Inlägg från: MrsL |Visa alla inlägg
  • MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

Utopia:
    Det var en jurist som sa att om man fäller någon för att citera Bibeln så kriminaliserar man Bibeln. Inte vet jag, jurister kan nog mer än jag om just den biten.

För övrigt så tycker jag att Insider kunde hittat några bättre deltagare till sin "debatt", Åke Green var kanske självklar men de andra två....

Fast å andra sidan är ju Insider inte direkt någon journalistisk höjdare...Dolda kameror, utge sig för att vara det ena med det andra, ljuga för att "sätta dit" folk...

• MrsL

Dofilus:

Men det är ju knappast "bara" de kristna som använt sig av våld för att omvända hedningar o dyl. Islam, tex....i Koranen står det ju något om att om de inte tror som du skall du använda ditt svärd...inte heller särskilt fredligt.

• MrsL

Dofilus:
    Om du ska ta upp skriftställen för att belysa Bibelns syn på jämställdhet så glöm inte
    1 Korinthierna7:2-4
    "...må var man ha sin egen hustru och var kvinna sin egen man. Må mannen ge sin hustru det som tillkommer henne , men må också hustrun göra detsamma mot sin man. Hustrun har inte myndighet över sin egen kropp, utan det har hennes man, likaså har inte heller mannen myndighet över sin egen kropp, utan det har hans hustru."
    Tycker jag är jämställt....

• MrsL

Dofilus:

Du tar ju upp skriftställen som är helt tagna ur sitt sammanhang....Och utelämnar lite behändigt rader ovanför/under.

• MrsL

morningsunlight:

Självklart inte. Men när man varje dag får höra att man är mindre vetande för att man tror på Bibeln orkar man inte alltid bemöta allt med respekt och genomtänkta argument.
    Jag blir ju inte direkt bemött med den respekt som mina "meningsmotståndare" kräver att jag ska visa dem.
    När allt man säger missförstås (med flit, verkar det som) tappar man nästan lusten.

Både jag och andra som tycker som jag försöker ibland använda liknelser för att förklara hur vi tänker. De blir genast "sågade". Men tar någon som tycker motsatsen upp exakt samma liknelse i syfte att "bevisa" sin ståndpunkt, ja då förstår alla precis och då är det hur bra som helst. Man "tappar sugen" efter ett tag.
    Men tyvärr är jag en envis människa, som inte "ger mig" i första taget. Så jag fortsätter. Och ibland, när jag har sagt samma sak 10000 ggr men ändå får samma frågor, orkar jag bara inte svara annat än med dumma "skämt", "ironi" eller vad man nu ska kalla det.

• MrsL

Citerar morningsunlight:
    "Vad jag undrar (och som jag skrev innan) är varför bara ni troende får diskutera lösryckta bibelcitat, men när vi icke-troende gör det då blir det ett himla liv och man ska förklara en massa mer än vad ni behöver göra...
    Ni tar ett citat, säger att det är så och sen är det bra med det!
    Ingen vidare diskussion i mina ögon..."

Det är ju precis så de som INTE tror på Bibeln gör. Men då verkar det vara OK...

• MrsL

morningsunlight:
    Med risk för att verka respektlös: Läser du verkligen mina inlägg???? För du verkar inte ha "snappat" något av vad jag sagt. Förutom när jag sa att "Vi är bäst" (och det var verkligen inte allvarligt menat).

• MrsL

42Å

Med de orden kallar du miljontals människor fåniga....

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln