• pompom

Dotter som är rädd för klasskompis

Min dotter, 8 år, går till skolkuratorn för att hon är rädd för en kille i sin klass.
    Att hon går hos kurator berättade hon för mig igår, hon har tydligen gjort det sen före sommaren!
    Hon är 8, måste inte skolan berätta sånt?

Den här ungen, en kille, är helt galen. Har själv sett det, då jag hälsade på i skolan en dag.
    Han slåss, ber frökan hålla käften osv, riktig skitunge.
    Så fort jag har pratat med dotterns fröken ska maken ringa föräldrarna, jag kan inte ringa jag skulle bara bli otrevlig och säga att jag sliter armen av ungen och slår han med den blodiga änden! Jag blir så arg, skulle vilja skrämma skiten ur honom så att han aldrig nånsin mer petar på någon...

Hur blir en unge så dum...
    Jag kanske är väl dömande nu, men jag blir så arg över att mitt barn ska behöva gå i terapi för att en annan unge inte har vett nog att bete sig som folk.

Vad fan ska jag göra, jag kommer att gå i taket på utvecklingssamtalet om en vecka.
    (Lärarna har pratat med ungen, hans mamma har tydligen oxå gjort det, hjälper inte ett pillijota)

• Svar på tråden Dotter som är rädd för klasskompis
  • pompom
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-09-10 19:07:28 följande:
    Han kan likväl bevittna våld, fula ord och respektlöshet i hemmet och utagerar det i skolan.

Visst så kan det va, men det gör inte att jag helt plötsligt tycker att han är ett lamm och oskyldig, tycker fortfarande att han är en skitunge
  • Blaha

TS: Du har svårt att se nyanser eller?

Jag vill inte att min son ska bli utsatt för våld, det betyder inte att jag beter mig som du. Jag sitter inte på familjeliv och skriver om vilken skitunge pojken som slår min son är.

Jag tycker det är okunnigt och fult av vuxna att slänga sig med uttryck som du gör. Din flicka ska trivas i skolan, men det är inte pojkens ansvar. Han behöver ju hjälp, tydligen. Du borde vara förbannad på skolan istället för på ett litet barn. Förstår inte ens hur du kan lägga all skuld på en 8-åring - det är ju så puckat att man smäller av nästan.

• Hypnotica

Nej, skolkuratorn behöver inte berätta för dig om din dotter går hos denne. Kuratorn har tystandsplikt.

• pompom
    Blaha skrev 2012-09-10 19:20:44 följande:
    TS: Du har svårt att se nyanser eller?

Jag vill inte att min son ska bli utsatt för våld, det betyder inte att jag beter mig som du. Jag sitter inte på familjeliv och skriver om vilken skitunge pojken som slår min son är.

Jag tycker det är okunnigt och fult av vuxna att slänga sig med uttryck som du gör. Din flicka ska trivas i skolan, men det är inte pojkens ansvar. Han behöver ju hjälp, tydligen. Du borde vara förbannad på skolan istället för på ett litet barn. Förstår inte ens hur du kan lägga all skuld på en 8-åring - det är ju så puckat att man smäller av nästan.
    Ok för det första får man skriva om vad man vill här, det är inter ditt problem, läs inte tråden i så fall.

Sen är det otroligt omoget av dig att inte förstå att trivsel och trygghet är ALLAS ansvar, ung som gammal, ska man komma undan ansvar för sina handlingar bara för att man är ett barn, det om något är ju puckat.
    Om du har läst tråden från början så har du oxå läst att jag är förbannad på alla, skola, föräldrar och ungen ALLTSÅÅÅÅ jag lägger skulden på skolan... föräldrarna... och inte minst den som dom drabbar dottern...SKITUNGEN
  • pompom
    Hypnotica skrev 2012-09-10 19:32:55 följande:
    Nej, skolkuratorn behöver inte berätta för dig om din dotter går hos denne. Kuratorn har tystandsplikt.

Men det här är ju allvarligt, dottern är ju rädd och fortfarande så liten... är du säker?
  • Blaha
    pompom skrev 2012-09-10 19:43:37 följande:
    Ok för det första får man skriva om vad man vill här, det är inter ditt problem, läs inte tråden i så fall.

