• Svar på tråden Vad räknas som ung föräldre?
  • Kat91

För mig är "ung förälder" inte en ålder utan en livssituation.

Jag var 20 när sonen föddes och blev helpaff när jag och sambon (som var 26) blev tillfrågade om att vara med i en föräldragrupp för unga föräldrar (han räknades som ung för att jag var det enligt dem)
    Jag har aldrig sett mig själv som ung förälder eftersom vi hade gemensam lägenhet, avslutade gymnasieutbildningar, fasta jobb och upparbetad SGI, varsin modern bil, hund sen 1,5 år, etc.

Ung förälder är man i mina ögon om man inte har utbildning, jobb, inkomst, kanske bor hemma, ostabilt förhållande osv.

• Lilla Morran

Haha, många har tyckt att jag är en ung mamma, jag var 23 när första sonen kom. Gift, med stabil ekonomi, lägenhet och bil. Själv har jag aldrig identifierat mig som ung mamma...

• mammatilljames
    Kat91 skrev 2012-10-17 00:23:41 följande:
    För mig är "ung förälder" inte en ålder utan en livssituation.

Jag var 20 när sonen föddes och blev helpaff när jag och sambon (som var 26) blev tillfrågade om att vara med i en föräldragrupp för unga föräldrar (han räknades som ung för att jag var det enligt dem)
    Jag har aldrig sett mig själv som ung förälder eftersom vi hade gemensam lägenhet, avslutade gymnasieutbildningar, fasta jobb och upparbetad SGI, varsin modern bil, hund sen 1,5 år, etc.

Ung förälder är man i mina ögon om man inte har utbildning, jobb, inkomst, kanske bor hemma, ostabilt förhållande osv.
    Det håller jag med om! 

Jag kan nu lite mer förstå varför man nervärderar "unga föräldrar"- genom det du skrivit. "Ung förälder är man i mina ögon om man INTE har utbildning, jobb, inkomst, kanske bor hemma, ostabilt förhållande osv".. Ja bara de dåliga sakerna??  
       De finns väldigt många vuxna (25-45år då) som inte har detta. Många lever på soc, många som inte har jobb, ingen utbildning. De flesta har väl lägenhet, men även många, MÅÅNGA har ostabila förhållanden. Att man har ett "ostabilt liv" innebär ju inte att man är ung.

Jag är 18 år, sambon 19. Vi är förlovade. Har gemensam lägenhet, som vi betalar med bla sambons lön (anställd som plattsättare på ett företag). Ingen socialhjälp över huvudtaget. Jag pluggar så har inte så värst mycket pengar, men jag är inte utan pengar. Vi har ett stabilt förhållande.    Så jag antar att vi inte räknas som unga föräldrar??

Jo visst hör åldern till. Jag tror "ung förälder" kanske bara är något man säger, oftast menas det tyvärr inget bra. Men i mina kretser, är jag UNG  för att jag bara är 18, men jag är inte som andra 18åringar utan barn.    Jag är och min sambo är, som vilka föräldrar som helst.

Jag lägger inte mig själv i kategorin som "ung förälder" för jag anser mig själv inte vara en av "dom". Just för att det du skrev. Allt man inte har, kan och klarar av. Det är en ung förälder (det stämmer självklart inte).      
  • Lavish

Beror väl på om man menar "ung" eller om man menar "för ung". Ung är man väl statistiskt fram till ca 25 eftersom det är ganska få som föder barn före dess, dvs man är ung i jämförelse med vad som är normalt.

För ung är man någonstans i mitten av tonåren och tidigare enligt min åsikt.

• Elvis Mamma

Jag fick mitt första barn vid 16, då är man en ung förälder tycker jag! Nu vid 23 har jag fått mitt andra barn å känner mig absolut inte ung längre

• Kärlek84

Jag hade två barn vid 22 års ålder och kände mig inte alls "ung"

Men under 18 år är väl det jag räknar som "ung mamma".

• Lufsan

19 och yngre skulle jag säga. 

Själv är jag 23 och känner mig inte alls "ung" och blir mamma i januari. =) 

En dag i sänder.
  • apelsinmandarin01

Är 21. Känner mig som ung mamma ibland... men jag tycker det mer har med ålder att göra.. UNG för mig handlar inte om prylar.mem ibland känner jag mig "bara" som mamma.... Har ingen tillsvidare anställning men jag har timanstälning och jobbade regelbundet. hade en ekonomi jag klarade mig på. fått upp ett bra sparande. bostadsrätt och stabilt förhållande. men ingen mordärn bil eöler hund ;) då jag ansåg att jag inte var beroende av bil.. har nu en modernare bil. men ingen jätte ny!! Men den funkar utmärkt! Bor nu i hus och (efter renoveringar har sparkon sängts reält men vad sparar man för liksom;)) så när jag träffar mammor i 30 års åldern känner jag mig ung. men ibland så tror folk jag.är äldre. men jag gillar att vara ung ;) men jag vill vara en mogen mamma och de är något annat än om man är ung=ålder.

• iDani

Och här är gamlingen som fortfarande är en ung mamma i mångas ögon. Nyss fyllda 33 år och min snart 14-åring tycker fortfarande att jag är ung och ganska cool. Och det är jag ju, 20 år yngre än många av hennes klasskompisars föräldrar. Så det beror ju på vad man jämför med. Snittet på förstagångsföräldrar varierar ju också kraftigt var man bor. Här i Stockholm är 20 väldigt ungt även om det inte är "för ungt".

Jag tycker att allt under 18 är för ungt för då är man på många sätt fortfarande ett barn själv och 19 - ca 25 (lite indivituellt) är bara lite lagom ungt. 

• Cadencee

Jag fyller 21 om 4 veckor och första barnet är beräknad om 3 veckor. Jag ser mig själv som ung förälder. Jag kan inte sätta en stekt ålder på vad som är ungt och inte men i mitt fall så tog jag studenten 2012 och blev gravid en månad senare typ och har dessutom en kompis från gymnasiet (året yngre än mig) som fick sitt första barn nu i februari. Det är nog min anledning till att kg tycker jag är en ung mamma :)

Svar på tråden Vad räknas som ung föräldre?