Inlägg från: Jellybeanbaby |Visa alla inlägg
  • Jellybeanbaby

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

sassus skrev 2012-09-03 09:55:30 följande:
    Precis som någon skrivit innan tog de upp frågan i Plus, och man får lov att göra så. Sen att några stör sig på det, det är ju en annan femma. Jag stör mig på folk som röker, ungar med Hello Kitty, folk i foppatofflor... Ja, listan kan göras lång. Men det är ju inte förbjudet, så jag stör mig på det för mig själv. Inte startar jag en tråd om det.
    Solig Solig Solig Solig Solig-stjärnigt inlägg.

Förstår inte vad det är folk stör sig på, SNACKA om i-landsproblem.
  • Jellybeanbaby
    Lenche skrev 2012-09-03 10:35:16 följande:

Du får sluta hitta på ursäkter och dumma bortförklaringar till att det skulle vara ok att gå runt och snaska inne i affären. Man hinner inte svälta på 20 minuter. Om man inte kan hålla sig 20 minuter utan mat och dryck utan att få hälsoproblem så får man gå till fabror doktorn och se över vilken farlig sjukdom man har. Som jag skrivit så klarar de som har diabetes av att handla utan att börja äta innan de kommit ut ur butiken så då ska vi andra också klara det.

Svälta för att man inte får tugga i sig en banan under de 20 minuter man befinner sig i mataffären, gud så dumt! *mutter*   
    Sluta störa dig på vad alla ANDRA gör och håll koll på vad DU gör istället så får vi nog en bättre värld.

Ni som aldrig dricker/äter i affär måste förstå att det är TILLÅTET att göra så, så länge man betalar när man shoppat klart.

Annat exempel:
    Säg att jag är i en klädaffär, provar ett par byxor och de sitter perfekt. Så väljer jag att ha dem på mig istället för mina gamla byxor. Så jag går fram till kassan och säger: De här vill jag ha och vill ha dem på mig nu.
    Butiksanställda scannar dem, klipper av lappen etc och ger mig en plastpåse för mina gamla byxor.
    Jag betalar och går ut i mina nya byxor.

RÄTT eller FEL?

• Jellybeanbaby
    Saian skrev 2012-09-03 10:43:49 följande:
    Hanna76: skulle du kunna vara snäll och citera dessa? Jag använder mobilen och det är inte så överskådligt då.
    hoppas jag verkligen att hon INTE gör. Tråden skulle bli lång med dubbelposter!!
    Du får läsa när du kommer hem.
  • Jellybeanbaby
    Limpan1234 skrev 2012-09-03 10:44:53 följande:
    DU vet ju att DU betalar, men det kanske blir svårare för butikerna att veta? Problemet (för butiken) kanske uppstår om man lägger märke till att det ofta "glöms" att betala för dessa saker. Såg en familj för någon vecka sedan som var och handlade mat, barnen och mamman var i butiken och fick glass - sedan rusade de ut till pappan som stod och fixade med något utanför. Inte fasiken kom de ihåg att betala för glassen i allt tumult Tungan ute

Kan tänka mig att det blir irriterande om man som butiksägare ser att sådant händer ofta (även om ingen här på FL någonsin har betett sig så, naturligtvis).

Tillägger igen att jag egentligen inte bryr mig om hur andra gör, men kan ändå förstå att man som butiksägare inte gillar att folk gör så om man ofta ser att folk glömmer/låtsas att de glömmer betala... 
    Jag håller med dig om att ifall det skulle bli ett problem för affären, att folk "glömmer" betala (= snatteri) så skulle butiksägaren inte gilla sånt och kanske t o m de anställda skulle höja på ögonbrynen, fast då ska det mycket till...

Jag har inget sånt problem, jag glömmer aldrig, det hade helt enkelt varit dålig stil och pinsamt att göra.

Men just min stora matbutiks ägare är nog ganska nöjd även om nån glass slinker igenom.
    Exempelvis: Jag har glömt att inkassera en bonuscheck på 75 kr och ett pantkvitto på 25:- och jag köpte helt oätliga kräftor för flera hundra kr och bad inte om pengarna tillbaka...
    så i just min butik tror jag inte det är så mycket svinn...

• Jellybeanbaby
    Hannah76 skrev 2012-09-03 10:47:48 följande:
    Och nej jag stör mig inte på andra - men JAG skulle inte göra det.
    Jag uppskattar att du inte stör dig på andra som gör så. Tack tack
  • Jellybeanbaby
    Hannah76 skrev 2012-09-03 11:03:54 följande:

Hahahah.Men nu funderar jag på att säga upp mig och förfölja folk i butiker.
  • Jellybeanbaby
    Sephrenia89 skrev 2012-09-03 11:26:55 följande:
    Mardröms scenario: man har öppnat en cola och druckit ur och sedan funkar inte kortet vid kassan.. Oerhört pinsam situation, jag som även tycker som många fler att man Inge nyttjar saker förens man äger dem skämde ögonen ur mig när detta hände mamman med 6 årig grabb i hasorna på ICA..
    När funkar inte korten vid kassan? Mitt VISA-kort har aldrig fejlat mig.
  • Jellybeanbaby
    Astarte skrev 2012-09-03 11:55:31 följande:

Det där är INTE sant. Det är inte på minsta vis olagligt att äta / dricka i butiken.
    precis. Det olagliga är att inte betala för dem.
    Om du bara heter Anonym läser jag inte vad du skriver.
  • Jellybeanbaby
    Kärlek84 skrev 2012-09-03 12:03:21 följande:
    Jag skulle aldrig ge barnen nåt att äta eller dricka i butik utan att betala först.

Hur skrikiga, gnälliga, protesterande de än har varit har det aldrig fallit mig in att göra så.  
    Jaja, det viktigaste är att du inte ser snett på folk som gör så, för det är inte något fel i att ge barnet att dricka ur en flaska eller äta en produkt med streckkod på. Så länge du kan betala för dig så.
  • Jellybeanbaby
    Ernst Hugo skrev 2012-09-03 12:26:44 följande:
    Som jag nämnde tidigare. Rättspraxis är att tillåta det.
    källa på det?
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?