BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
en sån här verkar smartast
en sån här verkar smartast
extraspegel alltså
Monterade om axkiden igår lite längre bak (eller fram hur man nu ser det) på sätet. Nu går det att knäppa alla bälten i bilen men jag kunde inte luta stolen i djupaste läget (jag sitter redan ett snäpp längre fram på förarplatsen än jag skulle önska så vill inte flytta förarsätet ännu mer) men det får gå. Helst skulle stora barnet sitta där och han satte sig snällt men blev ledsen när jag skulle sätta fast bältet. Han ser det som småsyskonets plats och att knäppas fast där blev för mycket oordning för hans del. Hoppas det funkar med lutningen för vår lilla, gick ju att luta i ett läge iaf. Funderade på om man kan byta plats på stolarna så stora kan ta axkiden men behålla "sin plats" i bilen. Någon som har en Britax hi-way i mitten där det finns en upphöjd balk i golvet? Vi har en Volvo v70
Aileen A: Då kan det vara värt att prova. Sparar nog det projektet till det är lite varmare ute dock och hoppas detta funkar så länge. Stora har fortfarande en bit kvar till hi-wayen är urväxt, var mest med tanke på om det blir för rak sittposition för min minsta som gör att jag funderar på att byta
Minimillan: Har ni en hi-way i mitten? Vilken årsmodell på bilen?
anette: I grunden tycker jag nog det handlar om din och sambons/makens kommunikation. Ni måste ju vara överens och att han medvetet går bakom ryggen på dig och förankrar idén hos er dotter när han vet att ni är oense i frågan är oacceptabelt om du frågar mig.
Minimillan: Ah, ok. Har ni balk i mitten bak (uppstickande)? Vår bil är från 08 så det kanske gjorts annorlunda nu? Jag funderar på om man kan sätta hi-wayen i mitten bak i vår bil och på så vis byta plats på stolarna så stora barnet kan behålla "sin" plats men byta stol bara. Ingen brådska men jag tänkte om du har lust att ta en bild och lägga in eller så. Förstår om du inte hinner med det
Undrar en sak ang. vår Axkid kidzone. Har haft den installerad ett tag och tycker att det låter om den, det klickar liksom så som det gör när man drar åt bältet och spänt färdigt och släpper. Under körning alltså. Då och då klickar det liksom till. Är det normalt?
t0va: Åh tack! Vad skönt vatt det är normalt. Vi har sittdyna till minstingen (fick en genom att kontakta Tony som du tipsade om) men hur många klick det rör sig om vet jag inte. Tycker det klickar till någon gång då och då under körningen liksom. Stora barnet har fått sitta där någon gång och då tänkte jag inte på om det klickade. Stora är lika gammal som din son tror jag (drygt 2,5) och närmar sig metern så då borde det ju vara skillnad som du säger. Angående bältet så försöker jag alltid dra åt riktigt hårt.
t0va: ja jag trodde också att stolen inte satt ordentligt och kollade det. Tryckte stolen neråt bl.a. ifall remmarna inte satt åt ordentligt men den satt ju stenhårt redan och rörde sig inte en mm så jag tyckte inte att det borde vara det.
och nej precis som du skriver så ställs nackstödet in automatiskt - himla smidigt. De demonstrerar det på sin hemsida www.axkid.se nere till höger
Zezzan: Hur lång är din 5,5-åring?
Jag är f.ö. väldigt nöjd med vår hi-way också men köpte axkid nu när det ändå behövdes en bakåtvänd till eftersom den är längre i ryggen.
Zezzan: En vanlig kroppstyp för pojkar tycks det Kul att veta, då lär stora sitta kvar i sin hi-way ett bra tag till då
Sous: Om jag var i ditt ställe skulle jag titta på och jämföra en med minikiden nu när den finns i butik. Den kom ett par månader efter att vi köpte vår stol så kikade aldrig på den men om den är lika stor i sittplats men tar mindre utrymme så är det ju superbra även om man har gott om plats i bilen. . Den kanske är lättare att bära osv så kan finnas en massa fördelar med den, men vet inte om den har isofix iofs. Att den inte kan användas framåtvänd skulle inte ha någon betydelse för min del iaf eftersom vi ändå inte kommer använda våra framåtvända - då blir det bältesstol. Har som sagt inte jämfört själv men kan gräma mig lite att den kom så pass snart efter att vi redan köpt en men är som sagt mkt nöjda med båda våra stolar
Sous: A! Ok, nä då är den ju inget alternativ om man vill ha det
älskarlivet81: Axkids stolar lär vara ungefär lika långa som twoway. Hur stor plats den tar kanske du ska testa i butik. Vi har en hi-way och en axkid och jag tycker att de tar ungefär lika mkt plats. Axkids minikid lär vara lika rymlig men ta mindre plats i bilen.
http://bloggen.fi/bilstolslotsen/2013/03/rygghojden-i-axkid-115-cm-lang-provsitter/
http://bloggen.fi/bilstolslotsen/2013/02/hojd-pa-ryggstod-och-balten-i-two-way-115-cm-lang-femaring-provsitter/
http://bloggen.fi/bilstolslotsen/2013/02/narbilder-av-hojden-pa-axelremmarna-i-bakatvanda-belogic-115-cm-flicka-provsitter/
Tänkte höra med er som har Axkid. Har sett att de nyare modellerna ser ut att ha mjukare muddar vid axlarna. Får alltid dra i halslinningen så att tröjan kommer emellan för jag tycker det känns som att det är så hårt mot huden annars. Satt o letade efter muddar att köpa till, fick en ide att det finns att sätta runt de befintliga. Det enda jag hittar fr axkid är dock ngt som kallas höftledsmuddar. Ngn som känner igen hur jag menar? Hur ser ni på detta?
O en annan sak. Nackstödet åker upp ibland när vi kör. Lite oroande o irriterande eftersom stolen är bak så vi måste ju köra åt sidan o fixa det. Har försökt vara noga med att dra rakt ut o att snöret inte fastnar snett. Ska det vara så enkelt att det lossnar så att säga? Idag på långresan så sträckte vår snart tvååring på sig i sömnen o då for nackstödet upp. Axkid-stol.
Vad är det för tillägg? Hur fungerar de? Är de fr Axkid? Jag har själv en sådan stol o har lite svärta att förstå hur man skulle förlänga ryggstödet/nackkudden?
Enlitenbitkaka: vi har en britax highway bakom passagerarsätet o en axkid i mittensätet i en V70 från -08. Axkiden skulle definitivt kunna vara fram också om vi kopplar ur airbagen. Minikid hade inte kommit när vi köpte stol nr 2 men hade jag köpt stol idag hade jag nog tagit den. Minikid lär vara lika stor sittutrymme som originalet men som föregående skrev är den gjord för att ta liten plats.