• Sisisisi

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Robert.bell@sakta.se

Vad gäller avståndet så verkar 20 cm-gränsen gälla äldre babyskydd utan bas. Med bas ska man inte behöva något avstånd.

• Sisisisi
    Cyberfru skrev 2013-03-15 10:11:01 följande:
    Är det säkert det? Det sitter ju ändå "löst" i framkant så det kommer ju kunna röra sig vid en krock ändå, trots bas. Och slå i. Kanske ännu mer med ett utstickande ben? Åh man blir ju så orolig, finns ju inget viktigare än barnens säkerhet! Jag är skitpetig med sånt där, att stolarna ska sitta ordentligt, stenhårt, inga tjocka ytterkläder i bilen och bälten som sitter så hårt man med gott samvete kan ha.

Jag har frågat på flera stället och fått det svaret av alla. Men kolla med Bell, och skriv sen här vad han svarade :)
  • Sisisisi
    emma enhörning skrev 2013-04-05 11:28:16 följande:
    En fyraåring som ska vändas framåt är enligt en källa för liten för att sitta i en bältesstol, han ska vända en kombistol framåt, skitsnack säger jag! Visst har jag rätt?!!

Hur stort är barnet då? En 4-åring kan ju vara för liten för en bältesstol men bör då åka bakåt ytterligare några år.
  • Sisisisi
    emma enhörning skrev 2013-04-05 17:33:39 följande:
    Jaja, min sexåring sitter bakåt! Frågan är, om ett barn är tillräckligt stort gör att vändas framåt kan då en rejäl bältesstol vara för stor?

Om barnet är tillräckligt stort för att åka framåt så är bältesstol det bästa alternativet. De som vi har passar alldeles för tidigt, typ från 18 mån!
  • Sisisisi
    Zezzan skrev 2013-04-06 15:01:08 följande:
    Visst är det väll så att några av er har Britax Kidfix här? Är ni nöjda. Hur bra får större barn plats i den? Berätta

Jag är nöjd! Han tycker att stolen är skön och han sover bra i den, huvudet ramlar aldrig ner. Men jag tycker att den är lite trång för axlarna och nu börjar den även bli trång för baken. Faktiskt så att han börjar klaga vilket han aldrig gjort förut. Sonen är snart 8 år, ca 140 cm och ger ca 33 kg. Den går dock att höja nackstödet ett hack till så den funkar länge ändå.
  • Sisisisi
    Zezzan skrev 2013-04-06 15:34:55 följande:
    Okej. Har ni testat några andra stolar där han får plats bättre? 

Vi har britax adventure oxå och i den får han ju mer plats men den har inte lika bra sidoskydd och huvudet ramlar alltid ner när han somnar.

Stolar som borde ge bättre plats är Rodifix och izi up men vi har inte testat dem.
  • Sisisisi
    Tessos skrev 2013-04-15 08:26:50 följande:
    Vi har en Britax two way som vi använder som extra stol. Igår upptäckte jag att en grej blivit böjd. Klacken på stolen sitter fast i två hål och den ena av dessa, alltså grejen man stoppar in i hålet har böjt sig så det var svårt att få in den i hålet. Skitdålig beskrivning, jag vet. Ska man lämna in den och få den lagad eller har det inte med säkerheten att göra.

Jag skulle ta en bild och skicka på Bell på säkerhetsbutiken och fråga. Mejladress finns på hemsidan.
  • Sisisisi
    millipore skrev 2013-04-17 15:01:45 följande:
    Hur gör man när barnet vuxit ur stolen på vikten men är för ung att vända?

Alla bakvända stolar är testade till 25 kg så det finns inget att byta till. Ska vi låta hen sitta bakåt fast för tung eller vända fast för tidigt?

Barnet är 3,5 idag och planen var att åka bakåt till åtminstone 5 år men det ser mörkt ut...

Om du kollar på säkerhetsbutikens hemsida under "fråga dr Bob" så har han skrivit ett svar där att det är okej att ha barnen bakåtvända trots att de väger mer än 25 kg, om de inte är för långa för stolen.

Tommy Pettersson på VTI säger å andra sidan att man aldrig ska överstiga viktgränsen.

Jag skulle ändå gå på vad Bell säger, det känns orimligt att det vore säkrare för ett barn på 27 kg att åka framåt än bakåt!
  • Sisisisi
    Aileen Allannah skrev 2013-05-01 08:43:39 följande:
    Oj... Jag förstår ju att det är svårt att lagstifta, ibland finns det ju inte möjlighet att ha barnet bakåt tills det är fyra år, men 15 månader låter väldigt lite. De allra flesta har ju trots allt barnen bakåt redan då. Men som du säger, ett steg åt rätt håll.

Ser man till alla EU-länder så vänder de flesta tidigare än 15 månader. Men det är ändå en väldigt lågt satt gräns. Men bättre än nu som är 9 kg vilket min son vägde när han va 4 mån.

Förhoppningsvis kommer de flesta köpa en bakåtvänd stol efter babyskyddet och använda bakåt så länge de kan. Kanske åtminstone till 2 år.
  • Sisisisi
    Lia och bäbisen skrev 2013-06-11 08:43:09 följande:
    Jag letar nu efter en bra och säker framåtvänd stol åt min 6-åring. Jag förstår verkligen inte hur jag ska avgöra vilken som är bäst? Är de bättre ju dyrare de är? Hur ska jag tänka och snälla, kom gärna med stolsnamn om ni vet någon som klassas som BRA!

Sen blev jag förvirrad av det som står här under, som jag hittade på britax's sida... Vad menar man?

Vi rekommenderar egentligen användning av bältesstol endast när det av någon anledning inte går att använda en komplett bilbarnstol (t.ex. när barnet åker med i en annan bil som saknar bilbarnstol). När du köper bältesstol ska du också tänka på att den åtminstone är försedd med bältesstyrning till midjebältet. Vi avråder bestämt från användning av bilkuddar eller billiga kuddar i polystyren som saknar bältesstyrning.

www.britax.se/kundservice/fragor

Oklart vad de menar. Först avråder de från bilkudde och säger att man alltid ska använda bältesstol. Antingen har de skrivit fel eller så menar de att man ska använda bakåtvänd stol så länge som möjligt.

Bra bältesstolar: Britax kid plus/fix, cybex solution X2, concord transformer, besafe Izi up, maxicosi Rodifix.

Vi har Britax och är nöjda, bra pris, bra stol!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!