• Vinterankan

Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!

Snobb är man väl om man gör saker bara för att det ser bra ut och låter bli att göra saker (och ser ner på folk som gör de sakerna) bara för att det inte ser bra ut. Kan inte komma på några riktiga exempel, handlar ju lite om hela attityden. Har en tonårssläkting som nog kan betraktas som snobb. Har bara märkeskläder och när hon reser "ut i landet" så hackar hon på att alla har så bonniga kläder.

• Vinterankan

Att "skylta" med dyra märken kan också vara snobbigt. Om man tex köper en ny jacka av ett dyrt märke och lägger ut på blogg eller Facebook att man köpt den och absolut måste nämna märket. Däremot så är själva köpet inte ett dugg snobbigt.

• Vinterankan

Det är inget fel i att vara glad över att man har pengar och kan köpa dyra saker. Jag har själv bra med pengar och kan köpa det jag vill vilket gör mig glad. Och jag känner inte att jag behöver dölja det heller. Det jag försöker få fram är att jag tycker det kan bara snobbigt om man bara kan köpa märkeskläder och dessutom måste skylta med att man gör det och också ser ner på de som inte köper märkeskläder

• Vinterankan

En typisk kommentar från en snobb är "jag skulle aaaldrig..."där fortsättningen skickar en känga mot alla de som skulle göra på det sättet. Kan handla om tex "jag skulle aaaldrig kunna köpa en begagnad barnvagn", "jag skulle aaaldrig kunna bosätta mig så långt från stan", "jag skulle aaaldrig kunna bosätta mig i centrum". Man kan säga samma sak på ett sätt som inte är snobbigt också, det är när man gör det nedlåtande som det blir snobbigt. Skulle du kunna länka till den där tråden om middagen som du nämner? Har inte läst den.

Svar på tråden Vad kännetecknar en snobb tycker ni!? Jag börjar fan undra hur ni tänker!