Sen är det otroligt omoget av dig att inte förstå att trivsel och trygghet är ALLAS ansvar, ung som gammal, ska man komma undan ansvar för sina handlingar bara för att man är ett barn, det om något är ju puckat.
    Om du har läst tråden från början så har du oxå läst att jag är förbannad på alla, skola, föräldrar och ungen ALLTSÅÅÅÅ jag lägger skulden på skolan... föräldrarna... och inte minst den som dom drabbar dottern...SKITUNGEN
    Du får skriva vad du vill och jag får skriva vad jag vill. Vem har påstått något annat?

Jag har läst hela tråden och jag står fast vid att det är fel av dig att slänga dig med yttryck som "skitunge". Någon påpekar att barnet kanske har det väldigt tufft hemma, du kontrar med att ungen är en skitunge ändå. Man blir ju mållös över oförståelsen hos dig som vuxen.

Som sagt, det är inte konstigt att barn är elaka mot varandra när det finns vuxna som beter sig som du. Du visar ingen förståelse för att barn är barn, du förstår inte alls att barn kan bete sig illa av diverse anledningar.

Skulden ligger inte alls på barnet. Och det är ett BARN inte en skitunge! Det är ju helt otroligt hur du kan slänga dig med såna uttryck gång på gång utan att förstå hur illa det är. Skrikandes
    Be yourself, everyone else is already taken.
  • pompom
    Blaha skrev 2012-09-10 19:50:44 följande:
    Du får skriva vad du vill och jag får skriva vad jag vill. Vem har påstått något annat?

Jag har läst hela tråden och jag står fast vid att det är fel av dig att slänga dig med yttryck som "skitunge". Någon påpekar att barnet kanske har det väldigt tufft hemma, du kontrar med att ungen är en skitunge ändå. Man blir ju mållös över oförståelsen hos dig som vuxen.

Som sagt, det är inte konstigt att barn är elaka mot varandra när det finns vuxna som beter sig som du. Du visar ingen förståelse för att barn är barn, du förstår inte alls att barn kan bete sig illa av diverse anledningar.

Skulden ligger inte alls på barnet. Och det är ett BARN inte en skitunge! Det är ju helt otroligt hur du kan slänga dig med såna uttryck gång på gång utan att förstå hur illa det är. Skrikandes
    Jaa, skitunge är precis vad han är, för verkligheten är att det faktiskt finns skitungar, så det så, han kanske mår dåligt men han får min dotter att må dåligt oxå och det är det primära för mig i den här frågan, om hans dåliga självkänsla ska gå ut över min dotter försvinner andra perspektiv, jag sätter min dotter framför honom. Och du skulle sätta ditt barn framför andra barn som inte kan bete sig, för att man älskar sitt barn och det viktigaste för en förälder är att ens barn mår bra. Ska man ställa det på sin spets så är det så, sen kan du spela martyr och tycka synd om alla barn som har en dålig självkänsla, men ditt barn är viktigast för det är ditt precis som det är för mig, mitt barn är för mig viktigare än vad han är!
  • Blaha

Ja, detta med nyanser - att verkligheten inte är svart/vit - det var inte din grej det.

• pompom
    Blaha skrev 2012-09-10 20:05:13 följande:
    Ja, detta med nyanser - att verkligheten inte är svart/vit - det var inte din grej det.

Jorå, du förstår bara inte att när allt ställs på sin spets så är ens eget barn viktigast. Och alla har ett ansvar.Lär inte du dina/ditt barn att ta ansvar trots att han "bara" är ett barn.
    ALLA har ett ansvar att visa respekt för andra, och är man 8 så vet man att man inte slår andra, vissa gör det ändå... så är det bara
    Svart eller vitt, spelar igen roll, världen är full av människor som gör saker som man inte ska/bör göra. och en 8-åring är inte dum i huvet, han vet vad man inte gör mot en klasskompis, kom inte och säg något annat...
  • EnsamMammaTillTvå

Alltså jag hade alla gånger också kallat den som får mina barn att känna obehag för både det ena och det andra så jag känner som dig pompom. Menade bara på att det måste finnas en förklaring till varför han inte beter sig "normalt" och att han inte behöver ha en diagnos för det.

Svar på tråden Dotter som är rädd för klasskompis