Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

att intolerans och fördömanden kan leda till fruktansvärda konsekvenser. Lära av livet, kanske man kan kalla det?

Jv fördömmer inte homosexuella bara så du vet..

Och blåbärspappan
    Du kan inte se att det står i bibeln om homosexuell kärlek..men MÅNGA andra gör ju det.
    Har du rätt eller har dom andra rätt ?

• Matillin

Pepparrot.
    Ja och det är visst bara vi bokstavstolkande som gör det..tolkar.
    Blåbärspappa bl.a tolkar på sitt sätt, det var en tjej som var inne tidigare idag och skrev punkt efter sina citat som om det var fakta.

Jag upprepar bara vad som står i bibeln och min åsikt.. jag och uppenbarligen andra förutom jv tolkar det som att det var homosexuella gärningar det talas om.
    Jag har svårt att tolka det på något annat vis?

Sen kan man disskutera om det som står där bör gälla idag, men jag tycker det blir svårt att förneka vad som står rakt på sak i bibeln..uttryckligen!

• Matillin

Jag tror oxå vi lär få reda på det när vi dör

Men några lösryckta citat kan du inte säga att det är, bibeln är tydlig på den här punkten så isf skulle det gälla hela bibeln..
    Jag tror mig inte bortse från någonting i bibeln..hoppas jag
    Jesus var slutet på den gamla lagen..
    Äh orkar inte förklara igen..

• Matillin

Rom 1:26
    Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt,
    Rom 1:27
    likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.

1 Tim 1:8
    Men vi vet att lagen är något gott, om man brukar den rätt
    1 Tim 1:9
    och tänker på att den inte är till för rättfärdiga utan för dem som lever utan lag och ordning, för gudlösa och syndare, hädare och förnekare, för dem som bär hand på sin far eller mor, för dråpare,
    1 Tim 1:10
    för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran.
    1 Tim 1:11
    Så är det enligt det evangelium om härligheten hos den salige Guden som jag har fått mig anförtrott.

1 Kor 6:9
    Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män,
    1 Kor 6:10
    inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare ? ingen sådan får ärva Guds rike.

Detta hittade jag i bibeln..inte menat att provicera någon.
    Men skulle va intressant att höra hur ni tolkar det som står eftersom man inte kan tolka det som att det skulle gälla homosexuella.

• Matillin

Yiskah
    Det sista du skrev kanske du skulle öppna n ny disskusion om det är ett intressant ämne..faktiskt

• Matillin

Dofilus..kan du, eller någon annan? hänvisa vart i bibeln det står att judar är mänsklighetens fiender?

• Matillin

Det finns olika översättningar där..
    I min bibeln står det inte att dom var hela världens fiender.

Men som sagt man talade om judarna som levde då.
    I andra verser så förklaras det att inget folkslag är bättre än något annat, att tex en israelit inte är bättre än en jude eller nått liknande..

• Matillin

Dofilus..
    Du gillar att plocka ut skriftställen ur sitt sammanhang du..

Läs lite längre fram så står det
    1 Kor 11:11
    Och ändå: i Herren kan inte kvinnan tänkas utan mannen och inte heller mannen utan kvinnan.

1 Kor 11:12
    Ty liksom kvinnan har kommit från mannen, så blir också mannen till genom kvinnan, och allt kommer från Gud.

Och dofilus.
    Antar att du inte är bibelvetare så det är inte så lätt för dig att veta att dom gamla lagarna i GT inte gäller. Förutom vissa som det talas om i NT.
    Det har väl många skrivit om x antala gånger iofs, men du kanske inte varit med i dom disskusionerna.

• Matillin

Sen undrar jag varför man inte skulle få förklara varför det står som det gör??
    Om man drar upp ett ex att det står i bibeln att vi ska hata judar typ..
    Varför vill man då inte ha en förklaring på varför det står..?
    Ni använder det ju som ett argument till att lagen om homosexuallitet inte skulle gälla när ni pratar om judar.
    Då måste man väl få förklara varför man inte kan jämföra med det..och vad innebörden i det skriftstället betyder??

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln