• lovegivespower

I Vilken vecka kom ert barn?

Ja som sagt. I vilken vecka kom ert barn? Skriv gärna om det kom i någon annan vecka som inte finns med. Berätta gärna hur det gick också vidare (om ni vill) {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-19 16:42
    Helst inte planerade snitt. Då är det ju lixom planerat :D

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I Vilken vecka kom ert barn?
  • lovegivespower
    Kasperina skrev 2012-08-19 18:12:51 följande:
    Nästan hela tiden, men det verkar inte som att alla påverkar tappen. Är sjukskriven 25% nu och har absolut lyftförbud för att inte ta ut mig för mycket.
    Lycka till!!!!
  • lovegivespower
    Mercurialis skrev 2012-08-19 18:05:57 följande:

När jag väntade första barnet, fick jag vattenavgång i vecka 32+3. Det beslutades att jag som längst skulle få gå gravid till vecka 36+0 och sedan sättas igång. Igångsättningen gjordes en dag senare än planerat (v 36+1) för att passa makens arbetsschema.

När jag väntade andra barnet, fick jag diffus preeklampsi. Det visade sig att andra barnet, liksom första barnet, var tillväxthämmat. Jag blev inlagd på sjukhus för att man skulle kunna hålla koll på både mig och bebisen. Efter två veckor på sjukhus började de dagliga CTG-kurvorna se sämre ut. Bebisens aktivitet avtog. När jag var i vecka 35+3, beslutade läkaren att jag skulle sättas igång. Först gjordes ett vändningsförsök, eftersom bebisen låg på tvären i magen. När det inte lyckades, blev det ett kejsarsnitt. 
    Okej då förstår jag. Vad menas med bebisens aktivitet avtog? Blir så orolig... min är ganska lugn. Ibland känner jag mer och ibland mindre men jag känner honom varje dag. Vecka 28 här.
  • lovegivespower
    MrsTM skrev 2012-08-19 18:11:44 följande:
    Ja det blev helt fel allting med sjukvården. Han var 50 cm lång och vägde 3100 g, så han såg ju ut som en fullgången bebis. Så BB-personalen var inte riktigt på alerten utan behandlade honom som fullgången. Vi stressade honom alldeles för länge med koppmatning, fick ju försöka väcka honom vid varje matning. Till slut tog neonatal över, men då hade han redan genomlidit UV-behandling mot gulsot parallellt med koppmatningen. Så mitt allmänna råd till er som råkar bli föräldrar i vecka 33-36, kräv neonatalvård oavsett hur välvuxen bebisen ser ut!
    Fy va jobbigt! Men tur att allt är bra nu{#emotions_dlg.flower}
  • Mercurialis
    lovegivespower skrev 2012-08-19 18:16:38 följande:
    Okej då förstår jag. Vad menas med bebisens aktivitet avtog? Blir så orolig... min är ganska lugn. Ibland känner jag mer och ibland mindre men jag känner honom varje dag. Vecka 28 här.

På en CTG-kurva ska bebisens hjärtljud variera, d v s pulsen ska öka och minska. Så var det inte de sista dagarna, när yngste sonen låg i magen. Hans puls låg på 130 utan variation alls.

Om han rörde sig mindre eller inte var svårt för mig att avgöra. Jag kände i stort sett inga rörelser alls från vecka 28-29 även om jag vet att han levde om en hel del i magen (det syntes på ultraljuden och flödesmätningarna).
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Theas Mamma

Första barnet kom 37+2. Är gravid med 2an nu och har varit inlagd och stoppat värkar med bricanyldropp i vecka 31+. Nu är jag 39+2 och han verkar inte vilja komma ut alls längre.... Haha

• forvantningar

Första kom v43+1 efter igångsättning. Väntar nu vårt andra barn och är i v.37+1 och hoppas ej gå så länge till.

• Skrutt 83

Sonen föddes i v.39+1, är gravid med nr 2 och är idag 37+2 och väntar med spänning på att se när lillebror/lillasyster ska komma! :)

• sniwa

Har 4 barn, ettan i v 42, tvåan i v 40, trean i v 42 och fyran i v 26 - som inte finns med att rösta på  

Svar på tråden I Vilken vecka kom ert barn?