Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

Mallan76
    Ville bara förtydliga att jag håller med dig om det du skrev nu sist.
    Tycker religon är till för alla.
    Och all heder till dom präster och vanliga människor som klarar av att leva i celibat hela sitt liv, vet inte om jag skulle klarat det?

Tycker det va en bra grej som prästen i dokumentären sa.
    Om jesus gav sitt liv för mig skulle jag då inte kunna göra en sådan uppoffring för honom?
    Har man har en tro på ett annat efterliv så ser man ju inte heller den uppoffringen som lika stor som man annars skulle göra..

• Matillin

efter den korrekta beskrivelsen om vad häda betyder av mallan..
    Kan man då inte kalla det att man hädar om man förnekar gud?? eller har jag helt fel?

• Matillin

Jippy'
    Min erfarenhet är inte bättre, men det finns säkert undantag som sagt.
    Det värsta ex var när jag på tv såg några lindrigt utvecklingstörda som pratade med en kvinnlig känd präst, minns inte vad hon heter nu.

En av tjejerna frågade henne -varför lät gud mig födas utvecklingstörd..
    Vad svarade människan?

-ja det vet jag inte, kanske låg det i guds plan för dig!!!

Usch vad arg jag blev..

• Matillin

Precis!
    Jag vet inte riktigt vad hädelse är, men jag skulle tippa på att det hör dit...

tess71
    Du skrev så och då svarade jag att jag tror att häda betyder att man förnekar gud..menade inte att någon gjort det.

Sen skrev 42 Å -att fia skrev fel..IGEN.
    Eftersom det betyde det visst inte påstod 42Å.

Men 42Å hade visst fel..igen
    Eftersom att häda visst kan betyda att man förnekar gud..

• Matillin

Tess71
    Om man går till bibeln så står det bl.a att synden kom in i världen genom en enda människan och döden genom synden..

Adam och eva syndade och fick ofullkomliga kroppar..innan hade dom evigt liv.
    Eftersom man ärver av sina föräldrar så har vi alla människor som fötts efter dom alltså ärvt synd sjukdomar och dödliga kroppar.
    Utvecklingstörning är ingenting som gud planterar i någon.
    Det beror helt enkelt på att man har en ofullkomlig kropp och då föds barn tyvärr med utvecklingstörda ibland.

• Matillin

..utvecklingsstörning...
    skulle det stå
    Skriver för fort ibland..

• Matillin

Tess71
    Om dina föräldrar är ofullkomliga, vilket alla människor är idag.
    Kan du då födas fullkomlig med en fullkomlig kropp som inte kan drabas av sjukdom?

Adam och eva skapades av gud med fullkomliga kroppar.
    Men ha sa till dom att om ni äter av trädet...ska ni med visshet dö.
    När dom åt av trädet blev dom förvisade ur eden och dom hade inte längre evigt liv.
    Gud sa bl.a till eva att han skulle öka på födslovåndan...m.m.

Dom va alltså inte längre fullkomliga.
    Är man inte fullkomlig så kan man drabbas av död och sjukdomar, lixom ens barn kan drabba av sjukdomar.
    Det är inget straff från gud när ett barn föds med en utvecklingstörning, utan beror på att vi inte är fullkomliga helt enkel och då kan saker i kroppen gå fel.
    Blev det klarare vad jag menade?

• Matillin

Jippie
    det kanske man skulle göra bara för skojs skull..

• Matillin

tess71
    Ja att vi tror olika har jag ju märkt under våra debatter
    Men visst är det skönt att man kan respektera varandras tro och åsikter trots att man tror helt olika

• Matillin

42Å
    Är du präst eller liknande eftersom du pratar mycket om kyrkan?
    Undrade tidigare men tror du missade min fråga då?
    Är nyfiken..

• Matillin

Haha..min man är av samma åsikt förstår inte alls vad han menar?

• Matillin

42Å
    Är du präst eller liknande eftersom du pratar mycket om kyrkan?
    Undrade tidigare men tror du missade min fråga då?
    Är nyfiken..

Börjar misstänka att du undviker min fråga?? Så jag ställer den igen..för 3 g

• Matillin

42Å
    Nu blev jag om möjligt ännu mer nyfiken..jag får väl dra mina egna slutsattser då

• Matillin

Mallan
    Jag kommer inte in på länken?

Jag vet inte hur det ligger till, men jag tror oxå att det beror på hormoner och annat att man föds homosexuell.
    Tror inte att det är ett val man gör, men i vissa fall kan det säkert vara det.

• Matillin

Nej jag skulle inte välja alternativ 2.

Men vissa "forskare" menar ju att miljö och annat spelar in, alltså är det inte något man föds till då.. Men det är säkert väldigt ovanligt.

Man har ju hört talas om tjejer som varit utsatta av övergrepp av killar eller bara har fruktansvärt dålig erfarenheter av killar varav dom väljer att bli tillsammans med tjejer ist.
    Fast då kanske det handlar mer om en trygghet än "äkta" kärlek och attraktion?
    Vet inte..

• Matillin

fia sthlm: Har du några idéer om hur miljön skulle kunna se ut för att göra så att ett djur blir homosexuellt?

Inga ideer..är tyvärr ingen forskare..och varför dom tror det vet jag ej?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln