Paisley skrev 2012-08-24 13:36:21 följande:
Nu vill jag inte komma och vara surtanten här, men jag tror absolut inte att autism kan försvinna. Jag tycker inte heller att det ska vara målet. Målet ska vara att bli högfungerande. Jag har en viss insyn i hur hjärnan fungerar hos autister, jag hade väldigt många symptom som liten själv men ingen hade gjort något åt det. Det var väldigt jobbiga år, nu fungerar jag väldigt bra men jag tror aldrig att jag kommer att uppleva saker på samma sätt som andra.
Frågar du vem som helst med Aspergers eller högfungerande autism så kommer de att säga att de inte hade velat kunna ta bort autismen om de hade velat. Det finns många många positiva egenskaper, som ett detaljsinne, bildminne, specialkunskaper osv. Människor är olika och personer med autism behövs verkligen i samhället. Det är ingenting man kan eller ska vilja plocka bort. Bara för att något är mer vanligt är det inte nödvändigtvis det bättre.
Nej satsa på bra träning, socialt, språkligt, samspelsövningar och imitationslek. Barn med autism är ofta långt mycket intelligentare än vi tror. De kan lära sig allt, till och med det här tråkiga sociala spelet som "normalstörda" spelar.
Jag håller med dig nästan helt: de positiva bitarna behövs osv. Och det viktigaste är att öva samspel, språk mm. Men att ha ett barn som inte kan kommunicera osv osv är inte positivt för barnet. Huruvida autismen kan försvinna kan man diskutera, men faktum är att jag känner flera som har haft en mycket tydlig problematik och som senare utvecklats till att inte ha några märkbara spår av autism. Försvunnen eller ej. I de fallen jag känner till ser föräldrarna en tydlig koppling till de behandlingar de gjort inom det som brukar kallas biomedicin. Inte okomplicerat, absolut inte okontroversiellt, kanske alla gånger inte ens vetenskapligt / medicinskt berättigat. Men när man själv träffar förälder som berättar om stora framsteg hos sina barn utan intressen för egen vinning så tycker jag att det är berättigat att prata om även de medicinska behandlingar som i vissa fall verkar fungera, och i andra inte alls. Problemet är att det seriösa ofta blandas med flum och / eller skojare. Och att det tar tid att hålla på med: tid och energi som kanske hade gjort bättre nytta om de satsats på träning osv. Kanske - det är just det som är det stora problemet. Väldigt svårt att veta vad som är bäst för varje individ.