• oetisk psykolog

var försiktig med barn på bup

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12293788.ab

Den här psykologen jobbar nu på bup i Örebro! Jag var på plats på Kumla under händelserna i artikeln och vet att det hände mer än det står där. Visste inte var hon hade fått nytt jobb tills nyligen, men nu när jag vet är jag jätterädd för de barn och ungdomar hon ska träffa. 
  • Svar på tråden var försiktig med barn på bup
  • La Lola
    oetisk psykolog skrev 2012-09-02 16:16:54 följande:
    La Lola: Nej, inte bup som enhet som behöver varnas för. Men har man ett barn, speciellt en tonårskille, som ska träffa psykolog på bup i Örebro så tycker jag det kan vara värt att fråga om just den psykologens arbetshistoria. 
    Då borde du väl ha skrivit det, framförallt i din rubrik?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • oetisk psykolog

Vad hade varit en bra rubrik då undrar jag?

• Flickan och kråkan
    oetisk psykolog skrev 2012-09-02 16:13:33 följande:
    Det är väl det som är problemet. Jag läser artikeln och vet vad som egentligen hände och hur ledningen på anstalten skötte det hela. Så där banalt var inte händelserna alltså. Men kriminalvården ville ju att det skulle försvinna helt enkelt och så kom inte hela sanningen fram. Men det var långt mer än "förtroliga samtal" hon hade med honom. Och inte berättade hon nåt om det förrän de blev ertappade. 

Tyvärr kan jag inte riktigt gå ut med det jag vet utan att helt förstöra mitt eget liv. Hade inte brytt mig så mycket om det heller, utan tyckte faktiskt mest som er. Att hon i alla fall lämnade jobbet och kanske hade lärt sig nåt. Men när jag hörde att hon jobbar med utsatta, ostabila ungdomar kan jag inte sluta vara orolig. 
    Men vad är det du tror ska hända? Hon var en vuxen kvinna som inledde ett förhållande med en vuxen man. Ja, oprofessionellt eftersom de hade ett läkar-patient-förhållande, men på vilket sätt menar du att hon kommer att skada barn och ungdomar hon arbetar med på BUP? Menar du att hennes moraliska förfall är så illa att de så att säga kommer att smitta eller menar du att hon i alla lägen är oprofessionell? Jag hade förstått din TS om det hade handlat om en inledd relation med en mindreårig.
  • Otäcking
    oetisk psykolog skrev 2012-09-02 16:13:33 följande:
    Det är väl det som är problemet. Jag läser artikeln och vet vad som egentligen hände och hur ledningen på anstalten skötte det hela. Så där banalt var inte händelserna alltså. Men kriminalvården ville ju att det skulle försvinna helt enkelt och så kom inte hela sanningen fram. Men det var långt mer än "förtroliga samtal" hon hade med honom. Och inte berättade hon nåt om det förrän de blev ertappade. 

Tyvärr kan jag inte riktigt gå ut med det jag vet utan att helt förstöra mitt eget liv. Hade inte brytt mig så mycket om det heller, utan tyckte faktiskt mest som er. Att hon i alla fall lämnade jobbet och kanske hade lärt sig nåt. Men när jag hörde att hon jobbar med utsatta, ostabila ungdomar kan jag inte sluta vara orolig. 
    Jag förstår inte varför hon skulle inleda relationer med tonårspojkar bara för att hon blev förälskad i en vuxen man? Måste hon liksom bli intresserad av alla hennes patienter bara för att hon kärade ned sig i en? Dessutom tonårspojkar liksom. De flesta vuxna kvinnor är inte vidare attraherade av småpojkar. Jag har också varit kär i vuxna män. Vill ändå inte ligga med tonårsgrabbar.
  • oetisk psykolog

Flickan och kråkan: Jag vet ingenting om hennes läggning. Det kanske var just för att det var i egenskap av psykolog som hon inledde relationen. Och kanske hon vill göra samma sak med en yngre pojke nu. (Och kan väl lägga till att många av "männen" som sitter inne är knappt mer än pojkar heller.) Kanske var det just ett misstag av henne och hon inte är någon fara för nån längre. Poängen är att man inte vet, för det här blev aldrig anmäld och hon blev aldrig utredd av någon myndighet för lämplighet som psykolog efter händelserna. Det stör mig helt enkelt.

• La Lola
    oetisk psykolog skrev 2012-09-02 16:21:05 följande:
    Vad hade varit en bra rubrik då undrar jag?
    Vad sägs om att nämna orten tex?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Flickan och kråkan
    oetisk psykolog skrev 2012-09-02 16:26:05 följande:
    Flickan och kråkan: Jag vet ingenting om hennes läggning. Det kanske var just för att det var i egenskap av psykolog som hon inledde relationen. Och kanske hon vill göra samma sak med en yngre pojke nu. (Och kan väl lägga till att många av "männen" som sitter inne är knappt mer än pojkar heller.) Kanske var det just ett misstag av henne och hon inte är någon fara för nån längre. Poängen är att man inte vet, för det här blev aldrig anmäld och hon blev aldrig utredd av någon myndighet för lämplighet som psykolog efter händelserna. Det stör mig helt enkelt.
    Men det handlade om en vuxen man. Han var 35, hon var 36. Oprofessionellt ja, men varför skulle hon vilja inleda en relation med tonåring för att hon attraherades av en man? Att du stör dig på att det hela inte sköttes särskilt snyggt är en sak, men att säga att hon är fara för barn blir lite absurt i sammanhanget.
  • oetisk psykolog

La Lola: Det har du nog rätt i. Jag kunde skrivit Örebro i rubriken. Tänkte helt enkelt inte så långt när jag skrev rubriken.

