Inlägg från: mammatilljames |Visa alla inlägg
  • mammatilljames

Vad räknas som ung föräldre?

Jag blev mamma som
    17 åring. Jag var ung och är ung mamma, men jag känner mig oftast inte yngre än andra mammor.. Jag tycker man räknas som ung mamma om man är under 19år, men vissa personer kan jag tycka är "ung" mamma även om hon är 23, det beror på hur man ser personen. Påtal om detta med mognad så visst, man bör ju ha vuxit upp och mognat från barnåldern. Men att vara omogen betyder inte att man är en dålig förälder eller skulle ha sämre möjligheter för något. Det spelar stor roll om man är en omogen person i allvar- inte kan ta ansvar, bryr sig inte osv. Eller om man är larvig/barnslig och skämtar mycket.. Vissa växer ju aldrig upp, på både gott och ont :)

• mammatilljames
    Kat91 skrev 2012-10-17 00:23:41 följande:
    För mig är "ung förälder" inte en ålder utan en livssituation.

Jag var 20 när sonen föddes och blev helpaff när jag och sambon (som var 26) blev tillfrågade om att vara med i en föräldragrupp för unga föräldrar (han räknades som ung för att jag var det enligt dem)
    Jag har aldrig sett mig själv som ung förälder eftersom vi hade gemensam lägenhet, avslutade gymnasieutbildningar, fasta jobb och upparbetad SGI, varsin modern bil, hund sen 1,5 år, etc.

Ung förälder är man i mina ögon om man inte har utbildning, jobb, inkomst, kanske bor hemma, ostabilt förhållande osv.
    Det håller jag med om! 

Jag kan nu lite mer förstå varför man nervärderar "unga föräldrar"- genom det du skrivit. "Ung förälder är man i mina ögon om man INTE har utbildning, jobb, inkomst, kanske bor hemma, ostabilt förhållande osv".. Ja bara de dåliga sakerna??  
       De finns väldigt många vuxna (25-45år då) som inte har detta. Många lever på soc, många som inte har jobb, ingen utbildning. De flesta har väl lägenhet, men även många, MÅÅNGA har ostabila förhållanden. Att man har ett "ostabilt liv" innebär ju inte att man är ung.

Jag är 18 år, sambon 19. Vi är förlovade. Har gemensam lägenhet, som vi betalar med bla sambons lön (anställd som plattsättare på ett företag). Ingen socialhjälp över huvudtaget. Jag pluggar så har inte så värst mycket pengar, men jag är inte utan pengar. Vi har ett stabilt förhållande.    Så jag antar att vi inte räknas som unga föräldrar??

Jo visst hör åldern till. Jag tror "ung förälder" kanske bara är något man säger, oftast menas det tyvärr inget bra. Men i mina kretser, är jag UNG  för att jag bara är 18, men jag är inte som andra 18åringar utan barn.    Jag är och min sambo är, som vilka föräldrar som helst.

Jag lägger inte mig själv i kategorin som "ung förälder" för jag anser mig själv inte vara en av "dom". Just för att det du skrev. Allt man inte har, kan och klarar av. Det är en ung förälder (det stämmer självklart inte).      
Svar på tråden Vad räknas som ung föräldre?