Autism
Hej
Har en son på 3 1/2 år som nyligen fick diagnosen atypisk autism med generell språkstörning, undrar om det finns fler här som har barn med den diagnosen? Känner att jag behöver ha någon att prata med som förstår hur det är att ha barn med autism. Har försökt läsa så mycket jag kan om autism, men det är svårt att hitta hur man ska hantera barn med autism. Någon som har förslag på bra sidor, litteratur m,m vore super tacksam för detta.
Samuel utvecklades normalt fram till 1 1/2 års ålder då han fick sin vaccination, veckan efter märkte jag en omedelbar försämring. Han frös liksom tiden, bara stannade upp, slutade prata, slutade härma, slutade ja med allting.. det var det värsta jag upplevt. Jag hade väl märkt redan innan att jag hade svårt att få ögonkontakt med Samuel men han utvecklades normalt och han var mitt första barn så jag tänkte bara att alla är väl olika. Sedan har vi levt i detta vaukumm som uppstod i väntan på att han ska komma igång igen och tack vare underbar personal på dagis och barnpedagoger så hittade vi med hjälp av bilder och tecken tillbaka till Samuel. Han har nu startat om och börjar prata härma och tittar på oss igen, han kan svara på tilltal och kan säga vad han vill... ibland.. sedan kommer dom dåliga dagarna när inget funkar, han svarar inte, upprepar allt man säger tio gånger,, vill inte göra något och får utbrott och slänger sig på golvet och skriker.. Även om han nu har ett språk som vi kan förstå så är det ju väldigt dåligt, han säger många ord och härmar alla nya ord som vi lär in, men har svårt att bilda meningar med orden. Samuel är förhållande vis ett lugnt och tryggt barn, har inga sömnsvårigheter, inga direkta problem med nya människor, klarar av lättare sociala kontakter och försöker söka kontakt med andra barn som han känner sig trygg med. Samuel vill gärna leka brevid andra barn och gärna ihop med vuxna och äldre barn, men alltid på hans villkor. Vad jag förstod av utredningen så har han en väldigt lätt form av autism och dom menar att får han bara iordning på sitt tal och språk så ska han kunna klara sig i framtiden. Samuel kan ta egna beslut om han vill göra något hemma, tex. om han vill gå ut och leka i sandlådan - ja då går han och hämtar sina skor, får han inte på sig dom - då tar han på stövlar istället. Är han törstig går han och hämtar glas och sedan juice, mjölk eller vad han vill ha och dricka och häller upp, klarar han inte det - hämtar han mig och upprepar ordet juice juice juice, tills man förstår vad han vill.
En liten beskrivning av Samuel är det någon som känner igen sig vill jag jättegärna ha kontakt
Mvh Malin