• myne

"Det blir inga barn"

En stor sten har släppt ifrån mitt hjärta
    Äntligen har jag berättat för familj och för vänner
    Äntligen har jag vågar erkänna

I över tio års tid har jag levt i hopp, misströstan och förnekelse
    Om man inte vågar erkänna för sig själv - hur kan man då berätta för dem som undrar?
    Jag har framstått som en ointresserad vän
    En barnhatande kvinna (kunde inte vara mer fel)
    Bitter, ointresserad, avundsjuk?

Men idag
    Om någon frågar mig varför jag valt att inte skaffa barn
    Idag svarar jag
    Det blir inga barn

(resultatet brukar bli en paus, och något konstigt utlägg om personen i frågas bekanta som inte heller ville ha barn)

Då upprepar jag bara - Det blir inga barn. Det är ingenting jag valt.

(Då brukar personen i fråga flacka med blicken och be om ursäkt)

Be inte om ursäkt.
    Jag har levt med detta i över tio års tid, jag har våndats över det, hatat det, kämpat med det, gråtit med det, och slutligen - förlikat mig med det.
    Tyck inte synd om mig, det är det värsta du kan göra. Ge mig inga råd - jag har prövat allt. Prata inte om adoption -  jag vet vilka alternativ jag har. Släpp det bara, och låt mig leva vidare i min sorg.

Att vara 36 år gammal, leva i ett fast förhållande sedan 18 år, och inte ha några egna barn - räknas som någonting konstigt i dagens samhälle.
    Under hela tonårstiden blir du undervisad i hur du undviker att bli med barn, du äter p-piller, använder kondom, fördjupar dig i preventivmedel av alla dess slag. I många fall fall så räcker det med ett litet misstag - så plupp! Blir du gravid. Men då finns alltid dagenefterpiller, och i slutändan aborter. Klart som korvspad. Skitenkelt.
    Alla blir gravida. Syskon, vänner, mostrar, kompisars barn, kusiner, folk på stan går med barnvagn, kvinnor som ammar överallt ska självklart ha rättigheter, vabba ska man få göra utan att blinka, självklart får man hämta barnet på dagis även om alla andra på jobbet slutar en timma senare, stora magar går framför allt annars, gravida kvinnor är gudar, barn är vår framtid, vi ärver inte jorden av våra föräldrar vi lånar den av våra barn, barn föds oskyldiga, ingen nekar en gravid kvinna, mammaledighet är en självklarhet, pappaledighet likaså, barnbidrag, dagis, föräldrapeng, förståelse, empati, medmänsklighet, kärleken till ett barn, ömheten inför modern/fadern, ave maria...

VÄRLDEN ÄR UPPBYGGD KRING ATT VI SKA FÖRÖKA OSS
    JAG KAN INTE FÖRÖKA MIG
    JAG HAR INGA FÖRMÅNER/BIDRAG/MÄNNISKOR SOM VISAR HÄNSYN FÖR MIN GRAVIDA MAGE ELLER MITT BARN
    JAG KOMMER ALDRIG ATT FÅ GE EN FÖRLÅTMIGBLICK PÅ ICA NÄR MITT BARN SKRIKER
    JAG KOMMER ALDRIG ATT FÅ ARGA BLICKAR NÄR JAG AMMAR OFFENTLIGT
    JAG KOMMER ALDRIG ATT VARA MAMMALEDIG
    JAG KOMMER ALDRIG ATT FÅ KRAMA OM MITT EGET BARN
    JAG KOMMER ALDRIG ATT FÅ BERÄTTA HUR MYCKET JAG ÄLSKAR HONOM/HENNE

Det enda jag får leva med är vetskapen om hur mycket jag skulle älska ett eget barn. Hur mycket jag skulle ge för mitt barn. Jag skulle ge allt!

men

Det blir inga barn

• Svar på tråden "Det blir inga barn"
  • germany

TS - Dina ord är mina tankar som jag fasar för kommer bli verklighet....även för mig.
    Det är tufft och slitsamt att kämpa men att inget få för mödan Gråter.
    Den tunga stenen man hela tiden bär inom sig, och som man inte vet var man ska göra av den.
    Kanske är det en befrielse att till slut släppa taget.....men vet ju att det också gör ont, ont ONT.
    Dina sista rader i ditt inlägg berör mig allra mest.....Detta som vi alla barnlängtare vet att vi skulle ge....men som vi då kanske då aldrig ens får chans att ge.....
    Varm kram från / Germany Hjärta

• MissBoring

Hej TS.

Undrar hur du har det idag? Hur går det att "leva vidare"?
    Jag sitter är idag efter att sett ännu ett negativ resultat efter en IVF och gråter för det var vårt sista försök.

Jag är så rädd för att "förstå att det inte blir något barn" men jag inser också att vår tid har kommit nu, jag måste på nått sätt försöka förlika mig med tanken. Stänga barndröms dörren för att kunna öppna nästa och glädjas för de vi har inte sörja det vi inte kan få...    

Om du inte är kvar så är min fråga: finns det någon som är barnlös och som har "gått vidare" och ändå kan känna lyckan i livet?  Hur gjorde du isf?

• Solrosens

Gråter jag med. Livet är så orättvist. Har en nära familjemedlem som också är där du är, hemskt.

• villhabarn

Otroligt bra skrivet!  Texten tog rakt in i hjärtat. 
    Livet är så otroligt orättvist!  

• 13mila

Tårarna rinner för fullt... Känner igen mycket av det du skriver...

• guldlock1980

Sitter på jobbet och har precis läst ditt otroligt starka inlägg. Tårarna bränner i ögonen.

Det gör så ONT och är så ORÄTTVIST!! Vår utredning visar efter genomförd biopsi NOLL SPERMIER. Då blir det inga barn, inga biologiska barn.

Hatar när folk frågar när det är vår tur, hatar när folk blir gravida, hatar när alla på mitt jobb pratar om barn HELA TIDEN. Jag känner mig arg, bitter, ledsen och riktigt jävla förbannad. Jag vill bara tala om för andra att alla inte kan få barn, att det gör ont när de pratar om barn som om det är någonting man bestämmer sig för att skaffa, som om man skulle köpa en ny tröja. 

Jag ska börja göra som du, sluta be om ursäkt och bara säga rakt ut, vi är ofrivilligt barnlösa.  

• JZ79

Livet är orättvist
    Det du skriver känns i hjärtat Gråter
    Stor kram!!

• bebiislangtan

Ryser i kroppen när jag läser detta, så klockrent skrivit! Vi kämpar själva med att bli gravida och ingen vet hur det kommer att gå...
    Kanske inte är en tröst men du är inte ensam! Kram

Svar på tråden "Det blir inga barn"