Vad kostar en begravning?
En nära anhörig dog i helgen och i veckan ska vi träffa begravningsentreprenören. Sitter nu här och funderar lite över vad det kostar med en jordbegravning? Det är ju inget man pratar om i vardagslag, utan alla säger bara att begravningar är hutlöst dyra. Ett stort problem är att denna anhörig inte har några pengar så vi blir beroende av att sociala går in och hjälper till här, någon som vet vad de kan bidra med? Personen i fråga var pensionär och det finns inga försäkringar som kan bidra.
Så min undran är nu vad lite olika saker kostar och om det är något mer vi behöver tänka på?
Kista, vet att det finns en uppsjö av dessa men vad ska man välja?
Gravplats och sten finns sedan tidigare, men vad kostar det att gravera den?
Blommor/dekoration till kistan?
Annons i tidningen?
Programkort till gästerna i kyrkan?
Transport från bårhuset till kyrkan?
Betalar man de som bär kistan från kyrkan till graven, om man inte har några anhöriga som kan bära själva?
Fikan efteråt blir bara för den närmaste familjen och den tänkte jag ordna med och bjuda på.
Något mer vi ska tänka på inför mötet med begravningsentreprenören?
Fick tips om en bra länk
www.svenskakyrkan.se/default.aspx
men här får man inte någon uppfattning om vad saker och ting kostar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 18:07
Tack för ert deltagande i vår sorg.
Vi kommer inte att ta hjälp med fikan, utan den fixar jag själv och bjuder på.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 20:59
Återigen tusen tack för alla varma deltaganden och era svar som hjälper mig massor!
Personen i fråga var medlem i svenska kyrkan, familjegraven ligger i grannförsamlingen så jag hoppas att det är gratis att ha begravningen där.
Gravstenen är en "standard" modell för två personer, det som ska ristas in är namn, födelsedata och dödsdatum. Vi vill att de rengör stenen också samt fyller i färg i de bokstäver som står tidigare så att alla får samma färg. Det är ingen mer som ska begravas där så det kommer väl aldrig att bli gjort igen.