• Sisisisi

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Mamma och Mor skrev 2013-02-09 10:32:51 följande:
    Förvisso att barn kan åka bakåtvänd upp till 25 kilo, men man får ta hänsyn till lite andra saker än bara kilona.

Jag har en nätt tjej som vid dryga 6 års ålder väger knappt 19 kilo. Hon sitter numera framåtvänd sedan någon månad tillbaka. Fastän hon är lätt så har hon långa ben och satt som en kratta i sin Britax Secura.Arg som ett bi varenda bilresa senaste året. När den sedan gick sönder på ett sätt som inte gick att åtgärda så valde vi framåtvänt till henne. Hon var väldigt trött på att bli retad av sina kompisar över att vara den enda som satt bakåtvänd. Jag hade aldrig haft henne bakåtvänd upp till 25 kilo, för det hade i hennes fall inneburit att hon suttit bakåtvänd tills hon var närmare 9 år.

Jo, självklart. Och det är såklart skillnad på att vända en 3-åring och en 6-åring.

Men det är fortfarande ett val man gör. Vänder man barnet innan stolen är urvuxen väljer man det sämre alternativet. Det är ju en avvägning man får göra av vad man tycker är viktigast.
  • Sisisisi
    LindaEfraim skrev 2013-02-09 11:21:12 följande:
    Sisisisi

Du vet om att nackstödet kan justeras i höjd och ska göras det allt eftersom barnet växer!

Självklart vet jag det. Trots det var min son för lång för den innan han fyllde 4 år. Nu är han 4,5 år och han är för lång för flera stolar men det finns några han sitter bra i. Britax twoway &maxway, axkid och Belogic.
  • Sisisisi
    LindaEfraim skrev 2013-02-09 11:31:22 följande:
    Sisisisisi

Skulle man ha barnen bakvänt tills de väger 25kg skulle min nioåring kunnat åkt bakvänt till hon var 8 år och fortfarande åkt bakvänt tills dess! Hon väger 27 kg idag och blir 10 år i somnar.

Göder man sina barn så att de väger 25 kg vid 4 års ålder är det sjukt. Ett barn på fyra ska väga runt 17 kg för det är normalt! Spannet är 16-19 kg och då räcker en stol till 18 kg.

De nya framåtvända stolarna är säkra en av dom är Be Safe som roterar vid en sidokrock så benen kommer in mot bilen. Och ryggstödet utåt.

www.besafe.se/Produkter/Bältesstol-15-36-kg/iZi-Up-X3-Fix

Ett långt barn kan såklart väga mer än ett kort utan att det är konstigt.

Vill man vända sitt barn redan vid 4 år så funkar ju alla stolar. Men jag och många andra vill att våra barn åker så säkert som möjligt så länge det går.

En framåtvänd stol är aldrig lika säker som en bakåtvänd. Det är fakta.
  • Sisisisi

Jag menade absolut inte att det är något fel att vända en 6-åring! Det är ju suveränt att ha barnet bakåt så länge

Jag har min 4,5-åring i MT. Han är 114 cm nu i får nog bara plats i den i typ två månader till. Tror inte den funkar tills han är fem år. Nu kan han iofs ha jacka på sig så sen med bara t-shirt funkar det väl lite längre ändå...

• Sisisisi

Viktrekommendationen är framåt tidigast vid 18 kg. En bältesstol är godkänd från 15 kg, det är alltså inte lagligt att sitta i en sån innan det. Har du en framåtvänd stol med sele är det godkänt från 9 kg. Att det är lagligt och godkänt är inte samma som att det är säkert.
    Barn bör åka bakåvända så länge det går eftersom det är säkrast. Även om de fyllt 4 år så är det säkrare att åka bakåt.

