• Januari05

Svårt att gå ner i vikt med lchf

Nu ger jag snart upp....

Har hållt på med lchf i ca 2 månader men går inte ner som jag vill.
    Ena dagen ner två kg för att nästa dag ha gått upp de igen.
    Jag blir sååå trött och frustrerad, känns som om jag kan ge upp det här med lchf snart.
    Tror att jag varit inne på alla sajter som finns angående lchf men jag hittar inte vad jag gör för fel. SUCK! 

Jag skulle vilja ha tips och ideer på hur jag ska göra för att lyckas med detta, ge upp vill jag inte (än).

Är det någon som vill kämpa tillsammans med mig?

• Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt med lchf
  • Lavinen
    byggd av bomull skrev 2012-09-26 15:21:10 följande:

Ost, alltså hårdost, innehåller i princip 0 KH. Det man rekommenderas att dra ner på är grädde, creme fraiche, yoghurt och liknande.
    Där ser man! Då är det ju inte så illa som jag trodde då. Usch, det är så jobbigt - känns som att jag har dåligt samvete för allt jag äter FAST man har lagt om kosten rejält. Tankevurpa...jag vet. Men jag ska inte gå ner i en negativ spiral utan uppåt. Banne mig!!
  • yena89
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 11:48:50 följande:
    För att säga vad du bör göra annorlunda behöver vi veta vad det är du gör. Vad äter du och hur mycket? Hur mycket väger du från början? Hur lång är du? Om du redan är normalviktig kan det vara så att kroppen inte vill gå ner mer.

Rent generellt kan man väl säga att det finns två vanliga fel som folk gör när de går på LCHF:

1) För mycket mjölkprodukter
    2) För mycket nötter

Försök alltså att dra ner på dessa saker, om du nu äter sånt. I början kan det ta ett tag att lära sig hur mycket man behöver äta för att bli mätt, så försök att äta långsamt och känna efter. Det är inte meningen att du ska behöva räkna kalorier, utan mättnadskänslan ska tala om för dig när du fått i dig tillräckligt med mat.

Skriv upp vad du äter, så att du får kontroll över hur mycket kolhydrater du får i dig varje dag.
    Skulle vilja ändra "nötter" till snacks. Allt godkänt man dock inte bör äta mkt av. det inkluderar hallon, choklad, nötter och lchf sötsaker.

Annars precis som du säger, största anledningen är för mkt kolhydrater från främst mejerier/snacks.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    Lavinen skrev 2012-09-26 13:13:38 följande:
    Värt att testa alltså! Så du dricker en BMC istället för frukost!?
    MBC ;)
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Lavinen
    yena89 skrev 2012-09-26 17:09:14 följande:
    MBC ;)
    Klart jag menar MBC ;) hehe
  • jagvetefan

Hur går det för er tjejer?

Här är en till som har svårt att gå ner... Går in i vecka 6 imorgon men har inte gått ner något alls... Lite tråkigt men jag har ett låååångt förflutet med pulverdiet så jag var införstådd med att det kan ta tid för kroppen att ställa om sig...

Skönt att ha hittat den här tråden så vi kan kämpa tillsammans!!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
  • Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-09-30 11:43:11 följande:
    Hur går det för er tjejer?

Här är en till som har svårt att gå ner... Går in i vecka 6 imorgon men har inte gått ner något alls... Lite tråkigt men jag har ett låååångt förflutet med pulverdiet så jag var införstådd med att det kan ta tid för kroppen att ställa om sig...

Skönt att ha hittat den här tråden så vi kan kämpa tillsammans!!
    ...Ja vi får kämpa tillsammans. Jag har fortfarande inte sätt stora resultat på vågen men kläderna sitter lösare. Men det är bara att fortsätta. Eller hur?! 

Äter du FinnCrisp eller äter du inga kolisar alls?! Jag försöker hålla mig till max 20g kolisar/dag...
  • jagvetefan

Jo några kolisar om dan blir det allt! Jag fattar ärligt inte hur man nollar! ;)

Finncrisp köpte jag hem för jag trodde de var ok men det blir ju mycket kolisar om man äter för många! Så de äter jag inte längre... Åt Lchf-bröd oxå i början men det har jag oxå slutat med...

