Inlägg från: Jellybeanbaby |Visa alla inlägg
  • Jellybeanbaby

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

ViVäntarLois skrev 2012-09-03 13:54:40 följande:
    Angående att hoppa i sofforna på IKEA så tycker jag att det är ganska avskilt från att äta i butiken. Att äta i butiken och sedan betala för sig är lagligt, vi har ju till och med frågat vår butik vad de tycker och enligt dem har de inga invändningar mot detta beteende. Om man frågor någon på IKEA "är det okej att provsitta era fåtöljer" så antar jag att även de säger att det är okej. Med andra ord skulle jag tillåta mitt barn att provsitta fåtöljer, provligga en säng (med fötterna på plasten) osv. 

Att hoppa i möblerna (=förstöra) likställer jag snarare med att kasta grönsakerna i golvet inne på Maxi = endast sabotage och inte okej.  
  • Jellybeanbaby
    ViVäntarLois skrev 2012-09-03 14:07:30 följande:
    Om man har scannat in en godispåse för 20:- och sedan äter några bitar så att den vid en kontroll visar sig kosta 15:- tror jag knappast att personalen ser det som ett problem att man ändå vill betala 20:- och förklarar varför.... 
    Det löser man enkelt genom att du väger den, får en prislapp på 20 kr, sen oavsett om påsen bara har EN GODIS KVAR så står det FORTFARANDE att den kostar 20 kr, det är det som är så smart med dagens livsmedelsbutiker serru!
    Om du bara heter Anonym läser jag inte vad du skriver.
  • Jellybeanbaby
    Sixxty skrev 2012-09-03 14:04:44 följande:
    Hur gör du med betalningen och du åker på kontroll av självscanningen?
    Nästan ALLA butiker har prisettiketter numera *suck*
  • Jellybeanbaby
    ViVäntarLois skrev 2012-09-03 14:16:39 följande:
    Ja, det var ju det jag skrev? 
    Ja ursäkta, jag tänkte ju helfel ang godispåsen där. Sorry. Märkte mitt fel för sent. Önskar man kunde ändra sitt inlägg. Nåja.
  • Jellybeanbaby
    Echo skrev 2012-09-03 14:27:49 följande:
    Följer tråden med intresse. Tre frågor finner jag intressanta:
    -Varför skulle det vara bättre att ge en "scannad" vara?
    - Hur lever man efter principen "betala först äta sedan på en restaurang? Kräver man att få betala notan först?
    - Och om man nu ändå går på restaurang, hur hanterar man då den tydligen ganska överhängande risken att man misslyckas med att betala?
    Haha Exakt samma frågor jag undrade! Och folk verkar ha problem med betalkort som inte fungerar, jag har föreslagit VISA, det brukar inte strula, iaf inte vad jag märkt.

Fet tumme på den!
  • Jellybeanbaby
    annniel skrev 2012-09-03 16:21:01 följande:
    Förstår egentligen inte varför man blandar in uppfostran, rätt och fel mm. Nu är det ju så att det är tillåtet att äta i affären om man betalar för det man ätit, precis som på tex en restaurang. Hade det inte varit tillåtet är det en helt annan femma. 

Sedan kan man ju tycka att föräldrarna gör sig själva en björntjänst ifall de lär sina barn att det gå an att äta medan man handlar. Risken är ju att tjatet för godsaker öka och att barnen faktiskt skulle äta något som de sedan inte betalar utan förälderns vetskap. 
    Håller helt med!
  • Jellybeanbaby
    OnlyZ skrev 2012-09-03 17:08:42 följande:

Vart har du läst att det är snatteri? Har svårt att tänka mig det faktiskt..
    Elin885 har FEL! Det är inte snatteri förrän man passerat sista betalningsmöjligheten dvs (i de flesta affärer) kassan.
  • Jellybeanbaby

...passerat utan att betala alltså.

Som sagt massa gånger redan, så länge det finns en streckkod/prislapp och så länge man betalar för sig så ser jag inte något fel på det.

• Jellybeanbaby
    Tjolinti skrev 2012-09-03 17:13:30 följande:
    Vad ska man säga i kassan? Du jag ska betala för 2 jordgubbar som jag smakade, jag köper  inga för de var äckliga? 

Likadant med lösgodiset? 
    JAG MFL har redan svarat HUNDRA GGR på detta.
    STRECKKOD / PRISLAPP!  Inga lösa gubbar eller löst godis.

Lösgodis med PÅSE till med VÄGD PRISLAPP som är AVSCANNAD/BLIPPAD kan man med gott samvete äta ur.
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?