Flickan och Kråkan (och er andra): Det känns som om ni tänker endast utifrån hennes perspektiv. Att hon ska få börja om från noll efter ett misstag. Det håller jag faktiskt med om när jag tänker på det från det perspektivet. Men jag tänker mer från perspektivet av en förälder vars barn skulle kunna behöva hjälp av en psykolog. Jag skulle vilja veta då att den psykologen visste själv hur man sätter gränser. Hade det blivit utrett och hon placerades under tillsyn ett tag hade varit bra. Det har hänt med en annan psykolog som blev gravid. Men den här psykologen i Örebro blev inte gravid och därmed slapp en utredning.

Men jag får erkänna att jag inte vet vad jag åstadkommer med detta inlägg egentligen. Jag hörde att hon jobbade på bup tidigare i sommar och tycker faktiskt det är läskigt. Men av era svar att bedöma så är jag kanske helt ensam om det. Då får jag kanske acceptera att det är jag som lägger för stor vikt på det här. Jag bara undrar hur ni skulle välja om ert barn skulle träffa en psykolog och ni visste att den hade agerat oetiskt utan att bli utredd. Alla förtjänar en andra chans, men det är ingen som vet att hon redan gjort fel på hennes första.

• Otäcking
    oetisk psykolog skrev 2012-09-02 17:12:42 följande:
    La Lola: Det har du nog rätt i. Jag kunde skrivit Örebro i rubriken. Tänkte helt enkelt inte så långt när jag skrev rubriken.

Flickan och Kråkan (och er andra): Det känns som om ni tänker endast utifrån hennes perspektiv. Att hon ska få börja om från noll efter ett misstag. Det håller jag faktiskt med om när jag tänker på det från det perspektivet. Men jag tänker mer från perspektivet av en förälder vars barn skulle kunna behöva hjälp av en psykolog. Jag skulle vilja veta då att den psykologen visste själv hur man sätter gränser. Hade det blivit utrett och hon placerades under tillsyn ett tag hade varit bra. Det har hänt med en annan psykolog som blev gravid. Men den här psykologen i Örebro blev inte gravid och därmed slapp en utredning.

Men jag får erkänna att jag inte vet vad jag åstadkommer med detta inlägg egentligen. Jag hörde att hon jobbade på bup tidigare i sommar och tycker faktiskt det är läskigt. Men av era svar att bedöma så är jag kanske helt ensam om det. Då får jag kanske acceptera att det är jag som lägger för stor vikt på det här. Jag bara undrar hur ni skulle välja om ert barn skulle träffa en psykolog och ni visste att den hade agerat oetiskt utan att bli utredd. Alla förtjänar en andra chans, men det är ingen som vet att hon redan gjort fel på hennes första.
    Jag hade inte brytt mig det minsta om hon var mitt barns psykolog.
  • Flickan och kråkan
    oetisk psykolog skrev 2012-09-02 17:12:42 följande:

Givetvis beror det på vad det oetiska agerandet bestått i. En relation med en patient - vuxen sådan - känns inte som något som innebär att jag behöver oroa mig för mitt barn väl och ve. Jag hade inte misstrott en läkare heller för sin medicinska expertis för att han/hon, om än oprofessionellt, inlett en relation med en vuxen patient.
  • oetisk psykolog

Jag dömer inte ut henne som person. Men jag skulle inte vilja ha en psykolog åt mig eller mina barn som så tydligt inte bröt mot sina etiska ansvar och sen aldrig blev utredd för dessa etiska brott. Psykologer får göra misstag som alla andra, men någon uppföljning ska göras efter misstaget för att säkerställa att det var just ETT misstag och inte något mer grundläggande. Den här psykologen är troligen helt ofarlig. Jag hade bara helst vetat att hennes misstag hade granskats. 

Men det är jag. Och jag vet vem hon är så jag kan skydda mina barn ifall det skulle bli aktuellt. Får väl nöja mig med den säkerheten.

Tack för era svar och ärliga kommentarer! 

• Betty Ballbreaker

Detta är ju inte första tråden du skapar om denna psykolog. Det luktar lite personlig vendetta. Vad är det hon har gjort dig?

• DuTrorAttDuVet

Det kanske var hennes pojkvän psykologen inledde ett förhållande med :)

• Helia

Vår son gick på BUP i Örebro och blev utredd av en kvinnlig psykolog, som tidigare har jobbat på Kumla anstalten. Måste säga att den psykologen är otroligt bra och vi har bara positiva uppfattningar om henne.
    Om det är samma som i artikeln vet jag inte.

• oetisk psykolog

Jag hade gjort en annan tråd, men verkade knappt att nån ens tittade på den. Det är klart att jag ville att folk skulle läsa tråden. Nu har en del det, och det visar sig att jag verkar vara i minoriteten som tycker det är ett problem. Har t.o.m. hört ifrån en som hade sin son hos psykologen ifråga (för det är rätt osannolikt att det finns fler psykologer än henne som först jobbat på kumla och sen på bup i örebro) och denna har positiva upplevelser av henne. Det tycker jag är bra! Det är inte och har aldrig varit personlig mot henne. Jag tycker det är fel att ett så allvarligt inträffande inte blev utrett ordentligt. Och jag tycker också att människor i förtroende positioner, speciellt de som jobbar med barn, ska vara lämpliga. 

Svar på tråden var försiktig med barn på bup