• Anonym (ledsen)

Vad kostar en begravning?

En nära anhörig dog i helgen och i veckan ska vi träffa begravningsentreprenören. Sitter nu här och funderar lite över vad det kostar med en jordbegravning? Det är ju inget man pratar om i vardagslag, utan alla säger bara att begravningar är hutlöst dyra. Ett stort problem är att denna anhörig inte har några pengar så vi blir beroende av att sociala går in och hjälper till här, någon som vet vad de kan bidra med? Personen i fråga var pensionär och det finns inga försäkringar som kan bidra. 

Så min undran är nu vad lite olika saker kostar och om det är något mer vi behöver tänka på?

Kista, vet att det finns en uppsjö av dessa men vad ska man välja? 
    Gravplats och sten finns sedan tidigare, men vad kostar det att gravera den?
    Blommor/dekoration till kistan?
    Annons i tidningen?
    Programkort till gästerna i kyrkan?
    Transport från bårhuset till kyrkan?
    Betalar man de som bär kistan från kyrkan till graven, om man inte har några anhöriga som kan bära själva? 
    Fikan efteråt blir bara för den närmaste familjen och den tänkte jag ordna med och bjuda på.

Något mer vi ska tänka på inför mötet med begravningsentreprenören? 

Fick tips om en bra länk 
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    men här får man inte någon uppfattning om vad saker och ting kostar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 18:07
    Tack för ert deltagande i vår sorg.

Vi kommer inte att ta hjälp med fikan, utan den fixar jag själv och bjuder på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 20:59
    Återigen tusen tack för alla varma deltaganden och era svar som hjälper mig massor!

Personen i fråga var medlem i svenska kyrkan, familjegraven ligger i grannförsamlingen så jag hoppas att det är gratis att ha begravningen där.

Gravstenen är en "standard" modell för två personer, det som ska ristas in är namn, födelsedata och dödsdatum. Vi vill att de rengör stenen också samt fyller i färg i de bokstäver som står tidigare så att alla får samma färg. Det är ingen mer som ska begravas där så det kommer väl aldrig att bli gjort igen.

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Gabuski

När min mamma begravdes fick vi ca 21 000 av socialen till begravningen. Hon hade inga egna pengar alls. Socialtjänsten går in med ett halvt prisbasbelopp (minus ev egna pengar som den avlidne hade - vi fick lämna in kontoutdrag på mammas alla konton i samband med ansökan).

Vi hade en begravningsfirma som ordnade med allt. Vi valde den billigaste kistan då hon ändå skulle kremeras, men allt var ändå fruktansvärt dyrt. Annonsen kostade 4000 kr ! Många kostnader kan säkert hållas nere och många saker är nog onödiga, tex fick vi betala 400kr för ett minnesalbum som de gjorde till oss - en bok där de klistrat in programmet och en kopia av dödsannonsen. Totalt onödiga pengar, men vi hade aldrig tidigare begravt någon och hade ingen koll alls själva.

Vi lånade församlingshemmet och hade fikat där, lokalen var gratis.

De 21 000 som soc gick in med täckte inte våra kostnader helt, vi fick lägga till ca 10 000 själva. Men vi kollade inga som helst priser när vj planerade begravningen, vi hade kunnat gjort det mycket billigare.

Beklagar sorgen!

• Anonym (ledsen)

Tack för alla era svar. 
    Det här med att fixa begravning är tungt, det är ju inte direkt så att man kan gå in på pricerunner och kolla priser... Och det är inte något man pratar om heller i allmänhet, och ibland känns det som att alla vill utnyttja ens sorg, för visst vill man väl att lilla mamma/pappa/vem det nu är som dött ska ha det bästa/finaste? Men vem är det man handlar för egentligen?? Den som är död bryr sig knappast om den ligger i en kista av plywood eller en i finaste ek... Nu ska vi träffa begravningsbyrån i veckan och vi får se hur det blir. Vi ska i alla fall inte ha någon annons, vi kommer själva att kontakta de som vi vet är intresserade av att komma. När man är riktigt gammal finns det inte så många kvar att "bjuda" utöver familjen...

• ica
    Anonym (ledsen) skrev 2012-09-25 13:07:47 följande:
    Tack för alla era svar. 
    Det här med att fixa begravning är tungt, det är ju inte direkt så att man kan gå in på pricerunner och kolla priser... Och det är inte något man pratar om heller i allmänhet, och ibland känns det som att alla vill utnyttja ens sorg, för visst vill man väl att lilla mamma/pappa/vem det nu är som dött ska ha det bästa/finaste? Men vem är det man handlar för egentligen?? Den som är död bryr sig knappast om den ligger i en kista av plywood eller en i finaste ek... Nu ska vi träffa begravningsbyrån i veckan och vi får se hur det blir. Vi ska i alla fall inte ha någon annons, vi kommer själva att kontakta de som vi vet är intresserade av att komma. När man är riktigt gammal finns det inte så många kvar att "bjuda" utöver familjen...
    Så sant. Den döde bryr sig inte om hur dyr kista de ligger i. Nån sa till mig att begravningen är till för de efterlevande. Så gör det som känns bäst för er.
    Och folk har blivit utnyttjade i sin sorg förr så låt er inte luras.

Kramar!
  • mammis76

Jag tycker man ska göra efter den dödes önskemål i den mån det går , många har speciella önskemål om sin begravning som dom skrivit ner eller sagt , jag skulle nog inte kunna frångå det om det var så ! Har dom inte haft nå önskemål så gör man det man tycker själv !
    Även om denne e död så är den värd en fin begravning o ett fint avslut tycker jag !

• GeRDiS

Min pappas begravning gick på ca 30 000, och det var ingen överdriven lyxbegravning.
    Dock så om socialen ska betala begravning så får man ett belopp, vet inte om det är samma i alla kommuner?! Här var det dock 14000, sen får man inte mer för det ska täcka enligt dem, men hör med begravningsentreprenören ni anlitar dem brukar ha koll på allt!!!

• mammis76

14000 kr kommer man ju ingen vart med när det gäller begravning !

• Anonym

Vi begravde min pappa idag så nu har jag full koll... grundpriset var 9000 kr. Då ingick enklaste kistan och lån av bårtäcke. Sen kostade transporten 2000 kr och balsamering 1000 kr. Jag valde blommor för 2600 kr (ett arrangemang ovanpå kistan och ett framför, sen hade ju andra personer skickat blommor också). Totalt alltså ca 15000 kr. Vi var i hans församlingskyrka och det blir kremering och nergrävning i minneslund. Fikat efteråt var hemma hos en släkting med hembakat.

Här betalar soc upp till 11000 kr + en annons för max 3000 kr + en gravsten. Vi ville inte ha annons eller gravsten och 11000 kr var exakt vad han hade kvar, så det blev inget bidrag utan jag fick betala de resterande 4000 kr själv.

Dessutom valde jag att skänka 2000 kr till välgörenhet istället för att betala 2000 kr extra för en finare kista (som en del tyckte att jag borde ha valt, men det är ju privilegiet man har som ensambarn att man får bestämma själv ) som man ändå bara tittar på i 30 minuter och sen eldar upp. Och det var jättefint med bårtäcke, så jag saknade inte en fin kista. 

• GeRDiS

Mammis76: nä inte långt men det räcker till en enkel begravning och det är vad soc står för, vill man lyxa till de får man hosta upp pengarna själv eller hoppas att det finns en försäkring som hjälper till.
    Tycker å andra sidan att det är förjäkligt egentligen, att en begravning kostar så mycket!!!

• mammis76

Så här såg det ut i maj när vi begravde en släkting

Billigaste kistan med bårtäcke 4400 kr
    Omhändertagande av avliden 995 kr
    Representant vid begravning 1595 kr
    Begravningsbil 2020 kr
    Fonus arvode 4345 kr
    Dödsannons 3120 kr
    Tackannons 1137 kr
    Lokal 1900 kr med fika för 20 pers
    Sorgdekoration 1250 kr
    Handbuketter 8 st 390 kr

Sen tog vi in jurist som kostar en del o lite andra kostnader för lite extra blommor utöver det som är med här !

• Kaupa Jaur
    mammis76 skrev 2012-09-25 20:42:37 följande:
    Så här såg det ut i maj när vi begravde en släkting

Billigaste kistan med bårtäcke 4400 kr
    Omhändertagande av avliden 995 kr
    Representant vid begravning 1595 kr
    Begravningsbil 2020 kr
    Fonus arvode 4345 kr
    Dödsannons 3120 kr
    Tackannons 1137 kr
    Lokal 1900 kr med fika för 20 pers
    Sorgdekoration 1250 kr
    Handbuketter 8 st 390 kr

Sen tog vi in jurist som kostar en del o lite andra kostnader för lite extra blommor utöver det som är med här !
    Fast nu vill ju TS spara in på priserna. Det behöver ju inte vara en ovärdig begravning bara för att den äör enkel och billig. Det du skrivit upp är ju inte alls nödvändigt! Representant vid begravning är frivilligt, det är mest för diverse bekantas skull. Tackannons behövs inte. Lokalen blir gratis om man är i en kyrklig lokal. Sorgdekorationen kan man göra på egen hand och handbuketter likaså.

Man väljer ju själv vad man vill ha med på begravningen, som någon skrev är den ju till för de efterlevande. Att säga att "man inte kommer långt på" en viss summa känns ju inte så överdrivet intelligent, då det är helt individuellt beroende på vilken byra man anlitar (om man anlitar någon), var man bor, var begravningen hålls, hur många som kommer osv.

Svar på tråden Vad kostar en begravning?