Inlägg från: Nenne666 |Visa alla inlägg
  • Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Caaarroo skrev 2012-09-02 22:12:10 följande:
    Planering absolut. Men vi pratar fortfarande om ENSTAKA tillfällen då man kanske missat den där Planeringen in i minsta detalj! Det är väl inte så att man VARJE gång
    Man handlar öppnar nånting i butiken!
    Men det är väl just att man inte är konsekvent i frågan som gör att barnet skriker vid nästa tillfälle då man säger nej.
    Det är väl helt klart värt ett försök med gråt och skrik och klagan, det funkade förra gången så varför inte nu?

Jag förstår att man tycker det är jobbigt att släpa runt sina barn under dessa omständigheter. Men har man inte sig själv att skylla?
  • Nenne666
    mandelblomma skrev 2012-09-02 22:18:59 följande:
    det har aldrig slagit dig att barn kan vara olika?
    Dvs annorlunda än dina på olika sätt.
    vad som fungerar för dig och på dina barn ( och mina) fungerar inte på alla andras.
    Jo det är jag fullt medveten om. Men tror nog att det är fostran som skiljer dom åt än mer.

• Nenne666
    mandelblomma skrev 2012-09-02 22:23:15 följande:
    alltså efter 4 barn så kan jag bara säga att att jag tror de flesta normalfuntade ungar faktiskt klarar att man inte är totalt konsekvent alla gånger.
    I alla fall mina barn har förstått det och i bland kan man få lördagsgodis fast det inte är lördag, men oftast inte.
    I bland kan man få äta en korv i bilen, men oftast inte . Osv.
    Känner att det där med 100% konsekvens är något jag tror mindre på för varje barn Flört
    Men hade man gjort så igen om det blev ett jäkla liv i bilen efter att man släppte på regeln en gång?

Om man vet med sig att det blir ett jäkla liv varje gång man är i affären, så fortsätter man väl inte med det? Om man nu har släppt på en regel.
  • Nenne666
    Echo skrev 2012-09-02 22:23:54 följande:
    Ja, nu får vi ta tag i detta! Alla som inte helt har betalt sitt boende bör omedelbart flytta sitt pick och pack. Ouppfostrat pack, de fick säkert obetald festis som små!

Drömmer 
    Du har hängt upp dig på det där. Du står som betalningsansvarig på din bostad, kläderna är adresserat till dig som du beställt på Ellos (eller vart det nu va du köpte dina kläder). Lånet på banken står i ditt namn, du kommer aldrig undan den betalningen, du kan använda det hela som om det vore ditt.
    Men i butik så har du aldrig ingått i nån form av avtal innan du har nått kassan.

• Nenne666
    Enter Sandman skrev 2012-09-02 22:25:58 följande:
    Svar på ts:

Nej, det gjorde jag inte.
    Jag ville ha klara gränser, när dom var små.
    Det skulle aldrig råda någon tvekan om att man inte använde något i butiken innan man betalat för det. 

Themis skrev 2012-09-02 22:28:10 följande:
    Nej, verkligen inte.

Det är inte mitt förrän jag har betalat, så tänker jag.
    Glad

• Nenne666
    Echo skrev 2012-09-02 22:46:52 följande:
    Du skrev att din princip är att inte använda något du inte betalat för.  Som jag ser det så är jag betalningsskyldig om jag brutit en förpackning i affären (=avtal) och det är precis så lagen säger också. Om man nu ska gå in på vad som verkligen gäller- men det vore väl trist på en så rolig tråd.

Att du blir irriterad för att någon påpekar att du är inkonsekvent är en helt annan sak. 
    Irriterad? Vad fick du det ifrån?

Ärligt talat, jag ställde inte frågan för att jag va irriterad, utan för att jag undrar över något jag inte gör själv.

Du har ändå inte ingått ett avtal, även om du anses vara betalningsskyldig. Så är det väl snarare? Eller har jag fel här?

Oavsett så är det inte just detta som va min frågeställning, utan min fråga va -'varför' kan man inte vänta tills man betalat och lära sina barn att leva efter den principen'?.

• Nenne666
    SofiaNu skrev 2012-09-02 23:10:38 följande:
    Haha, kan ju bara berätta om en pojkvän jag hade när jag var yngre. När vi var i en matbutik en gång tog han plötsligt en glass, öppnade förpackningen och började äta. Jag blev helt paff och undrade vad han höll på med. "Vadå" tyckte han, "Det är ju inget konstigt, så länge man sparar pappret så är det bara att betala i kassan sen". Jag försökte förklara att det inte riktigt var så det fungerade, men han bara skrattade och tyckte jag var fånig, klart man kunde göra så, så hade han gjort sedan han var liten och var och handlade med sina föräldrar. Killen var nästan 20 år gammal, gissa om jag skämdes!!! 
    Pinsamt ju.
  • Nenne666
    JUSTICE skrev 2012-09-02 23:13:06 följande:

Mja, jag tänkte ju först skriva mitt svar på ts fråga men sen såg jag att tråden redan var söndertjafsad så då ändrade jag mig och skrev en annan typ av inlägg istället. För ärligt talat så vet jag inte om jag hade vågat att skriva mitt svar utan att få hela tråden emot mig vilket sket sig ändå då men haha! Men jag ska lämna tråden nu så kan ni få gnabba vidare om ni vill. Låt inte mig störa!
    Ser dock inte så värst mkt gnabb, men däremot en del meningsskiljaktigheter.

• Nenne666
    skrik och panik skrev 2012-09-02 23:18:37 följande:
    Nej, för det är samma sak som att snatta. Förbruka varorna gör man efter man har betalat!
    AmenFlört
  • Nenne666
    JUSTICE skrev 2012-09-02 23:21:42 följande:

Ja självklart får man ju tycka olika men ibland blir det tråkig och hård stämning på fl. Tyvärr gör det att man inte vågar säga sin mening då man är rädd att bli halshuggen typ. Men men, det är OT.
    Kan jag hålla med om att det är ibland.

Men tycker man lika blir det ingen diskussion, det är ju det som gör det hela till en diskussion sen är det bara å skita i dom som kliver över gränsen.
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?