Limpan1234 skrev 2012-09-03 10:44:53 följande:
DU vet ju att DU betalar, men det kanske blir svårare för butikerna att veta? Problemet (för butiken) kanske uppstår om man lägger märke till att det ofta "glöms" att betala för dessa saker. Såg en familj för någon vecka sedan som var och handlade mat, barnen och mamman var i butiken och fick glass - sedan rusade de ut till pappan som stod och fixade med något utanför. Inte fasiken kom de ihåg att betala för glassen i allt tumult
Kan tänka mig att det blir irriterande om man som butiksägare ser att sådant händer ofta (även om ingen här på FL någonsin har betett sig så, naturligtvis).
Tillägger igen att jag egentligen inte bryr mig om hur andra gör, men kan ändå förstå att man som butiksägare inte gillar att folk gör så om man ofta ser att folk glömmer/låtsas att de glömmer betala...
Jag håller med dig om att
ifall det skulle bli ett problem för affären, att folk "glömmer" betala (= snatteri) så skulle butiksägaren inte gilla sånt och kanske t o m de anställda skulle höja på ögonbrynen, fast då ska det mycket till...
Jag har inget sånt problem, jag glömmer aldrig, det hade helt enkelt varit dålig stil och pinsamt att göra.
Men just min stora matbutiks ägare är nog ganska nöjd
även om nån glass slinker igenom.
Exempelvis: Jag har glömt att inkassera en bonuscheck på 75 kr och ett pantkvitto på 25:- och jag köpte helt oätliga kräftor för flera hundra kr och bad inte om pengarna tillbaka...
så i just min butik tror jag inte det är så mycket svinn...