mini75 skrev 2012-11-12 09:22:50 följande:
Varför ska man inte använda vändbar stol framåtvänd? Jag har en acta graco duoflex till min dotter. När man jämför den med en bältesstol så känns det ju som de är ungfär lika stora/tunga. Förstår inte skillnaden riktigt och har inte orkat läsa igenom hela tråden...
Finns bältesstolar med isofix? Är det mycket bättre/säkrare i så fall? Tänker att stolen är fast vid eventuell krock...
1. Du bör använda den bakåtvänd så länge som möjligt och när den är urvuxen bakåt är den även urvuxen framåt.
2. Bältet hamnar fel på barnet. I en bältesstol sitter det närmre kroppen och leds genom en hållare vid axeln. En bältesstol står även stabilare på sätet.
3. Eftersom en bältesstol ska användas till 10-12 år finns ju ingen anledning att använda ett mindre säkert alternativ, en framåtvänd kombistol alltså, när man ändå måste köpa en bältesstol när den är urvuxen.
Jag har provat duoflexen framåt och den är usel som bältesstol, väldigt stor skillnad mot en riktig bältesstol.
Ja, det finns bältesstolar med isofix. Har man isofix i bilen bör man välja en sån stol av den anledningen att stolen sitter fast när barnet inte sitter i stolen, annars måste man komma ihåg att bälta fast stolen ändå. Vid en krock har det inte visats att den har några säkerhetsmässiga fördelar, enligt Bell på säkerhetsbutiken. Men absolut inga nackdelar heller.