• AlexandraViberg

Paus i barnskapandet, men hur skingrar man tankarna?

Ja, som rubriken lyder, nu har vi försökt ett bra tag och de har inte hittat något fel. Det enda som är lite knas är att min livmodertapp är kroniskt inflammerad, så vi väntar på provsvar på odlingen och om vi ska operera. Så i väntan på det så tänkte vi ta en paus, man orkar ju inte hur mycket som helst trots allt.

Nu till problemet. HUR ska man skingra tankarna? Man kommer ju ändå veta när man har äl och när man ska få mens. Hur fokuserar man bort tankarna från detta? Orkar ju egentligen inte mer..

Ge mig tips! Måste jag börja sticka eller något sådant? :D

• Svar på tråden Paus i barnskapandet, men hur skingrar man tankarna?
  • åskmolnet

Jag har tagit upp min kära yoga igen. har faktiskt gått bra att koncentrera sig på mattan utan att tankarna fladdrar iväg på barn! Att baka bröd är också bra; då går en förmiddag hur snabbt som helst. Och gott är det också. Kanske ska göra min egen surdeg. Har någon provat att baka med surdeg ngn gång?

• AlexandraViberg

Maken föreslog att jag skulle börja baka igen istället för att sy.. Haha men nä, han äter det ju ändå inte (äter inget sånt, försöker gå ner i vikt) och jag.. vill inte äta allt :P

Så nä, blir saker att sy, som jag kan sälja och pengarna lägger jag i IVF kassan.

Men mår som en jävla gudinna nu när jag inte tänker på bebis skapande.

Maken blev dock lite putt på mig i dag, jag kände att det blev tvärblött i trosan och ja, hallå? Jag tänker ju inte gå runt med det.. så jag går in på toan och när jag tittar ner mot puppen så ser jag att det hänger flytning typ 20 cm ner.. hahaha och ja, jag ropar till maken "VÄRLDENS Längst bro här alltså! minst 20 cm"

och hans svar blev "Men du skulle ju inte titta på sånt där nu ju?"

Nä? MEN svårt att undvika när det hänger ner sådär? Kan ju inte bara låta det vara, måste ju göra något åt det. Haha, men ja, jag vet inte, i övrigt tänker jag inte på det, vet inte vilken dag jag är på, men antar att äl är i görningen iom att detta är andra dagen med monster flytning..

Fördriver tiden med att sy massa mössor åt allt och alla istället :P

Dotter-07. Bakat sen juni-11, X jan-12. Still going on!
  • Boombabymamman

Hej!
    Vi försökte bli gravida i 17 mån med ettan, och nu tre år innan jag blev gravid med tvåan. Jag kan väl säga att det gamla talesättet stämmer. Hoppet är det sista som överger en... Jag tror det är SVÅRT att släppa det innan man har fått som man vill. Det som funkat bäst för mig var nog lite olika strategier. Jag märkte att när vi hade bokat in nån trevlig semester så slappnade jag av lite, för ärligt talat, semester är verkligen inte samma sak när man är gravid, då vill man ju kunna äta alla de goa ostarna, inte noja över om köttet är tillräckligt stekt eller behöva säga nej till vinet.

En annan strategi som funkade bättre än jag hade trott var att börja tempa, på fertilityfriend.com. Jag upplevde den där väntan efter ägglossningen fram till mens som jobbigast. Genom att tempa fick man ganska snart klart för sig om man man hade prickat in sin ägglossning eller inte (att räkna dagar blir lite oprecist) och då slösade man inte onödig energi på att hoppas de månaderna då det verkligen var kört. 

Att hänga lite med småbarnsfamiljer brukade också kunna sätta min barnlöshetssorg i lite perspektiv. Det fanns  ju ändå vissa delar av deras liv som jag inte tyckte verkade så kul...

Så här i efterhand kan jag ändå känna mig glad för att det dröjde så länge. Jag fick en viktig lektion i ödmjukhet. Jag ser verkligen barn, alla barn, som riktiga mirakel, och njuter även av att lära känna vänners barn på djupet. Att det dröjde för oss gjorde också att jag och min sambo verkligen fick en bra relationsgrund att stå på. Vi fick våra år med resor och äventyr, minnena av dem är guld värda när man sedan är inne i de där martyråren som är småbarnstiden och det är lätt att hamna i krig med varann om vem som det är mest synd om.  

