• Anonym (ledsen)

Vad kostar en begravning?

En nära anhörig dog i helgen och i veckan ska vi träffa begravningsentreprenören. Sitter nu här och funderar lite över vad det kostar med en jordbegravning? Det är ju inget man pratar om i vardagslag, utan alla säger bara att begravningar är hutlöst dyra. Ett stort problem är att denna anhörig inte har några pengar så vi blir beroende av att sociala går in och hjälper till här, någon som vet vad de kan bidra med? Personen i fråga var pensionär och det finns inga försäkringar som kan bidra. 

Så min undran är nu vad lite olika saker kostar och om det är något mer vi behöver tänka på?

Kista, vet att det finns en uppsjö av dessa men vad ska man välja? 
    Gravplats och sten finns sedan tidigare, men vad kostar det att gravera den?
    Blommor/dekoration till kistan?
    Annons i tidningen?
    Programkort till gästerna i kyrkan?
    Transport från bårhuset till kyrkan?
    Betalar man de som bär kistan från kyrkan till graven, om man inte har några anhöriga som kan bära själva? 
    Fikan efteråt blir bara för den närmaste familjen och den tänkte jag ordna med och bjuda på.

Något mer vi ska tänka på inför mötet med begravningsentreprenören? 

Fick tips om en bra länk 
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    men här får man inte någon uppfattning om vad saker och ting kostar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 18:07
    Tack för ert deltagande i vår sorg.

Vi kommer inte att ta hjälp med fikan, utan den fixar jag själv och bjuder på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 20:59
    Återigen tusen tack för alla varma deltaganden och era svar som hjälper mig massor!

Personen i fråga var medlem i svenska kyrkan, familjegraven ligger i grannförsamlingen så jag hoppas att det är gratis att ha begravningen där.

Gravstenen är en "standard" modell för två personer, det som ska ristas in är namn, födelsedata och dödsdatum. Vi vill att de rengör stenen också samt fyller i färg i de bokstäver som står tidigare så att alla får samma färg. Det är ingen mer som ska begravas där så det kommer väl aldrig att bli gjort igen.

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • mammis76

Har nyss begravt min farmor , enkel begravning med billig kista o bårtäcke, en kistdekoration med vita liljor , musik o kapellet var gratis , fika i gratis lokal som tillhör kapellet med ca 20 personer. ! En total kostnad på 33500 kr !
    Då är fonus arvode med , transporten med , o 5 st handbuketter ! Vi har minneslund !
    Det är dyrt att dö !

Beklagar er sorg !

• ica
    mammis76 skrev 2012-09-23 19:20:52 följande:
    Har nyss begravt min farmor , enkel begravning med billig kista o bårtäcke, en kistdekoration med vita liljor , musik o kapellet var gratis , fika i gratis lokal som tillhör kapellet med ca 20 personer. ! En total kostnad på 33500 kr !
    Då är fonus arvode med , transporten med , o 5 st handbuketter ! Vi har minneslund !
    Det är dyrt att dö !

Beklagar er sorg !
    Men det lönar sig att hålla koll på slantarna. Det var på Plus för några år sedan.  Det finns knep att spara. Begravning i den kyrka den döde hörde till är gratis. Församlingsgården kan man ofta låna gratis eller billigt. Fixa blommor själva. Begravningar är blomsteraffärerna stora inkomstkälla.
  • mammis76

Vi gjorde det så billigt det gick , kapellet o fika lokalen var gratis men fikat kostade 95 kr per person , arvode o annonser kommer man inte undan , vi hade en liten billig annons , blommorna kostade en del men arvodet till fonus o deras kostnad för transport var svindyra o tyvärr inget vi kom undan ! Var bara att betala det då det inte fanns pengar i dödsboet!

• Anonym (Präst i Sv Kyrka)

Hej, beklagar er sorg!

Några tips - det har varit lite suddigt men om din anhöriga är medlem i kyrkan så är präst, kantor och vaktmästare i samband med begravningen GRATIS!!!! Det har han/hon betalat för i sin kyrkoavgift.

Kolla med begravningsbyrån om kyrkan har ett bårtäcke - det brukar vara ett vackert stort tyg som täcker kistan. Detta betyder både att ni kan ta den billigaste kistan (gjort typ i plywood eller nåt liknande - sån ska jag ha!) eftersom bårtäcket täcker hela kistan. Dessutom har man inga blomdekorationer på kistan då så där sparar ni också mycket pengar.

Ni kan höra med kantorn om det är så att ni vill ha extra sång. Jag vet en del kantorer som gör det gratis och en del tar betalt extra. Annars ingår ingångsmusik och utgångsmusik samt psalmer. Det kan ju faktiskt räcka det också!

Program tycker jag ni kan strunta i - det är vanligare att man INTE har programkort än att man har det!

Långt ifrån alla har minnesstund men vill ni gärna ha det så tillhandahåller kyrkan en lokal som ni får låna GRATIS. Orkar ni kan ni ju faktiskt koka kaffe och göra smörgåstårta själv så kostar det "bara" för maten. 

Det här är väl kanske överkurs men när det gäller kistan får man faktiskt gör den själv om man följer vissa regler. Det finns mycket att göra själv. Skulle ni förresten vilja ha kistdekoration kan man själv sätta ihop något. Ibland har det varit en väldigt skogskär person som dött och familjen har byggt en liten dekoration av granris och kottar och mossa och lite annat. 

Hoppas det går bra för er och att ni får en fin begravning! Det ligger verkligen inte i hur mycket pengar man lägger!

• Anonym (Präst i Sv Kyrka)

Såg att ni ska bära ut till graven och i de flesta församlingar ingår bärare. Men jag vet att det ibland inte finns att tillgå i mindre församlingar men man kan också bära själva om man orkar. Det kan kännas väldigt starkt men också väldigt fint. Vi gjorde så när min farmor dog för där hade dom inga bärare men jag tycker det känns väldigt bra så här i efterhand att barn och barnbarn bar kistan. 

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-09-23 17:20:53 följande:
    En nära anhörig dog i helgen och i veckan ska vi träffa begravningsentreprenören. Sitter nu här och funderar lite över vad det kostar med en jordbegravning? Det är ju inget man pratar om i vardagslag, utan alla säger bara att begravningar är hutlöst dyra. Ett stort problem är att denna anhörig inte har några pengar så vi blir beroende av att sociala går in och hjälper till här, någon som vet vad de kan bidra med? Personen i fråga var pensionär och det finns inga försäkringar som kan bidra. 

Så min undran är nu vad lite olika saker kostar och om det är något mer vi behöver tänka på?

Kista, vet att det finns en uppsjö av dessa men vad ska man välja? 
    Gravplats och sten finns sedan tidigare, men vad kostar det att gravera den?
    Blommor/dekoration till kistan?
    Annons i tidningen?
    Programkort till gästerna i kyrkan?
    Transport från bårhuset till kyrkan?
    Betalar man de som bär kistan från kyrkan till graven, om man inte har några anhöriga som kan bära själva? 
    Fikan efteråt blir bara för den närmaste familjen och den tänkte jag ordna med och bjuda på.

Något mer vi ska tänka på inför mötet med begravningsentreprenören? 

Fick tips om en bra länk 
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=659367
    men här får man inte någon uppfattning om vad saker och ting kostar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 18:07
    Tack för ert deltagande i vår sorg.

Vi kommer inte att ta hjälp med fikan, utan den fixar jag själv och bjuder på.
    Hej Beklagar sorgen min pappa dog för 2 årsean han hade heller inga pengar och vi 3 syskon kunde inte betala heller. Vi fick ekonomisk hjälp från socialen  alla kommuner har en egen gräns summa som man kan få hjälp med. I våran kommun skulle de hjälpa till med 22000 kr ta kontakt med eran kommun och fråga vad de kan hjälpa er med.
    Vi fick hjälp med hela begravningskostanaden. Ta kontakt med en begravningbyrå där får ni all hjälp ni behöver med kista blommor annons i tidningen mm angående kostnad på gravsten så måste ni fråga stenhuggaren om det priset.
    Vad allt kostar beror på vad man väljer våran pappas begravning gick på 20000 kr  vi hade också en gravsten innan farmor och farfars

• Anonym (beklagar sorgen!)

Beklagar sorgen!!

Min mormor dog i somras , nu hade ju hon sparat till sig egen begravning sedan hon var typ 50 år så där var pengar inte ett problem.
    Dock så fixade vi allt själva, vi tog inte kontakt med en begravningsentrepenör, DOM ÄR HUTLÖST DYRA!!!!

Var personen med i kyrkan kan dom hjälpa till med mycket!
    Dom fixade allt i kyrkan, vi fixade maten och fikat och dukade själva i församlingsgården som kyrkan hyr ut gratis, kyrkans personal bar in henne i kyrkan och tände alla ljus osv..
    sedan när vi anhöriga kom till själva begravningen så hade vi inga program , dom psalmer vi sjöng står ju framme vid altaret.. sedan gick vi alla runt och la en röd ros på kistan och sedan lämnade vi henne i kyrkan. Efter maten / fikat så for vi upp på graven och där hade dom redan sänkt ner henne i jorden och grävt över och lämnat alla blommor på marken, skönt att inte se henne sänkas ner i jorden tyckte vi....

Sedan så skötte min mammas karl all bouppdelning med kvitton osv...
    Så man kan göra det billigt, det som var dyrast på mormors begravning var då Fonus körde mormor 3 kg, från ålderdomshemmet till kylrummet, det kostade 12 000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  helt sjukt.
    Sedan tog dom den snyggaste kistan, en vit enkel, som också var den billigaste men verkligen inte ful! tror den kostade runt 5000:-
    Att rista in ett namn på en befintlig sten är rätt dyrt, jag tror det kostade drygt 5-6000:- att få mormor inristad på hennes mans( min morfar) kista  ( dom ligger i samma grav)
    Sedan blommor och dyligt vet jag inte vad det kostade men det brukar vara jättedyrt med uppsättningar om det är till bröllop eller begravning. Alternativet är att beställa "lös" blommor och göra egna dekorationer om man är duktig på sån`t. Sedan baka fika och sån´t själva...

• Anonym (beklagar sorgen!)

glömde att säga att dödsannonsen i lokala tidningen kostade drygt 3000:- ,
    hur kan dom ta sådana priser !!! Helt sjukt !

• Anonym (gravering)

Beklagar er sorg!
    De prisuppgifter jag har för gravering av gravsten ligger på en startavgift på 2000kr + strax under 100kr/tecken. Om man sedan vill ha bilder, namnteckning o dyl drar priset iväg ytterligare. Om stenen är stor/tung eller inte kan flyttas av någon anledning får man lägga på lite till för gravering på plats. 

• Lindsey Egot the only one

Själva begravningen med billigaste kistan 6000:- kistblommor, programblad, dödsannons i tidning körning från bårhuset till kyrkan/kyrkogård osv. Billigaste brukar landa på ca 25000:-. Sedan kostar det ca 50kr-100kr per bokstav att gravera stenen.

Svar på tråden Vad kostar en begravning?