BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
hej, följde denna tråd tidigare men tappade den när den nya kom men nu är jag här igen och ber om lite råd
Jag har en tvååring och en bebis och håller på att börja planera för vilken stol vi ska införskaffa när bebisen ska byta från babyskyddet. Till tvååringen har vi en Britax Hi-way och min tanke är att bebisen får Hi-wayen och så får tvååringen en ny stol som räcker längre. Det jag funderar kring är om det finns någon bra stol som man kan placera i mittensätet där bak och som får plats bredvid Hi-wayen. Hi-wayen gick inte att placera där pga stödbenet då vi har en balk eller vad man ska säga i mitten vid fötterna för mittpassageraren. Skulle vilja kunna ha med en passagerare där bak utan att man ska behöva krypa in i bilen liksom (är ju inte alla som klarar det heller) och jag vill ogärna placera någon av stolarna fram eftersom det ska vara större risker vid en krock även om man har barnstol. Skulle därfär helst vilja placera stolarna bredvid varandra. Vi har en Volvo V70. Tar nu gärna emot tips och erfarenheter. På ännu längre sikt undrar jag om någon har erfarenhet av te stolar bak (varav kanske en framåtvänd då) om det möjligen skulle bli fler barn framöver. Eller måste man ha större bil då...?
Iaf min huvudfråga är om det finns en bra stol för två år och upp¨t att placera i mitten där det finns en balk vid fötterna och som får plats bredvid Hi-way. Kan tillägga att jag har en relativt stor tvååring så måste vara en stol som klarar upp till 25 kg iaf och gärna rätt hög. Hoppas jag varit tillräckligt tydlig
Tack på förhand!