• Anonym (Undrar bara....)

Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!

Nej, nu måste jag bara få ställa denna fråga... 

Jag har läst en annan tråd här på FL om fenomenet snobberi.. Det gällde en TS som hade varit på "middagen från helvetet" och i tråden kom det att diskuteras mat och städning. De som ansåg att maten minsann kunde hållt en högre klass, och att det var äckligt att komma hem till ett ostädat och bajsluktande hem- de var snobbar minsann! Va- hur kan detta nu komma sig undrar jag!?

Vidare kan jag på FL skönja en diskussion kring detta med att man plötsligt är snobb och en skrytmåns för att man råkar nämna sin lön, för att man handlar i vissa affärer, för att man har ett visst intresse- HUR han detta komma sig? 

Snobberi är enligt mig något man är i sin inställning, inte något man plötsligt blir för att man handlar på Coop och inte på Netto, för att man handlar kläder på Gant och inte på loppis... Det är synen på andra människor som avgör- OAVSETT hur mycket/lite man själv tjänar eller var man handlar sina kläder...

Vad tycker ni? Vad kännetecknar en snobb?  Är det plötsligt fult att tjäna pengar och tycka om dyrare nöjen, skall man då tilldelas skällsordet snobb?

• Svar på tråden Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!
  • Lavish
    Anonym (Undrar bara....) skrev 2012-08-24 19:07:58 följande:
    Klockren beskrivning! Jag känner att den inlevelsefattiga och empatilösa inställningen till de som är sämre ekonomiskt beskaffade är kännetecknande för en snobb.. Men, det råder hat mot de som TJÄNAR mer pengar här på FL... vilket jag verkligen undrar över...
    Inget fel att tjäna pengar och njuta av dem eller unna sig "det bästa". Snobberiet uppstår när man börjar förakta alla som inte har råd att leva likadant. När man inte bara väljer att handla sina kläder på NK utan också rynkar på näsan åt kläder från HM som om de luktade illa. När man inte ens vill förstå att alla inte fått samma förutsättningar som man själv.
  • Anonym (N)

Nyrika människor är snobbar. Människor som beter sig som dom vore av nobel börd bara för att dom plötsligt har blivit rika.

• Insatt

Att tycka man är finare än andra och se ner på folk som inte har det lika bra som en själv, tycker jag.

• viseversa
    Lavish skrev 2012-08-24 19:12:59 följande:
    Inget fel att tjäna pengar och njuta av dem eller unna sig "det bästa". Snobberiet uppstår när man börjar förakta alla som inte har råd att leva likadant. När man inte bara väljer att handla sina kläder på NK utan också rynkar på näsan åt kläder från HM som om de luktade illa. När man inte ens vill förstå att alla inte fått samma förutsättningar som man själv.
  • fortsätt paddla

När man förutsätter att den egna standarden är den rätta, det bättre och låter fördomar styra. Att vara nöjd och glad för det man har är en helt annan sak.
    Snobberi är en svaghetstecken för mig, speglar osäkerhet.

fortsätt paddla skrev 2012-08-24 19:22:25 följande:
    När man förutsätter att den egna standarden är den rätta, det bättre och låter fördomar styra. Att vara nöjd och glad för det man har är en helt annan sak.
    Snobberi är en svaghetstecken för mig, speglar osäkerhet.
    Håller helt med dig... För mig kan snobberi även vara att man bara tycker ens egna åsikter och standard (oavsett om den är rik eller "fattig") är den enda rätte- och att alla andra är sämre värda. 
  • Lavish
    Anonym (Undrar bara....) skrev 2012-08-24 19:23:46 följande:
    Håller helt med dig... För mig kan snobberi även vara att man bara tycker ens egna åsikter och standard (oavsett om den är rik eller "fattig") är den enda rätte- och att alla andra är sämre värda. 
    Ja det kan också gälla t.ex utbildningsnivå eller miljökompensation eller vad som helst.
    Lavish skrev 2012-08-24 19:29:36 följande:
    Ja det kan också gälla t.ex utbildningsnivå eller miljökompensation eller vad som helst.
    ellerhur... Jag kan känna hur jag får sneda blickar av riktiga bohemer som i princip aldrig köper en pinal som inte kan brytas ner helt av naturen på ett miljövänligt sätt... de ser liksom ner på mig för att jag inte källsorterar eller för att jag kör bil till jobb...

Fler med en åsikt?

• hallontryffel

Jag skulle säga att det finns ett slags "omvänt snobberi" också, när man ser ner på någon som hellre köper tex ett plagg från ett dyrt märke än "tre för två" på HM.

Snobberi är för mig inte så mycket en fråga om ekonomi som en attityd mot andra att "jag är så mycket bättre än dig".

Svar på tråden Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!