Jag försökte också hålla fast vid tanken på att barn kommer att komma till den som VERKLIGEN vill ha barn. På nåt sätt får man dem, om det så är genom ivf, adoption, fosterbarn, släktingars barn som man har en extra nära relation till, osv.
    Men visst, det var jävligt ledsamt många gånger och jag funderade mkt på att gå och prata med någon för jag ville verkligen hitta ett bra sätt att hantera besvikelsen på, inte bara gå runt och tycka synd om mig själv. En viktig insikt för mig var att den stora sorgen nog egentligen handlade om utanförskapet, att inte få vara med i mamma-klubben. Jag tror att om man t ex är den sista i sitt gäng som inte har blivit mamma så får man se till att försöka vidga sitt umgänge och hitta fler barnlösa att umgås med, och gärna såna som är frvilligt barnlösa också.

All lycka till er alla!
    Kram! 

• AlexandraViberg

Boombabymamman: Många visa ord, håller med till fullo. Kan dock inte "njuta" av någon tid med min make, jag har ju barn sedan innan. Men nu njuter jag av livet ändå. Tror att det har varit att jag har ett barn och inte vill att hon ska bli för gammal för ett till som satt lite käppar i mitt hjul. ganska stressande.
    Hon fyller 6 om knappt ett halvår. Jisses vad tiden går och jo, jag vill ha allt det där man får med småbarn, men jag kanske har haft ett lätt barn :P

Just nu syr jag mössor på löpande band :D

• Fiffig

Här virkas det för fullt, ett annat bra sätt att försöka skingra tankarna. Fast det lyckas väl sådär... Precis som du Alexandra har även jag fått mina typiska ägglossningssymptom, och självklart ska vi göra ett par försök även den här månaden. Och jag vet att det kommer kännas lika jobbigt när mensen kommer igen.
    Vi har också ett stundande bröllop att planera, fast nu när vi tänker att pengarna kanske kommer behövas till eventuella ivf-försök känns det inte så intressant längre med bröllopsplanering.

• AlexandraViberg

Ja, det är irriterande när man inte försöker tänka på det, har börjat få lite ont i bröstet, detta brukar jag dock få nån dag efter äl.. så det är nog av någon annan anledning då kanske. Borde inte vara efter äl nu. Men är inte säker på dagarna som sagt.

Har massa beställningar på mössor nu, så har vad jag gör ett tag framöver om jag vill, pluggar också, men ligger lite före just nu så.

Åh! Bröllop! Grattis då! Vi blev gravid under vår planering men ja, det var det som blev utomkvedshavandeskapet. Men vi blev det iallafall! Blev befruktad på mellandagarna, så kan ha att göra med jul lugnet också, vem vet! :)

Men kul att planera! Jag älskade att planera och det behöver inte bli dyrt heller om man söker alternativ. Hoppas ni får som ni vill även om ni i samvetet kanske måste minska budgeten för att spara lite till ivf också.. Men ja, förstår att tanken är jobbig :(

• AlexandraViberg

Har ställt in mig på att denna månad då vi inte försökt, inte har fungerat heller!

• loppa8

Boka en resa till Thailand utan avbokningsskydd. Det gjorde jag. Lite dyrt bara.
    Samtidigt började jag ge bort barnsaker  som min 7åring vuxit ifrån. Så blev där efter 6 års försök plötsligt ett + när jag gett upp allt vad hormonbehandlingar och VUL heter. Nu är jag i v.16 och tror inte riktigt att det är sant. Har inte ens berättat för någon ännu. Det kan nog vänta någon vecka till. 

• AlexandraViberg

Loppa8: Du borde veta vilka tips man inte vill ha när man försöker eftersom du försökt så länge ;)

resor, hundar och slappna av är sådana :P

Haha, kan tillägga att jag rest utomlands TVÅ gånger i år, båda utan ombokningsskydd. BLEV INTE GRAVID?????? ;)

• hea
    AlexandraViberg skrev 2012-09-28 23:41:53 följande:
    Nu har det hänt! <3

Grattis, jag gjorde min insemination den 7 sep och nu ligger det en guldklimp i magen Jag har nästan inte förstått det att det gick på första försöket, trodde aldrig på det. Stort grattis!
  • AlexandraViberg

Åh! Grattis till dig med!

Jag behövde bara en jävla hästdos medicin mot mina bakterier i livmodertappen så gick det på en gång! Är så jävla glad att jag var på min läkare och inte gav mig!

Svar på tråden Paus i barnskapandet, men hur skingrar man tankarna?