Homosexualitet vs Bibeln
MrsL: Okej, då skriver jag mitt inlägg igen!
Jamen snälla, ni förstår väl jämförelser? Ska man i ett modernt samhälle använda en religiös bok som lagbok?
MrsL: Okej, då skriver jag mitt inlägg igen!
Jamen snälla, ni förstår väl jämförelser? Ska man i ett modernt samhälle använda en religiös bok som lagbok?
MrsL: Jag har aldrig sagt att bibeln skrevs av en människa. Men du svarar inte på min fråga!!!!! Ska man i ett modernt samhälle använda en religiös bok som lagbok? Vi pratar ju inte om de tio budorden nu!
Jennie:
fia: Då kommer vi ju till en väldigt filosofisk fråga. Vad är människan om inte sina gärningar?
fia: Du säger att du hatar gärningarna men inte människan. Då undrar jag om en människa inte är sina gärningar?
MrsL: Du svara på vissa inlägg men inte andra. Tycker det visar på en brist på argument.
Och ännu en gång förstår du inte en liknelse.
Kopierar in mitt inlägg från sida 17:
"MrsL: Jag har aldrig sagt att bibeln skrevs av en människa. Men du svarar inte på min fråga!!!!! Ska man i ett modernt samhälle använda en religiös bok som lagbok? Vi pratar ju inte om de tio budorden nu!"
Och snälla, jämför inte homosexualitet med pedofili och nekrofili. Diskussionen hamnar på en alldeles för låg nivå då!
För övrigt tycker jag det är lite skrattretande att det i en tråd om bibeln, denna bok av liknelser, finns folk som inte förstår vad en liknelse är.
MrsL:
1. Du använde inte en liknelse, du gjorde en jämförelse.
2. Jag gjorde en jämförelse mellan 2 religioner, du gjorde en jämförelse mellan:
a. Homosexuella: Två personer av samma kön som blir kära i, lever med och älskar med varandra.
b. Pedofiler: Vuxna människor som blir kära i och vill ha sex med, barn.
c. Nekrofili: Människor som vill ha sex med döda människor.
Och _fortfarande_ vill du inte svara på min fråga! Tycker du, såsom vissa muslimska ledare, att en religiös bok kan fungera som lagbok i det moderna samhället?
Visst är det okej, jag tycker bara att vi ska skilja på begreppen!
Okej, så då ska vi följa ALLA bestämmelser i Bibeln (NT)?
Och jag tycker det tyder på total okunnighet att jämföra homosexuella med pedofiler och nekrofiler!
MrsL: Trodde du hade somnat, eftersom du inte svarar.
Min fråga kvarstår: Okej, så då ska vi följa ALLA bestämmelser i Bibeln (NT)?
Men du svarar ju på andra inlägg... Förstår inte varför du undviker just den frågan.