• AlexandraViberg

Paus i barnskapandet, men hur skingrar man tankarna?

Ja, som rubriken lyder, nu har vi försökt ett bra tag och de har inte hittat något fel. Det enda som är lite knas är att min livmodertapp är kroniskt inflammerad, så vi väntar på provsvar på odlingen och om vi ska operera. Så i väntan på det så tänkte vi ta en paus, man orkar ju inte hur mycket som helst trots allt.

Nu till problemet. HUR ska man skingra tankarna? Man kommer ju ändå veta när man har äl och när man ska få mens. Hur fokuserar man bort tankarna från detta? Orkar ju egentligen inte mer..

Ge mig tips! Måste jag börja sticka eller något sådant? :D

• Svar på tråden Paus i barnskapandet, men hur skingrar man tankarna?
  • Fiffig

Vi ska nu få vår remiss skickad till ivf, och i väntan på det funderar vi över att försöka koppla bort "bebis-verkstads-hysterin" som vi levt med ett bra tag nu. Jag tänker inte beställa hem mer ägglossningstester och ska försöka fokusera på annat än cykeldag och symptom. Men frågan är hur lätt det egentligen är..

• hea

Jag hade behövt skingra tankarna. Vi väntar på donation och insemination, väte tiden är 1 1/2 år. Men det gick inte så nu har vi lagt ut pengar på att göra det privat, blir det inget nu så får jag nog börja sticka i väntan på sahlgrenska.

• AlexandraViberg

Nä vi beställer inte heller fler tester. Har några kvar men lyckades inte ta några förra cykeln och tänker lyckas nu med!

Vi sparar pengar för privat ivf vi med.. Kostar 30.000 så det är en lång väg kvar. Har 1 1/2 år till ett gratis ivf så..

I helgen är vi hos bästa kompisarna i Stockholm och myser! Bra skingring!

• Fiffig

Vi väntar främst på våra landstingsförsök, men är väntetiden allt för lång ska vi överväga privat. Jag vet faktiskt inte om mitt psyke klarar mer väntan. Tror vi har setts i en annan tråd Alexandra? Var bor ni som måste vänta så länge på ivf? Låter helt galet! Vi har "bara" försökt knappt 1 och ett halvt år, men ska få skicka in vår remiss nu.

• Fiffig

Hea: jag har som projekt att lära mig virka nu i höst! Och så pysslar och donar jag med huset som en galning. Något måste man ju hitta på!

• AlexandraViberg

Fiffig: Norrland.. Man måste ha försökt i 3 år för att få ivf och då får man ett försök.. Det ÄR helt galet!

Jag ska nog fixa med vårt bröllops album och så. Men går bättre att tänka på annat än jag trott!

• Anwen

Nu har vi visserligen så smått börjat komma igång igen, men vi tog en mental paus från barnverkstan under sommaren, och det var SÅ skönt! Trodde inte det skulle vara möjligt, men snart hade jag faktiskt noll koll på både ÄL och mens för första gången på många år! Hade koll på detta även innan vi började med försöken. Hade fördelen att kunna lägga tankarna på bröllopsplanerna under sommaren, och ett husdjursprojekt. Det är nog bra att försöka hitta annat att fokusera på, men även komma ihåg att påminna sig själv att INTE fokusera på barnfrågan. Jag höll mig faktiskt borta från FL hela sommaren också, vilket underlättade. Jag har faktiskt lyckats må ganska bra under denna tiden. Nu är dock bröllopet avklarat, och fokus riktas åter igen på barnverkstan.
    Det går! Men rekommenderar att hålla sig borta från FL under tiden :P.

• AlexandraViberg

Grattis till bröllopet! Gick ganska bra att fokusera på annat när även vi planerade bröllop och hittills går det bra att tänka på annat även nu, fast jag har fl.. Har ju ett barn som jag skriver om på föräldraforum så vill inte hålla mig borta.

Nu i andra forum är det fokus på vardagliga ting för mig och hjälpa andra med deras frågor faktiskt. Känner ingen press och inte ens här inne tänker jag på det ens halv maniskt som jag gjorde förut! Helt fantastiskt!! :P

För mig är det ändå menlöst att ens försöka nu eftersom spermierna ändå dör vid tappen. Den vetskapen har nog hjälpt mig också :)

• Anwen

Ja, kan tänka mig att det är lite enklare då, när du dels har barn sen innan, och dessutom vet varför det inte går. För oss var det svårare då, som är helt barnlösa och inte fått en endaste liten förklaring till varför. Då var det också mer värt att hålla mig borta från FL. Det kan iaf vara skönt, och nyttigt, att ta en liten paus i kämpandet ibland.

Svar på tråden Paus i barnskapandet, men hur skingrar man tankarna?