• Anonym (Undrar bara....)

Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!

Nej, nu måste jag bara få ställa denna fråga... 

Jag har läst en annan tråd här på FL om fenomenet snobberi.. Det gällde en TS som hade varit på "middagen från helvetet" och i tråden kom det att diskuteras mat och städning. De som ansåg att maten minsann kunde hållt en högre klass, och att det var äckligt att komma hem till ett ostädat och bajsluktande hem- de var snobbar minsann! Va- hur kan detta nu komma sig undrar jag!?

Vidare kan jag på FL skönja en diskussion kring detta med att man plötsligt är snobb och en skrytmåns för att man råkar nämna sin lön, för att man handlar i vissa affärer, för att man har ett visst intresse- HUR han detta komma sig? 

Snobberi är enligt mig något man är i sin inställning, inte något man plötsligt blir för att man handlar på Coop och inte på Netto, för att man handlar kläder på Gant och inte på loppis... Det är synen på andra människor som avgör- OAVSETT hur mycket/lite man själv tjänar eller var man handlar sina kläder...

Vad tycker ni? Vad kännetecknar en snobb?  Är det plötsligt fult att tjäna pengar och tycka om dyrare nöjen, skall man då tilldelas skällsordet snobb?

• Svar på tråden Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!
  • Vinterankan

Snobb är man väl om man gör saker bara för att det ser bra ut och låter bli att göra saker (och ser ner på folk som gör de sakerna) bara för att det inte ser bra ut. Kan inte komma på några riktiga exempel, handlar ju lite om hela attityden. Har en tonårssläkting som nog kan betraktas som snobb. Har bara märkeskläder och när hon reser "ut i landet" så hackar hon på att alla har så bonniga kläder.

• Vinterankan

Att "skylta" med dyra märken kan också vara snobbigt. Om man tex köper en ny jacka av ett dyrt märke och lägger ut på blogg eller Facebook att man köpt den och absolut måste nämna märket. Däremot så är själva köpet inte ett dugg snobbigt.

Vinterankan skrev 2012-08-24 18:36:31 följande:
    Snobb är man väl om man gör saker bara för att det ser bra ut och låter bli att göra saker (och ser ner på folk som gör de sakerna) bara för att det inte ser bra ut. Kan inte komma på några riktiga exempel, handlar ju lite om hela attityden. Har en tonårssläkting som nog kan betraktas som snobb. Har bara märkeskläder och när hon reser "ut i landet" så hackar hon på att alla har så bonniga kläder.
    Kan det inte vara så att hon helt enkelt VILL framstå som en snobb, men kanske inte är det? Med tanke på hennes ålder menar jag? Jag vet inte, men jag har svårt att köpa att en ung tjej är snobb, i min värld blir det mer ett identitetssökande och hon kanske får mer roliga vänner genom att hon klankar ner på andra... "bara spånar..."
    Vinterankan skrev 2012-08-24 18:39:11 följande:
    Att "skylta" med dyra märken kan också vara snobbigt. Om man tex köper en ny jacka av ett dyrt märke och lägger ut på blogg eller Facebook att man köpt den och absolut måste nämna märket. Däremot så är själva köpet inte ett dugg snobbigt.
    Kan detta handla om att man är stolt att man har pengar att handla dyrare saker för? Jag själv känner så... Jag skulle i och för sig ALDRIG lägga upp en bild på facebook, eller för den delen nämna priset.. Skulle nog mer vara glad i min egen lilla värld  
  • Vinterankan

Det är inget fel i att vara glad över att man har pengar och kan köpa dyra saker. Jag har själv bra med pengar och kan köpa det jag vill vilket gör mig glad. Och jag känner inte att jag behöver dölja det heller. Det jag försöker få fram är att jag tycker det kan bara snobbigt om man bara kan köpa märkeskläder och dessutom måste skylta med att man gör det och också ser ner på de som inte köper märkeskläder

Vinterankan skrev 2012-08-24 18:47:35 följande:
    Det är inget fel i att vara glad över att man har pengar och kan köpa dyra saker. Jag har själv bra med pengar och kan köpa det jag vill vilket gör mig glad. Och jag känner inte att jag behöver dölja det heller. Det jag försöker få fram är att jag tycker det kan bara snobbigt om man bara kan köpa märkeskläder och dessutom måste skylta med att man gör det och också ser ner på de som inte köper märkeskläder
    Ja, det kan jag nog hålla med om... Människor som ser ner på de som inte väljer/har möjlighet att välja de dyrare alternativen...

Varför kallas man snobb för att man uppskattar saker av dyrare kvalitet, och för att man tjänar bra?

• Lavish

En snobb är för mig en person som har fått löjligt goda förutsättningar att hålla en mycket hög standard vad gäller det ena  eller det andra, och som ser ner på alla som inte förmår hålla samma höga standard.

Lavish skrev 2012-08-24 19:03:04 följande:
    En snobb är för mig en person som har fått löjligt goda förutsättningar att hålla en mycket hög standard vad gäller det ena  eller det andra, och som ser ner på alla som inte förmår hålla samma höga standard.
    Klockren beskrivning! Jag känner att den inlevelsefattiga och empatilösa inställningen till de som är sämre ekonomiskt beskaffade är kännetecknande för en snobb.. Men, det råder hat mot de som TJÄNAR mer pengar här på FL... vilket jag verkligen undrar över...
  • viseversa
    Lavish skrev 2012-08-24 19:03:04 följande:
Svar på tråden Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!