-
Aileen Allannah skrev 2013-02-09 21:31:09 följande:Uttala inte saker som att folk göder sina barn och att något är sjukt för att en fyraåring är tung. Min tvååring väger drygt 16 kilo nu, utan att han på något vis är gödd, sjuk eller fet. Det är inte okej att häva hur sig såna saker hur som helst.
-
Det är inte det det handlar om. Läs om läs rätt. Det jag hade synpunkter på var ditt sätt att hävda att fyraåringar som väger ngt annat än 16-19 kg är gödda, onormala och att det är sjukt. Det hör inte hemma att häva ur sig sådana saker i detta forum. Som Aileen Allannah påpekar så går du runt det vi skriver och blandar in en massa annat. Jag ska gå dig tilmötes och vara OT ett tag. I detta fall tycks du ha hakat upp dig på BMI som är ett sätt att mäta men inte det enda. En läkare jag jobbat med konstaterade ofta att det finns mängder med vältränade 28-åriga män som klassar in under kategorin fetma på BMI-skalan, men ingen skulle kalla dem feta eftersom de är muskelpaket och tvärtom har en låg fettprocent. BMI är därmed ett högst osäkert mått på om någon är fet eller inte. Nu är det inte detta tråden handlar om utan möjligheten att åka bakåtvänt även efter det att barnet väger 18-19 kg. Du hävdar att det inte går att sitta bakåtvänt därefter eftersom du har största stolen på marknaden. Flera har påpekat att det finns större stolar som ger dig möjlighet att ha dina barn bakåtvända längre. Av någon anledning har du hamnat i försvarsställning och måste till varje pris övertyga alla om att du inte ska köpa en ny stol och att den som har en stol för barn upp till 25 kg gör fel som låter barnet sitta längre än NTFs rekommendationer. Vill du verkligen fortsätta driva detta? Som jag skrev så övertygar du inte mig och ingen annan heller som jag har sett. Dessutom skriver du "förstår du/ni?" hela tiden vilket indikerar att vi vore dumma i huvudet. Du beskriver även "folk" som "pantade". Vilken trist inställning. Det säger dock mer om dig än om oss. Mitt förslag är att du accepterar att vi andra inte håller med dig och ja det finns de som vänder barn tidigt möjligen för att de misstolkar rekommendationer från myndigheter men det gäller nog ingen i denna tråd. Sedan kan det vara bra för dig att få veta att bland mig och mina vänner så är det en stor fråga just detta med att ha bilbarnstol även på utlandssemestern (ska man ta med egen eller finns det att hyra på plats) så enligt min erfarenhet så släpper man inte på "duktigheten" som du kallar det (jag skulle kalla det omsorg om barnen) utomlands.LindaEfraim skrev 2013-02-11 14:05:01 följande:Galia en fyra åring på 25 kg är överviktig om barnet inte är enormt lång för sin ålder men det är ovanligt. Även om barnet är 110 cm långt till sina 25 kg och är 4 år så har barnet fetma! Även om barnet skulle vara 120 så skulle barnet ha övervikt för sin ålder inte förrän man har en fyra åring som är 125 cm och väger 25kg är normalvikt och så långa fyraårigar som mellan 115-125 är extremt ovanligt. Dock inte ovanligt med barn som väger 25 kg i den åldern. Kan man inte som förälder ta det så vanvårdar man faktiskt sitt barn. Inte för att vara elak! En tvååring som Aileen pratar om brukar inte öka så mycket i vikt under varje år efter de just fyllt två om man inte har tendens till övervikt i familjen.
Barn generellt ökar inte barn ett flertal kilo efter två års ålder. Det kan röra sig om 1-2 kg per år och det är det normala. Har du en treåring flicka som är 100cm lång och väger 19 kg är det fetma, 18 kg på samma längd är inte fetma. Det behövs inte många hundra gram för att en barnkropp ska få övervikt eller fetma. Precis som att säga att barnet ungefär cirka har fetma. Eller är det fetma? Detta borde NTF och Trafikverket skriva mer tydligt! Jag gillar inte luddiga texter!
-Barn SKA åka bakvänt tills de är 4 år.
Väger barnet under 18 kg vid 4 års ålder SKA de fortsätta åka bakvänt tills de nått den vikten.-
Är det svårt för dom att skriva klart och tydligt än luddigt som cirka, ungefär man får från 15 kg men bra tills 18 kg men ännu bättre tills 25.
Förstår ni skillnaden? -
Sisisisi skrev 2013-02-11 14:31:53 följande:
Skicka ett mejl till NTF och trafikverket och påtala problet med otydligheten då. Att du har svårt att förstå vad de menar när de skriver att barn bör åka bakåtvända så länge som det är möjligt, helst till 25 kg men minst till 18 kg och 4-5 år. För mig är det tydligt iaf.
-
Nu har jag monterat vår Axkid, men det fanns ett band på baksidan som kommer ner från toppen av ryggstödet med ett klipp i änden. Det är fäst i stolens bälte på baksidan av stolen men jag funderar på om det ska fästas någon annanstans? Att det bara satt där i förpackningen så att säga. Hittar inte i instruktionsboken heller. På vår hi-way finns ett liknande band som sitter runt stödbenet. Ska man vira det runt stödbenet och fästa med klippet i sig själv (i sitt eget band alltså?) Hoppas någon förstår vad jag menar
-
Vi har en V70 från -08 och jag har just bytt ut babyskyddet så nu har vi två bakåtvända. En hi-way bakom passagerarsätet och en axkid i mittsätet. Var lite orolig att axkiden inte skulle få plats i mitten eller att det skulle bli problem med mittbalken och stödbenet men det gick jättebra. Mitt alternativ var att koppla ur airbagen och sätta axkiden fram, kan inte se annat än att det skulle funka.
-
t0va: Ah vad bra. Tack ska du ha för svar. Tittade inte i manualen för framåtvänt då det inte är aktuellt. Då har den ingen betydelse nu då, vad bra. Ja min satt också fastklämd så den får sitta kvar där helt enkelt.
-
Oj, var trettionde minut
Haha, nä det brukar vara rätt lagom att ta upp bebisen när ni själva behöver göra en paus vilket brukar vara var 2-3timme eller så. Ni kanske stannar och äter och sträcker på benen, går på toa och då passar man på att ta upp bebisen, amma, byta blöja och kramas en stund innan man åker vidare. Som föregående skrev så kan man ju behöva stanna om bebisen säger ifrån men generellt så sover den säkert större delen av resan vid den ringa åldern.
-
Morr. Hade monterat axkiden så fint på mittsätet men så igår när vi skulle ha med passagerare så är det bara att inse att man inte kan krångla in bältet på sidoplatsen under den stora plastplattan som finns under axkid. Får bli till att montera den fram istället. Suck
-
Nomen: Nä jag ser inget årtal
-
Hm, ja lite sent nu då den redan är inköpt. Borde väntat på minikiden kanske.t0va skrev 2013-02-24 20:51:25 följande:Ja preics, skicket är viktigt också och är den köpt 08 så är den ju inte jättegammal. På den första TW vi hade så såg man nästan inte vad det stod i mitten, verkar som om det är dåliga stämplar där.
ja den blir ju lite bred där, tror minikid funkar bättre på den punkten.
Ni med bilbarnstolar fram, ser ni sidospegeln? Om inte vad har ni för extraspegel?