• Galia

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

hej, följde denna tråd tidigare men tappade den när den nya kom men nu är jag här igen och ber om lite råd

Jag har en tvååring och en bebis och håller på att börja planera för vilken stol vi ska införskaffa när bebisen ska byta från babyskyddet. Till tvååringen har vi en Britax Hi-way och min tanke är att bebisen får Hi-wayen och så får tvååringen en ny stol som räcker längre. Det jag funderar kring är om det finns någon bra stol som man kan placera i mittensätet där bak och som får plats bredvid Hi-wayen. Hi-wayen gick inte att placera där pga stödbenet då vi har en balk eller vad man ska säga i mitten vid fötterna för mittpassageraren. Skulle vilja kunna ha med en passagerare där bak utan att man ska behöva krypa in i bilen liksom (är ju inte alla som klarar det heller) och jag vill ogärna placera någon av stolarna fram eftersom det ska vara större risker vid en krock även om man har barnstol. Skulle därfär helst vilja placera stolarna bredvid varandra. Vi har en Volvo V70. Tar nu gärna emot tips och erfarenheter. På ännu längre sikt undrar jag om någon har erfarenhet av te stolar bak (varav kanske en framåtvänd då)  om det möjligen skulle bli fler barn framöver. Eller måste man ha större bil då...?

Iaf min huvudfråga är om det finns en bra stol för två år och upp¨t att placera i mitten där det finns en balk vid fötterna och som får plats bredvid Hi-way. Kan tillägga att jag har en relativt stor tvååring så måste vara en stol som klarar upp till 25 kg iaf och gärna rätt hög. Hoppas jag varit tillräckligt tydlig

Tack på förhand! 

• Galia
    t0va: Jag har för mig att jag läst att det är säkrare bak, men jag kan ha fel. Om inte annat så tycker jag det kan hindra sikten i höger backspegel om man har en stol där så jag skulle helst vilja ha stolarna bak. 
    Har varit inne på en two-way just för att den är lång i ryggen, men då ska jag kolla upp axkids också. Tack för tipset! 

Minimillan och Coyote: Jag fick hjälp att installera Hi-wayen av Säkerhetsbutiken i sthlm och då frågade jag om det gick att ha stolen i mitten och det gick inte pga stödjebenet och balken fick jag då till svar. Det var han Bell som sa det (är rätt säker på att det var han) så jag ifrågasatte inte det, men det kanske går ändå.
  • Galia

drömmaromsmått: Usch då, men låter som att alla klarade sig bra trots allt?

• Galia
    t0va skrev 2012-10-16 16:25:18 följande:

Hurvida den får plats i mitten brevid hi-way vet jag inte men axkids kidzofix eller kidzone är stolar som inte tar så stor plats men är långa och funkar för långa barn. Har jag förstått
    Har jag förstått rätt att kidzofixen har isofixfästen men kidzone saknar det, men att det i övrigt är samma stol? Verkar vara någon tusenlapp skillnad i pris och det är enda skillnaden som jag sett
  • Galia

Sweet life: tack, då har jag förstått rätt. Jag velar lite mellan twoway o axkid kidzone/fix. Förstått det som att twowayen räcker längst men att den är lite hård för rumpan. Axkid verkar ju bekvämare. Sen har jag svårt att släppa tanken att det inte funkar med stödben i mitt bak pga uppstickande balk inne i bilen... En annan fråga....brukar det vara bättre kampanjer i januari? Utgående färger o så eller ska man slå till nu? Mkt funderingar o velande

• Galia

Jag velar lite mellan twoway o axkid kidzone/fix. Förstått det som att twowayen räcker längst men att den är lite hård för rumpan. Axkid verkar ju bekvämare. Sen har jag svårt att släppa tanken att det inte funkar med stödben i mitt bak pga uppstickande balk inne i bilen...        

En annan fråga....brukar det vara bättre kampanjer i januari? Utgående färger o så eller ska man slå till nu? Mkt funderingar o velande

• Galia

Kan man sätta two-wayen i mitten? Var förbi Barnens hus idag och de hade ingen inne så kunde inte testa men vi pratade om placering och kvinnan  butiken sa att det inte går att ha two-way i mitten eftersom den måste luta mot sätena framdör. Eller det gick men då måste sätena alltid vara inställda likadant på både förar- och passagerarplats.

• Galia

Sisisisi: men då kan man inte byta chaufför om den vill sitta längre fram t.ex... Är ju några här som skrivit att two-way är hård att sitta på och "omysig". Hur upplever du? (eller ditt barn rättare sagt... Har ni fler stolar i bilen? Vilken/vilka och var?

• Galia

Har köpt en axkid kidzone (men inte monterat den än då bebisen bara är fem månader o sitter i babyskydd fortfarande). Ska det vara en dyna till? Det fick inte vi med någon...

• Galia

Tova: ok. Vi har iofs tänkt att vår tvååring ska ta axkiden o minstingen får ta över hi-wayen men skadar ju inte att ha dynan om man vill ha minstingen i axkiden ibland då den ju går att använda utan att ändra axelremmarna som man måste göra på hi-way. Tack för info o tips om att mejla axkid direkt. Vad skrev du i mejlet?

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!