Homosexualitet vs Bibeln
Utopia:
Hur skulle Jesus kunnat säga vad hans syn på internet är????
Utopia:
Hur skulle Jesus kunnat säga vad hans syn på internet är????
Jennie med ie:
Fortfarande så gäller diskussionen här Bibeln och inte Koranen. Jag har inte läst Koranen och kan inte uttala mig om den. än mindre än om dess andemening. Skönt att du och andra i alla fall kan uttala er om andemeningen i Bibeln!
Yiskah:
Nej det är det inte, och det tycker jag heller inte. men eftersom andra här vill använda liknelser gjorde jag det också.
Jennie med ie:
Denna tråd handlar fortfarande om KRISTEN tro, inte om muslimsk, judisk eller buddistisk.
Jag förstår vad du skriver. Förstår DU vad JAG skriver?
LinaP:
Ja jag tycker att man kan använda en religiös bok som lagbok. För det är där du finner grunden till alla lagar som finns i det moderna samhället. Ja, undantaget internet då, som inte fanns på Jesu tid.
Ledsen att jag inte uppfattade att det var OK att göra en liknelse men inte en jämförelse.
Det kan tänkas att jag är totalt okunnig när jag jämför nekrofiler med homosexuella.Vad jag sade var dock att man för inte så länge sedan hade samma syn på homosexuella som vi idag har på pedofiler o dyl. Betyder det att vi om säg 50 år måste tycka att pedofiler har rätt att utöva sin sexualitet? Jag har aldrig sagt att det är rätt, bara jämfört!
blåbärspappa:
Först måste man bestämma vad som är "perverst" och vad som inte är det. Jag gjorde en vid och ganska grov jämförelse, mest för att markera vad jag tycker. Jag VET att pedofili inte är samma sak som homosexualitet. Men för 50 år sedan var homosexualitet perverst. I Dag är det "helt OK". Det är "bevisat" att man föds som homosexuell, alltså ska alla acceptera det och tycka att det är OK: Om ngn kan bevisa att man föds som nekrofil, kommer du då acceptera det beteendet? Tycka att det är OK???
Så om samfundet säger att "Nej, vi vill inte välsigna detta" då är det OK? För så låter det inte i dagens debatt. Många präster säger nej till att välsigna homosexuella partnerskap, och måste då förklara och försvara sig i det längsta.
Jag medgav från första början att min "liknelse" var dum. Ville bara påeka att det inte var så länge sedan som homosexualitet jämställdes med just dessa former av, ska vi säga avvikande beteende. I dag är homosexualitet "accepterat".
LinaP:
Och 'n en gång: Om man inte svarar kl 01.07 så KAN det bero på att man behöver sova...