Vad räknas som ung föräldre?
Vad tycker ni räknas som ung föräldre? Förklara gärna (:
SJälv va jag 17 när jag fick min dotter som snart är 1 år :)
linaandersson.bloggplatsen.se
Vad tycker ni räknas som ung föräldre? Förklara gärna (:
SJälv va jag 17 när jag fick min dotter som snart är 1 år :)
linaandersson.bloggplatsen.se
Allt under 30 år är väldigt ungt, normalt är mer runt 35-40.
Kat91: Ahh så det är det som avgör om man är ung förälder eller inte. Smart för om man lever på soc, bor i hyresrätt och är ensamstående trotts att men är 45 och gravid så är man alltså ung mamma.
Kommer ha två barn innan jag fyller 19 så tycker jag e ung till båda :)
Jag var 17 när min första föddes. Är idag 24 och trebarnsmamma. Just nu befinner jag mig i gränslandet känns det som. Jag är ung, men inte så pass ung att jag ses som en "ung mamma" till mitt yngsta barn t.ex. Att jag däremot är 24 och har en son som fyller 7 nu i år, tillhör väl kanske inte vanligheterna.
Jag skulle väl vilja säga att ung mamma är man om man får första barnet innan 22-23 kanske. Efter det är man normalgammal, tycker jag.
jag fick ett tvillingpar när jag var 16. och så har jag fått ett trillingpar i år då jag var 19 år
Jag räknar nog väldigt ung mamma som under 18 och ganska ung mamma till 23/24 kanske.. Själv är jag 21 och väntar barn i November. Sambon är 23 och har fast anställning, jag pluggar på universitet, vi har bil och bor i en hyresrätt (2:a). Min familj räknar oss som unga och även många i min klass, medan sambons familj där de flesta inte är högskoleutbildade räknar oss som ganska normal gammal. Tror att samhället i övrigt räknar oss som ganska unga, men inte för unga, men det är ju svårt att veta:P
Räknar ung förälder som under 20. :)
Jag var 20 år när jag fick min son och känner mig som en ung förälder.
Tycker att man är en ung förälder när man är ca 25 och yngre. Jag känner även en tjej som blev gravid med sin dotter när hon var runt 12-13 år vilket jag anser vara för ungt men allt har gått hur bra som helst för henne, hennes barn och pappan som finns med i bilden!
Under 18 skulle jag säga. Men det har inte bara med ålder att göra, man kan vara "ung i huvudet" också.
Alma1993 ljuger! Hon har startat en hel del trådar här.
Tillbaka till ämnet.
Själv tycker jag att man ör en ung mamma när man får barn väldigt tidigt.
Åldern 14-15 fram till 18.
Sen måste jag säga att ibland har inte åldern med moderskapet att göra.
Vissa tjejer kan vara 25 och bete sig som snorungar.
Jag skiljer nog på "för ung" och bara ung. "För ung" är enligt mig före ca.18 års ålder, innan man slutat gymnasiet (därmed inte sagt att det inte kan gå bra även för "för unga" föräldrar). Ung förälder är man nog enligt mig ända upp till ca. 25 år. Oavsett om man är förälder eller inte så tycker jag att man är ung, men ändock vuxen, minst upp till 25-årsåldern. Fast jag tycker absolut inte att man är "gammal förälder" från 26, utan något slags "normalspann" mellan ca.26 och 33 för första barnet ;)