Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

Dofilus.

Självklart står dom saker du hänvisar till i bibeln.
    Men som sagt vill man missuppfatta och tolka efter eget huvud så gör man det.. haha
    Och då spelar det inte så stor roll vad jag eller någon annan säger misstänker jag.
    Jesus upphävde dom gamla lagarna, alltså dom som dom levde efter i GT.
    Men det var väl oxå motsägelsfullt kanske..
    Bibeln är ingen bok som man sätter sig in i på en dag en vecka eller flera år för en del..
    Att tro att man förstår allt i den när man knappt läst den är väl lite arrogant..eller?

• Matillin

jepp..vi är bäst där har ni svaret.. *skojjar*

• Matillin

Om vi sitter och disskuterar en filosofi bok på ca 1700 sidor som du läst dofilus.
    Du har läst igenom boken 1 gång, skulle du komma ihåg alla detaljer i boken?

Eller du har kanske läst vissa kapitel och hoppat runt lite i läsningen.
    Skulle du då tänka att du visste mer om den boken än en person som suttit och studerat den här boken i flera år?

Nu säger inte jag att jag har "ALL" kunskap i boken (bibeln) men jag kan en hel del.

Det är som om jag skulle sitta o snacka politik med göran person, jag du förstår liknelsen va.

• Matillin

Morning sunlight
    Jag skojade när jag höll med om att vi var bäst..bara så du vet.
    Och visst står det om att man ska vara ödmjuk i bibeln..jag säger inte att jag är bättre än någon annan.
    Men jag är bara av en annan åsikt än er, betyder det att jag tror mig vara bättre?

Dofilus
    När du rycker ut citat från olika delar av bibeln och lämnar ute andra så börjar jag misstänka att du kanskeinte har superkoll vad som står i bibeln? men jag kan ha fel?

• Matillin

Dofilus
    Nu blev den en sån där missuppfattning som vi talade om

Du förstod inte alls min liknelse?..eller?
    Självklart får du har åsikter, men på mina inlägg svarar du att dom är motsägelsfulla?
    Får bara du ha åsikter om vad jag skriver?

Och jag tyckte liknelsen var rätt bra..så jag tar en liknande

Om du ägnat några timmar till en bok så har du en viss inblick i boken..självklart, och har rätt till din åsikt om den.
    Men om någon använt 1 vecka mer än dig borde väl den personen "vanligtvis" ha mer insikt..eller?

• Matillin

Morning sunlight.
    Självklart ska man respektera varandra..
    Jag respekterar allas åsikter.
    Tidigare i den här disskusionen har "bokstavstroendes" (som vi kallas) åsikter inte räknats speciellt högt, därför la jag ner den ett tag.
    Blev kallad ointelligent som trJodde på bibeln och mentalt störd bl.a..

Kan tillägga att jag inte hade manat till mord och hot på homosexuella .
    Jag tror att det bibeln säger om homosexuella gärningar gäller.
    Lixom dom lagar om att vi inte ska ha sex innan äktenskapet gäller.

Jesus som bör vara det största föredömmet sa att vi t.o.m skulle älska våra fiender.
    Inte så lätt ibland, men jag försöker leva efter det.
    Hatar inga homosexuella och dom jag träffat har varit otroligt trevliga

Men jag kan inte säga att jag tycker dom lever på rätt sätt tyvärr..vet inte om jag skulle tyckt det även om jag inte trodde på gud.

Vad tyckte ni om insider programmet igår förresten?

• Matillin

Dofilus
    *suck*
    Nej du har rätt, visst betyder det inte "alltid" att någon som lagt mer tid på något är bättre på det...men oftast.
    Det beror ju oxå på intresse..om man läser igenom bibeln utan intresse för boken utan bara fokuserar på motsägelser, tror jag tyvärr inte att man lär sig speciellt mycket.

• Matillin

Vi har ju yttrandefrihet och religionsfrihet här i landet.
    Så kristna måste ju få kritisera icke kristna och tvärt om..och berätta sin syn på saker.
    Men utan att uppmana till förtryck och hot om våld och död.

Och man har aldrig rätt att tvinga på någon annan sin religion.

Och att dom stod och sa att homosexuellitet skulle vara ett val tycker jag var helt flängt.
    I vissa fall menar man ju att miljö kan påverka någon att bli homosexuell, men jag skulle gissa att i 98% av fallen är det nog medfött.

Jag tror oxå att vissa kan leva utan att leva ut sin homosexuellitet som den där prästen och må bra ändå.
    Det finns ju munkar och katolska präster som lever i celibat.
    Men jag tror att det är väldigt svårt..

• Matillin

Jag är av en annan åsikt. Om din tes stämmer så skulle alla barn i skolan ha exakt lika lätt för alla ämnen. Alla (som har lika många lektioner) skulle hinna med exakt lika många uppgifter, få lika bra resultat på prov (eftersom de skulle ha samma kunskap/insikt efter att ha lagt ner lika mycket tid) osv osv. Verkar det som en rimlig tes?

Jaha.så du tror att ALLA barn lägger ner exakt lika mycket tid på skolan oxå?
    Om 2 barn med exakt samma förutsättningar får samma uppgifter och ska plugga på ett prov, tror du inte den som pluggar mest och lägger ner mest tid får bäst resultat??

• Matillin

Jag gav mig in i diskussionen pga av en kommentar som jag inte riktigt gillade och ställde sedan en fråga (som jag fortfarande inte fått svar på, bara omskrivningar på min egen fråga)...

Morning sunlight
    Jag svara gärna om du ställer den igen?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln