Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

Kagi.
    Någon skrev ungefär att homosexuellitet finns i naturen därför skulle det va naturligt.
    Då skrev jag att det finns mycket konstigt i naturen oxå som pedofiler, mammor som käkar upp sina ungar.

Och men det menade jag "inte" att homosexuellitet skulle vara samma sak som att käka sina barn eller vara pedofil så klart

Bara att man inte kan hänvisa till naturen för att säga att något skulle vara ett naturligt beteende..

Och självklart skadar inga homosexuella någon annan, det är ett samförstånd mellan 2 vuxna människor.

• Matillin

Blåbärspappan
    Du var inte med i disskusionen igår.
    Jag föde disskusionen med dofilus.
    och eftersom hon plockade in ett skrifställe vid ett tillfälle och lämnade ute dom 2 efterföljande verserna som ändrade betydelsen av den första versen så antog jag att hon inte hade läst bibeln speciellt mycket nej.

För övrigt så lät det då på disskusionen som att vi inte kunde mer om bibeln bara för att vi hade läst den mer..
    Det togs jämförelser med att någon som inte hade pluggat alls till ett prov fick en 5 på provet, och en annan som pluggat och ändå inte skrev bra på provet.
    Vad ska jag tolka det som..att jag läst bibeln men ändå inte fattar den..eller?

• Matillin

Apsis
    Jag tror inte att du kommer kunna få något svar på din fråga, eftersom det nog inte finns något svar.
    En präst måste isf tro att inte hela bibeln är guds ord om han väljer att bortse från dina skrifställen
    Eller så väljer han att bara att se till skriftställen som säger att man ska älska.

• Matillin

42Å
    Visst fördes det vidare från papper till papper.
    Men när man hittade dödahavsrullarna i mitten av 1900 talet tror jag?
    Då var det ju bl.a en bibelbok där man hittade vilken visade sig stämma med hur den hade blivit tolkad fram till 1900-talet.
    Dödahavsrullarna blev daterade till 200 före kristus ungefär

• Matillin

Blåbärspappan
    Tack för den liknelsen att jag står på homofoberna sida..

Jag har inte tagit någons sida.
    Skillnaden på oss är att jag tror att "hela" bibeln är guds inspirerade ord..där har du skillnaden.
    Många kristna idag menar att man måste se till att det är en gammal bok osv och att det är människor som skrivit den, och att det i vissa fall är deras egna tankar.
    Jag håller inte med om det, därför kan jag och andra som tror att "hela" bibeln är guds ord inte bortse från dom verser där det står att män som ligger med män handlar fel..

• Matillin

Blåbärspappan.

Men om man ser till dom skriftställen där det står om utomäktenskapligt sex (alltså innan man har gift sig) så står det inte där att heterosexuell kärlek mellan 2 ogifta är fel heller?
    Det nämns bara att otukt är fel...själva handlingen!!

Homosexuell kärlek i sig är inte fel, det har du rätt i, eftersom det är inget man kan hjälpa.
    Men lixom man inte får leva ut sin kärlek (ha sex) innan man är gift får man leva ut sin homosexuella kärlek enligt bibeln.

Men vi har olika synsätt helt enkelt..

• Matillin

42Å
    Varför skull bara jesus ord i bibeln vara dom enda heliga?
    Hel bibeln är inspirerad av gud står det.
    Även om paulus ord inte skulle varit inspirerade så talas det i GT om homosexuella handlingar, tydligare där tror jag än i NT.
    Och det beskrivs som att ingå i "otuktshandlingar"
    I NT står det att vi skulle fortsätta avhålla oss från blod, avgudadyrkan, OTUKT, kött från kvävda djur.

• Matillin

Ska leta reda på det..

Varför citerar du till dom skriftställena?
    Vi står inte under dom lagarna längre enligt bibeln.
    MEN i NT nämns det vilka av dom gamla lagarna vi står under.
    Nämligen OTUKT, blod, avgudadyrkan, kvävda djurs kött..

• Matillin

2 Tim 3:16
    Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv,

Fast det var ju paulus som skrev ja

• Matillin

ja självlart var påbuden i moseböckerna inspirerade av gud
    Men det hindrade inte att dom togs bort sedan ..

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln