Vad räknas som ung föräldre?
Vad tycker ni räknas som ung föräldre? Förklara gärna (:
SJälv va jag 17 när jag fick min dotter som snart är 1 år :)
linaandersson.bloggplatsen.se
Vad tycker ni räknas som ung föräldre? Förklara gärna (:
SJälv va jag 17 när jag fick min dotter som snart är 1 år :)
linaandersson.bloggplatsen.se
Blir man förälder innan man är 18 tycker jag att man är ung.
Under 18 är ungt men mycket har att göra med hur mogen personen är.
Vad har siffror för betydelse i föräldraskap? Ung/gammal? Vad blir det för skillnad? Vad spelar det för roll om bara är ung till siffran 18 eller 25...som exempel..?
Känner man sig omogen och inte redo kan man nog räknas som ung mamma även vid 25.
Är man mogen, redo och på en riktigt stadig och stabil plats i livet och inte alls känner sig ung och omogen/osäker så är man inte ung mamma när man är 18 heller.
Det beror på hur omogen man själv känner sig tycker jag. Man är så ung som man känner sig helt enkelt.
Jag fick barn vid 22år, har aldrig sett mig själv om ung förälder.
Om jag tänker bara på siffror och drar alla över en kam och generaliserar så är man nog ung mamma i min värld om man är tonåring helt enkelt.
Nu är ju "ung" en benämning på ålder och inte på mognad såklart, men jag tror att min poäng om att man är så ung som man känner sig kom fram ändå. Svårt att sätta en åldersgräns på det där.
det vanligaste är att folk säger fram till 22 men jag skulle säga innan 18 med :)
jag var 16 när jag fick min dotter :)
Allt under 18/19 anser jag som en ung mamma. Folk som kallar sig unga mammor vid 23 fattar jag inte..
Innan man gått ut gymnasiet tycker jag. Det är först efter det som samhället börjar räkna en som vuxen ändå.
Jag blev mamma som
17 åring. Jag var ung och är ung mamma, men jag känner mig oftast inte yngre än andra mammor.. Jag tycker man räknas som ung mamma om man är under 19år, men vissa personer kan jag tycka är "ung" mamma även om hon är 23, det beror på hur man ser personen. Påtal om detta med mognad så visst, man bör ju ha vuxit upp och mognat från barnåldern. Men att vara omogen betyder inte att man är en dålig förälder eller skulle ha sämre möjligheter för något. Det spelar stor roll om man är en omogen person i allvar- inte kan ta ansvar, bryr sig inte osv. Eller om man är larvig/barnslig och skämtar mycket.. Vissa växer ju aldrig upp, på både gott och ont :)