Lyssna på det här! Tommy Pettersson som är chef på VTI berättar om vad forskningen visar och vad VTI rekommenderar.     http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2034&artikel=4155243

• Sisisisi
    LindaEfraim skrev 2013-02-11 08:50:19 följande:
    sisisisi

Jo det är lagligt!
    Men rekommendationerna säger annat.
    Det är en stor skillnad!
    Det måste ni lära er hålla skillnad på vad som är lagligt eller inte. Står ingenstans att det är olagligt att ha barnen framåtvända men rekommendationerna är bakåtvänd till ungefär 4 års ålder.
    Men man MÅSTE ENLIGT LAG ha barn under tre år i speciella skyddsanordningar när man färdas i bil. Så vad som är lagligt eller inte borde du läsa på lite bättre innan du kommer med påståenden som är osanna. Svenska rekommendationen är bakvänd till ungefär fyra års ålder. Det finns ingen lag på det. Men varje vettig förälder borde följa rekommendationen. De kan iaf inte bli bötfällda så länge barnet sitter i en skyddsanordning om de är under tre år eller på annat skydd från tre år. Förstår du skillnaden på en rekommendation och vad som står i lagboken?

Och jag har inte skrivit något om att vända barn på 9 kg.

Varför måste du låta så otrevlig? Du har uppenbarnligen missuppfattat mitt inlägg. Jag kommer inte med osanna påståenden. Jag har full koll på lagen och på rekommendationer.

Barn måste sitta i särskild skyddsanordning tills de är 135 cm! Varför har du skrivit 3 år?
    0-9 kg måste de sitta bakåtvända då det inte finns framåtvända skyddsanordningar som är godkända för den vikten.
    Vid 9 kg är det lagligt att använda en framåtvänd stol med internsele.
    Vid 15 kg är det lagligt att använda en bältesstol.

Bakåtvänt kan man åka 0-25 kg.  

• Sisisisi
    LindaEfraim skrev 2013-02-11 09:36:05 följande:
    Barn under 135 cm ska använda speciell skyddsanordning men barn under tre år får inte åka bil om de inte sitter i speciell skyddsanordning om det inte är taxi eller under speciella omständigheter och kort sträcka. Det var det jag menade.
    Fortfarande kvarstår det att rekommendationen om bakvänd åkning är till ungefär, cirka 4 års ålder.
    Det ändrar inte på rekommendationen!
    Sedan ska man alltid höra med sitt försäkringsbolag om vad som gäller om man tänker använda en stol längre än vad den är tillåten.

Om du lyssnar på länken å hör du att VTI rekommenderar att barn åker bakåt helst till 25 kg. Även motormännen rekommenderar så länge som möjligt, till 25 kg. http://www.motormannen.se/bilen/Barnens-sakerhet-i-bilen/
    Transportstyrelsen rekommenderar bakåt så länge som möjligt.  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/I-fordonet/Sa-skyddar-du-barnen---regler-och-tips/ 

Att man säger minst till 4 år är antagligen för att alla barn får plats i en bakåtvänd stol tills de är fyra år. När de fyllt fem är många barn för stora. Men så länge de får plats är bakåtvänt säkrare.  
  • Sisisisi
    LindaEfraim skrev 2013-02-11 09:59:20 följande:
    Fast man kan ju tolka det hur man vill sisisisi! De skriver så länge som möjligt men framåt minst från 18kg. Det blir dubbla budskap i samma text.
    Det är inte fel men gör ändå rätt?

Tolka det som att det bästa är att åka bakåt så länge som möjligt, alltså tills de väger 25 kg eller är för långa, men om man av någon anledning vill vända tidigare så bör man vänta till barnet väger åtminstone 18 kg, medelvikten för en 4-åring). http://www.ntf.se/konsument/fraga1396.asp?katid=13

Jag kan inte utläsa ett dubbelt budskap av det. 

• Sisisisi

OT men min unge vägde 25 kg när han va 120 cm och han var inte det minsta överviktig, han hade knappt fett på kroppen. Han hade precis fyllt 5 då.

Skicka ett mejl  till NTF och trafikverket och påtala problet med otydligheten då. Att du har svårt att förstå vad de menar när de skriver att barn bör åka bakåtvända så länge som det är möjligt, helst till 25 kg men minst till 18 kg och 4-5 år. För mig är det tydligt iaf.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!