För mig går det ner på vågen en dag för att nästa dag ha gått upp igen... Det går verkligen upp och ner!! Typ varannan dag upp och varannan dag ner!! Skulle väl egentligen låtit bli att väga mig varje dag men kan inte sluta! ;)

Har du oxå gått på nån annan diet innan?

• Lavinen
    jagvetefan skrev 2012-10-01 18:33:10 följande:
    Jo några kolisar om dan blir det allt! Jag fattar ärligt inte hur man nollar! ;)

Finncrisp köpte jag hem för jag trodde de var ok men det blir ju mycket kolisar om man äter för många! Så de äter jag inte längre... Åt Lchf-bröd oxå i början men det har jag oxå slutat med...

För mig går det ner på vågen en dag för att nästa dag ha gått upp igen... Det går verkligen upp och ner!! Typ varannan dag upp och varannan dag ner!! Skulle väl egentligen låtit bli att väga mig varje dag men kan inte sluta! ;)

Har du oxå gått på nån annan diet innan?
    Jag vet...man får inte äta för många Crips men nån är det ju värt! Jag har också samma fenomen...väger mig ca två ggr i veckan och ena gången har jag gått ned ett kilo för att nästa gång gått upp det samma. Frustrerande speciellt när kläderna passar bättre än på länge. Fattar ingenting?

Andra dieter testade i omgångar: ViktVäktarna, Cambridge, GI, Nutrilett osv I have done it all babe Skrattande
    Inklusive LCHF... Men då körde jag utan kolisar alls och direkt efter en Cambridge-kur = Inte lyckat. Snart där efter blev jag akut opererad för gallsten. Så därför är jag nu rädd att bara äta fett för har man tendens att inte gallan tål det är det mindre lyckat.

Du då?! 
  • ego
    Lavinen skrev 2012-09-26 13:13:38 följande:
    Värt att testa alltså! Så du dricker en BMC istället för frukost!?

Jag dricker MBC med ungefär 50-60 g fett och tar ett ägg (eller två ägg) till det. Passar mig ypperligt att käka som frukost

För övrigt har inte jag heller någon galla längre men det funkar ändå jättebra med LCHF-kost för min del. Med ett undantag, OM jag "fuskat" och ätit massa kolhydrater och därefter börjar för snabbt med LCHF så kan jag få en "flush" direkt efter en måltid med allt för hög fetthalt. Men om jag fasar in fettet igen så blir det jättebra.  
  • jagvetefan
    Lavinen skrev 2012-10-02 08:25:08 följande:
    Jag vet...man får inte äta för många Crips men nån är det ju värt! Jag har också samma fenomen...väger mig ca två ggr i veckan och ena gången har jag gått ned ett kilo för att nästa gång gått upp det samma. Frustrerande speciellt när kläderna passar bättre än på länge. Fattar ingenting?

Andra dieter testade i omgångar: ViktVäktarna, Cambridge, GI, Nutrilett osv I have done it all babe Skrattande
    Inklusive LCHF... Men då körde jag utan kolisar alls och direkt efter en Cambridge-kur = Inte lyckat. Snart där efter blev jag akut opererad för gallsten. Så därför är jag nu rädd att bara äta fett för har man tendens att inte gallan tål det är det mindre lyckat.

Du då?! 

Jaaa så ser väl min historik ut oxå ungefär... Har aldrig testat GI dock... 2010 började jag med Cambridge och gick ner 41kg... Sen var jag tvungen att fortsätta pulvra för att hålla vikten i schack... Så de senaste 2½ åren har jag pulvrat kombinerat med mat... Det är låååång tid så jag förstår om det tar lite tid för kroppen att fatta... Från igår till idag gick jag ner 0,5kg! Skönt! Gissar att det var mensen som gjorde att jag gick upp lite före dess...

Hur går det nu för dig? Några framgångar?

Jag har känningar i njurarna nu... Men jag hoppas det går över...
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Amina o3o328 ♥ Benjamin o51oo4 ♥ Zackarias o7o63o ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt med lchf