Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

Det finns ju ca 1 miljard kristna hörde jag igår senast, dom flesta grundar sin tro på bibeln.
    Så det finns tydligen dom som tror att bibeln är guds ord.
    Time will tell som sagt...

Tycker det är lite fräckt att uttala sig som om man satt inne med fakta dock 42Å

• Matillin

"De svenska sekterna Jehovas Vittnen"

Inte en "svensk" sekt..och ingen sekt över huvud taget för den delen..
    42Å hade uttalat sig lite okorrekt så jag ville bara korrigera det han skrev

• Matillin

Ja cirka 2 miljarder av dom återstående tror på Allah och koranen tex
    Så då var det visst bara 3 miljarder kvar.

Och av dom 3 miljarderna tillhör vissa jehovas vittnen, jesu krist kyrka (mormonerna), buddismen, hindusismen, kabbalah m.m m.m
    Så då fanns det kanske inte så värst många kvar i världen som inte tillhör någon religion och som tror på en gud av något slag

42Å
    Jv är visst ingen sekt *PUNKT*

• Matillin

Ibland är hela Bibeln Guds, oförändrade ord (en fundering, pratade Gud svenska?), ibland är de inspirerade av Gud och nu "sägs de" vara Guds ord. Hur är det nu? (enligt dig).

Dofilus
    Då ber jag om ursäkt om jag varit otydlig?

Bibeln är guds inspirerade ord även GT! *punkt*
    Det är inte förändrat men vi står inte under alla lagar i GT längre *punkt*
    Och gud kan nog tala och förstå alla språk skulle jag gissa, annars skulle han inte kunna höra våra böner?

Jag vet inte hur man ska definiera naturligt, vad anser du om saken?

• Matillin

"fia: Jag frågar dig vad du anser vara naturligt eftersom du säger att homosexualitet är medfött och inget man väljer samtidigt som du säger att det är onaturligt. Jag får inte ihop det."

Jag tror att det i 98% av fallen är medfött..till viss del tror dom väl att miljö kan spela roll har ag hört?
    Men hur som helst.
    Bara för att det är medfött betyder det inte att det är något som gud skapat.
    Folk föds med dyslexi, vänsterhänthet m.m.

Det är oxå en sorts avvikelse från det "normala" även om det inte är samma sak, förstår du vad jag menar?

Forskare i Dokumentären jag såg menade att det berodde på fel i hormonhalter i kroppen eller liknande, och att det var det som gjorde att folk föddes homosexuella.
    Att tex tjejer har för mycket manligt hormon och tvärt om.
    Vet inte om det stämmer men det var vad dom sa..inte mina ord!

"Ja men det var väl inte Gud som skrev Bibeln? Och mig veterligen finns Bibeln på svenska. Eller var Paulus svensk? "

Förstår inte riktigt vart du vill komma, bibeln är ju översatt från grundspråket till andra språk?

• Matillin

Ja och vissa tror på jultomten och påskharen.

Tror inte att det finns någon "normal" människa över 7 år som tror på påskharen eller tomten så jämför snälla inte det med bibeln

• Matillin

Inte speciellt många i sverige skulle jag tro.

Förstår inte varför det är rellevant vem eller hur många som tror på bibeln i den här disskusionen?
    Tror inte alla 2 miljarder som räknas som muslimer tror på kornanen fullt o fast..så?

Även om det bara var 100 personer som trodde på bibeln eller koranen, skulle dom då inte ha rätt till sin åsikt, bara för att 6 miljarder människor inte trodde på bibeln eller koranen??

• Matillin

Jag tror det kallas att häda när man förnekar gud..

• Matillin

vi kan inte göra om kristendomen, hur respektlöst vore inte det emot de som faktiskt tror på Gud?

Sanasol
    Håller med dig helt.
    Men grundar man sina värderingar på bibeln idag så kallas man tyvärr för "fördomsfull"
    Och uttalar man vad som står rakt på sak i bibeln då är man bostavstolkare.
    För några årtionde tillbaka så var det tvärtom..då var det en bra sak att leva sitt liv efter bibeln, men samhället har ändrats rejält sen dess..och idag anses man som konstig om man gör det.

• Matillin

Tycker oxå det är respektlöst att kräva att någon annan ska tycka som än själv?
    Jag förväntar mig inte att andra ska dela mina åsikter.
    Och dom bör inte förvänta sig att jag ska tycka som dom.
    Men alla har ju rätt att yttrycka sina åsikter?

Så länge man inte hatar någon på grund av olikheter, uppmanar till hot eller hat, eller inte respekterar att en person väljer att leva sitt liv på ett sätt som man inte själv anser ok..
    Då kan man inte kallas för respektlös och fördömmande.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln