Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Vad kostar en begravning?

En nära anhörig dog i helgen och i veckan ska vi träffa begravningsentreprenören. Sitter nu här och funderar lite över vad det kostar med en jordbegravning? Det är ju inget man pratar om i vardagslag, utan alla säger bara att begravningar är hutlöst dyra. Ett stort problem är att denna anhörig inte har några pengar så vi blir beroende av att sociala går in och hjälper till här, någon som vet vad de kan bidra med? Personen i fråga var pensionär och det finns inga försäkringar som kan bidra. 

Så min undran är nu vad lite olika saker kostar och om det är något mer vi behöver tänka på?

Kista, vet att det finns en uppsjö av dessa men vad ska man välja? 
    Gravplats och sten finns sedan tidigare, men vad kostar det att gravera den?
    Blommor/dekoration till kistan?
    Annons i tidningen?
    Programkort till gästerna i kyrkan?
    Transport från bårhuset till kyrkan?
    Betalar man de som bär kistan från kyrkan till graven, om man inte har några anhöriga som kan bära själva? 
    Fikan efteråt blir bara för den närmaste familjen och den tänkte jag ordna med och bjuda på.

Något mer vi ska tänka på inför mötet med begravningsentreprenören? 

Fick tips om en bra länk 
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    men här får man inte någon uppfattning om vad saker och ting kostar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 18:07
    Tack för ert deltagande i vår sorg.

Vi kommer inte att ta hjälp med fikan, utan den fixar jag själv och bjuder på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 20:59
    Återigen tusen tack för alla varma deltaganden och era svar som hjälper mig massor!

Personen i fråga var medlem i svenska kyrkan, familjegraven ligger i grannförsamlingen så jag hoppas att det är gratis att ha begravningen där.

Gravstenen är en "standard" modell för två personer, det som ska ristas in är namn, födelsedata och dödsdatum. Vi vill att de rengör stenen också samt fyller i färg i de bokstäver som står tidigare så att alla får samma färg. Det är ingen mer som ska begravas där så det kommer väl aldrig att bli gjort igen.

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Anonym (ledsen)

Bra länk! Tack!!

• Anonym (ledsen)
    Kaupa Jaur skrev 2012-09-23 17:33:46 följande:

En jordbegravning med träkista och enstaka stora blomsterarrangemang, präst och kyrka kostar ungefär 20 000-25 000.

Ledsen över din förlust, men "spartips" med saker man kan dra in på utan att det känns ovärdigt för den döda är att till exempel ordna sin egen kyrkomusiker. Alltid finns det någon som känner någon osv. Blir MYCKET billigare än en kantor. Ordna donationer istället för blommor. Ni i närmaste släkten kan ordna med kistdekorationer, övriga tänker på cancerfonden tex.

Är prästfru, därför jag låter en aning skadad, ej meningen att såra

Tack!! Är inte kantorn gratis?? Det trodde jag att den var precis som prästen väl är det?? Eller menar du någon som sjunger solo? DET hade jag inte tänkt på... tack för det tipset! 

Låter så hemskt att försöka hitta "spartips" i denna svåra stund, men eftersom det inte finns medel så är man ju illa tvungen.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2012-09-23 17:39:47 följande:
    Varsågod!

Jag rekommenderar också den billigaste kistan och bårtäcke istället. Sen, kolla runt med mindre blomsterhandlare, kistdekorationen kan variera massor i pris beroende på om du går till de stora företagen (som Interflora) eller en liten privat. I dessa sammanhang (har varit alldeles för många) så har jag alltid lyckats få dekorationer, superfina, till närmare halva priset hos en liten privat blomsterhandel som finns i min stad.

Fika är en dryg utgift också om det är många som kommer. Församlingshemmet är gratis att låna Kolla om ni har någon restaurangutbildning i stan som kan ta på sig att fixa begravningsfika för en billig slant. Alternativt, fråga vänner och bekanta om de kan hjälpa dig baka. Sånt brukar lösa sig om man är ute i tid.

Stenen tycker jag är viktig, om det är någon man verkligen älskar. Se till att välja den med omsorg!

Lycka till och en stor tröstande kram.{#emotions_dlg.flower}
    Tack!

Stenen finns redan sedan tidigare, så det är en kostnad mindre... Men den ska ju graveras och det kostar väl en slant också.

Blomsterhandel finns det bara en på vår lilla ort, men det är en privat så vi får hoppas att de inte skinnar oss. Ev så kanske vi ska överväga att ha ett bårtäcke...

Fika blir bara närmaste familjen och där tänkte jag fixa något och bjuda på själv. Tror inte vi blir mer än max 15 pers på det.
  • Anonym (ledsen)

Tack för alla era svar. 
    Det här med att fixa begravning är tungt, det är ju inte direkt så att man kan gå in på pricerunner och kolla priser... Och det är inte något man pratar om heller i allmänhet, och ibland känns det som att alla vill utnyttja ens sorg, för visst vill man väl att lilla mamma/pappa/vem det nu är som dött ska ha det bästa/finaste? Men vem är det man handlar för egentligen?? Den som är död bryr sig knappast om den ligger i en kista av plywood eller en i finaste ek... Nu ska vi träffa begravningsbyrån i veckan och vi får se hur det blir. Vi ska i alla fall inte ha någon annons, vi kommer själva att kontakta de som vi vet är intresserade av att komma. När man är riktigt gammal finns det inte så många kvar att "bjuda" utöver familjen...

• Anonym (ledsen)
    mammis76 skrev 2012-09-25 20:42:37 följande:
    Så här såg det ut i maj när vi begravde en släkting

Billigaste kistan med bårtäcke 4400 kr
    Omhändertagande av avliden 995 kr
    Representant vid begravning 1595 kr
    Begravningsbil 2020 kr
    Fonus arvode 4345 kr
    Dödsannons 3120 kr
    Tackannons 1137 kr
    Lokal 1900 kr med fika för 20 pers
    Sorgdekoration 1250 kr
    Handbuketter 8 st 390 kr

Sen tog vi in jurist som kostar en del o lite andra kostnader för lite extra blommor utöver det som är med här !
    Tack!! Det här var bra för mig. 
    Omhändertagande av avliden, är det när begravningsbyrån hämtar den döda och lägger i kistan?

• Anonym (ledsen)
    mammis76 skrev 2012-09-25 19:59:07 följande:
    Jag tycker man ska göra efter den dödes önskemål i den mån det går , många har speciella önskemål om sin begravning som dom skrivit ner eller sagt , jag skulle nog inte kunna frångå det om det var så ! Har dom inte haft nå önskemål så gör man det man tycker själv !
    Även om denne e död så är den värd en fin begravning o ett fint avslut tycker jag !
    Här fanns det inga direkta önskemål, men efter att ha pratat med varandra så har vi kommit fram till att en kistdekoration med röda rosor var viktigt, så det får det bli. 
  • Anonym (ledsen)

Tack för alla era svar!

Nu har vi kollat upp lite...
    Verkar som att vi kan få 22 000 kr från soc

De här priserna har jag fått från begravningsbyrån
    Begravningsbyråns arvode 5300 kr
    Kista 5300 kr
    Transport ca 1000 kr (från kylrummet till kyrkan, första transporten står tydligen sjukvården för dvs där man dör till kylrummet)
    Kistläggning 975 kr
    Kistdekoration blommor med band ca 2200 kr
    Solosång 750 kr för två sånger
    Handbukett 30 kr/st
    Stenen, den finns men det ska huggas in namn + datum + att vi vill fylla i de befintliga namnen ca 4500 kr
    Notis i lokaltidningen är tydligen gratis.
    Vi ska inte ha någon annons i tidningen
    Fika, vi gör egen smörgåstårta och tårta tror jag.

Stenen 2000 kr i grundavg då ingår transport, rengöring och 10 tecken. Tecken därutöver kostar 60 kr/st. Att fylla i befintlig text kostar 30 kr/st. 

Svar på tråden Vad kostar en begravning?