kaffemamma skrev 2012-08-24 14:24:18 följande:
Jag håller med dig nästan helt: de positiva bitarna behövs osv. Och det viktigaste är att öva samspel, språk mm. Men att ha ett barn som inte kan kommunicera osv osv är inte positivt för barnet. Huruvida autismen kan försvinna kan man diskutera, men faktum är att jag känner flera som har haft en mycket tydlig problematik och som senare utvecklats till att inte ha några märkbara spår av autism. Försvunnen eller ej. I de fallen jag känner till ser föräldrarna en tydlig koppling till de behandlingar de gjort inom det som brukar kallas biomedicin. Inte okomplicerat, absolut inte okontroversiellt, kanske alla gånger inte ens vetenskapligt / medicinskt berättigat. Men när man själv träffar förälder som berättar om stora framsteg hos sina barn utan intressen för egen vinning så tycker jag att det är berättigat att prata om även de medicinska behandlingar som i vissa fall verkar fungera, och i andra inte alls. Problemet är att det seriösa ofta blandas med flum och / eller skojare. Och att det tar tid att hålla på med: tid och energi som kanske hade gjort bättre nytta om de satsats på träning osv. Kanske - det är just det som är det stora problemet. Väldigt svårt att veta vad som är bäst för varje individ.
Det där är så svårt jag håller med. Men det är lätt att säga att autismen verkar ha försvunnit eftersom man inte ser några tecken utåt. Du ser kanske mig ute, jag är pratglad numera, har lärt mig att vara artig och fråga om hur folk har det och hur de känner sig. Jag tittar i ögonen fast det är obehagligt, jag har lärt mig. Ge ögonkontakt, räkna till 5, titta bort. Skulle jag inte ha tränat såhär så hade jag undvikt ögonkontakten helt, eller stirrat ut någon eller något ibland. Jag fastnar fortfarande i detaljer, har specialintressen som är väldigt intensiva. Har ett annat sätt att se på det här med känslor, och jag antar att ljud, ljus och känsel är påverkade på ett annat sätt. Jag får ont i ögonen utomhus av ljuset men visar inte det, jag kan tycka att ett föremål är otroligt obehagligt i konsistensen men hålla masken.
Sättet som autism uppstår på gör det till en omöjlighet att det försvinner. Det handlar om en annorlunda koppling i hjärnan. Den kan man inte koppla om :)