoppas det kommer! :)

• SunGirl

En liten inflik; ny forskning visar att våra gener styr vilken kost som är bäst lämpad för oss. En del rasar i vikt med en fett+proteinkost, andra rasar i vikt av en fettsnål kost med kolhydrater+protein. Jag tillhör ex. den senare skaran.

Glöm inte heller träningen! Att röra på sig mycket ökar metabolismen.

• Lavinen
    SunGirl skrev 2012-10-10 13:36:20 följande:
    En liten inflik; ny forskning visar att våra gener styr vilken kost som är bäst lämpad för oss. En del rasar i vikt med en fett+proteinkost, andra rasar i vikt av en fettsnål kost med kolhydrater+protein. Jag tillhör ex. den senare skaran.

Glöm inte heller träningen! Att röra på sig mycket ökar metabolismen.
    Jag har tidigare testat kolhydrater i dieten också men tyvärr så triggar det mig att känna konstant hunger. LCHF-liberala metoden gör iaf att det känns stabilare på den fronten. Men du har rätt. Träna gör jag för lite...
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-11 09:09:37 följande:
    Jag oxå...
    Ska vi utmana varandra att röra på oss lite mer!? Kanske vi förlorar mer vikt snabbare då Skrattande
    Jag cyklade typ 3 km två gånger förra veckan iaf. Men behöver egentligen göra det minst fem!!
  • jagvetefan
    Lavinen skrev 2012-10-11 09:46:01 följande:
    Ska vi utmana varandra att röra på oss lite mer!? Kanske vi förlorar mer vikt snabbare då Skrattande
    Jag cyklade typ 3 km två gånger förra veckan iaf. Men behöver egentligen göra det minst fem!!

Bra idé!

Jag var duktig på att gå promenader ett tag men det har jag tyvärr kommit ifrån... Kanske skulle ta tag i det igen... Glad Man skulle haft en hund, så hade man blivit tvungen! Skrattande

• Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-11 11:40:45 följande:

Bra idé!

Jag var duktig på att gå promenader ett tag men det har jag tyvärr kommit ifrån... Kanske skulle ta tag i det igen... Glad Man skulle haft en hund, så hade man blivit tvungen! Skrattande

Jag har två hundar men det hjälper tyvärr inte mig. Promenaderna blir inte tillräckligt långa för det Rynkar på näsan
    Men vi försöka motionera mer då! - Ska vi börja på måndag!? Ska nämligen resa i helgen...
  • jagvetefan
    Lavinen skrev 2012-10-11 11:54:31 följande:
    Jag har två hundar men det hjälper tyvärr inte mig. Promenaderna blir inte tillräckligt långa för det Rynkar på näsan
    Men vi försöka motionera mer då! - Ska vi börja på måndag!? Ska nämligen resa i helgen...

Jag ska försöka men jag har ingen lust just nu... Flört 
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-11 17:15:18 följande:

Jag ska försöka men jag har ingen lust just nu... Flört 
    Med eller utan lust. Vad sägs - ska vi hurta lite idag då?! Skrattande
  • missnikita

Hej!
    Jag och min sambo har nu kört LCHF i 2 1/1 vecka. han har lyckats gå ner 4 kilo och jag har gått ner 1 kilo.
    Undrar lite varför det går så segt för mig? Sen såg jag att någon skrivit om pepsi max. Vi unnar oss cola light kanske 2 gånger i veckan...trodde det var ok eftersom det är 0 kcal. (och inga kolhydrater)

Sen så kanske vi äter för mycket mejeriprodukter?! Äter ju det varje dag. Grädde i äggröran, grytor och soppor med grädde. Och sen äter jag brieost på kvällarna ibland när jag är sugen på något.

Ska fortsätta i 6 veckor till med lchf, sen ska vi ut och resa och då vill vi äta normalt men kanske försöka dra ner lite på kohydraterna i den mån det går :)

Hur ska man maxa nu då för att gå ner snabbare i vikt?
    motionera mer?
    Vi är ute och går varje dag. 

Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt med lchf