• Vickeviren

receptfritt läkemedel som dämpar hunger?

ja finns det? o fungerar det? behöver lite hjälp på traven. bara äter o äter. annat tips för att minska matsug, hunger,i sötsug.vet att det ej finns miakel men ge mig tips

• Svar på tråden receptfritt läkemedel som dämpar hunger?
  • Karl71
    Vickeviren skrev 2012-08-01 13:53:46 följande:
    ja finns det? o fungerar det? behöver lite hjälp på traven. bara äter o äter. annat tips för att minska matsug, hunger,i sötsug.vet att det ej finns miakel men ge mig tips
    Bästa sättet att bli av med sötsuget (och sug generellt) är att helt klippa kolhydrater.  Tro mig, har testat det mesta.  Alltså noll ris, pasta, bröd, socker, godis, chips etc.  Åtminstone för en tid.  Första veckan är du trött, hängig, grining och   eventuellt ont i huvud (abstinensbesvär) sedan släpper det och får motsatt effekt.  Du blir pigg, får energi och måår bättre på alla plan.   Kolhydrater ersätts med fet mat (tro det eller ej).   Alltså istället för frukost - äggröra, gärna med grädde och stekt bacon (2-3 ägg helt ok).  Gärna stekt i smör.  Fettet tar bort suget och ger mättnadskänslor (varaktig) men du går ändå ner i vikt om du skippar kolhydraterna.

OBS: Prövar du detta kan du inte fuska, d.v.s. äta både fet mat OCH kolhydrater då går du upp, istället för ner i vikt etc...

Mer om detta här:   http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

mvh
    Karl 
  • Alvina

För hunger finns psyaliumfrön på mataffär blanda med vatten och drick de sväller i magsäcken sedan en påsen kostar en 10a typ. För sötsug funkar fänkålsfrön kostar en tjuga typ på mataffären, båda fyller sin funktion

• Karl71
    Vickeviren skrev 2012-08-01 13:53:46 följande:
    P.s.  Jag brukar värva denna diet med vlcd (very low calorie diet). Då ersätter jag lunch och middag med en shake (finns att köpa lite varstans, typ nutrilett)    Det är en plågsam diet och då hjälper det att ta Allévo fiber tabletter som finns på ICA maxi eller välsorterade apotek.  Dessa fiberpiller sväller i magen och ger mättnadskänslor som hjälper dig äta mindre.

Annars kör brukar jag riva ner några matskedar ingefära i en kopp och hälla kokande vatten på. Sedan låter jag detta dra i ca 15 minuter och dricker sedan koppen samt äter det som är kvar av ingefäran.  Ger mättnadskänslor och gör att du står dig längre mellan måltider samt lär rensa kroppen på allt möjligt skit.

mvh
  • Alvina
    Karl71 skrev 2012-08-01 14:10:59 följande:
    P.s.  Jag brukar värva denna diet med vlcd (very low calorie diet). Då ersätter jag lunch och middag med en shake (finns att köpa lite varstans, typ nutrilett)    Det är en plågsam diet och då hjälper det att ta Allévo fiber tabletter som finns på ICA maxi eller välsorterade apotek.  Dessa fiberpiller sväller i magen och ger mättnadskänslor som hjälper dig äta mindre. Annars kör brukar jag riva ner några matskedar ingefära i en kopp och hälla kokande vatten på. Sedan låter jag detta dra i ca 15 minuter och dricker sedan koppen samt äter det som är kvar av ingefäran.  Ger mättnadskänslor och gör att du står dig längre mellan måltider samt lär rensa kroppen på allt möjligt skit. mvh K 

Psyaliumfrön dämpar hunger med och är effektivt och billigt en tia på matbutiken. Däremot LCHF skulle jag inte rekommendera visst man går upp i vikt men all ond kolesterol åker o höjden och mycket annat skit för det med sig i hälsosynpunkt, ska blir roligt att se när all forsknings publiceras på det snart, då lär folk sluta. Förlåt ts det var or nu.
  • Vickeviren

tack men lchf är inget för mig av flera anledningar. kollade i affären där fanns nsra sånt som refucerade fettet o kolhydrahetrna. vill ju bli av med duget. ska prova psylliumfrön. tack. ingen fara alvina klarade inte vägen hem blev mataffären o sen drive in mac d. typ varje dag. syns inte att jag har ett problem men det har jag verkligen

• Alvina

Jag tar en tsk psyaliumfrön i halvt glas vatten sen dricker jag och passar i mer vatten direkt, det står att det ska stå och svälla men då blev det som en guldklimp och det funka inte för mig, så jag gör så här och låter det svälja i magen, bara att komma ihåg att dricka vatten. Lycka till ts

• Selma1966

Drick mer vatten. Ofta när man blir sugen på något att äta så beror det på att man är törstig. Man märker det först när man känner hur gott det var med ett glas vatten. Väntar man sedan innan man äter något så märker man att man dela inte är sugen längre och troligen mätt.

• Vickeviren

jag dricker mkt vatten anledningen till att jag frågar är för att jag har ett riktigt problem som kommer i perioder. min kille skrattar o säger att det är konstigt hur mkt jag kan äta. men men. mot affären imorrn då

• Alvina

Se det som positivt att det är perioder bara hade kanske varit värre om det var varje dag

• Loreena

LCHF fungerar mycket bra för mig mot både hunger och sötsug... :)

Börja dagen med en rejäl omelett med valfri fyllning till frukost, ät sedan riktiga lagade mål mat till lunch och middag bestående av kött/fisk/kyckling + fet sås + ovanjordgrönsaker. Behöver du mellanmål så räcker det oftast med en kopp kaffe och en skvätt rädde eller en näve nötter. Är du supersötsugen kan du äta lite bär med vispgrädde eller ta en mörk chokladbit och en kopp te.

• Loreena

Teorin bakom ser ut så här:

Du äter socker/stärkelserik mat - blodsockret höjs - dina insulinnivåer höjs - insulinet lagrar in sockret i fettvävnaden - insulinet gör dig hungrig - du blir mer hungrig - käkar mellis - får en ny sockertopp... etc...

tar du bort socker och stärkelserik mat som bröd, ris, pasta och potatis och så socker så klart så slipper du blodsockerbergochdalbanan och då håller dig lugn och mätt på maten du äter och får normaliserade hunger/mättnadssignaler.

Se gärna den här videon, den förklarar väldigt bra:

• Lilia
    Karl71 skrev 2012-08-01 14:01:00 följande:
    Bästa sättet att bli av med sötsuget (och sug generellt) är att helt klippa kolhydrater.  Tro mig, har testat det mesta.  Alltså noll ris, pasta, bröd, socker, godis, chips etc.  Åtminstone för en tid.  Första veckan är du trött, hängig, grining och   eventuellt ont i huvud (abstinensbesvär) sedan släpper det och får motsatt effekt.  Du blir pigg, får energi och måår bättre på alla plan.   Kolhydrater ersätts med fet mat (tro det eller ej).   Alltså istället för frukost - äggröra, gärna med grädde och stekt bacon (2-3 ägg helt ok).  Gärna stekt i smör.  Fettet tar bort suget och ger mättnadskänslor (varaktig) men du går ändå ner i vikt om du skippar kolhydraterna.

OBS: Prövar du detta kan du inte fuska, d.v.s. äta både fet mat OCH kolhydrater då går du upp, istället för ner i vikt etc...

Mer om detta här:   blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

mvh

Karl 

Problemet med den här dieten är att du vissligen går ner i vikt, men man ökar risker för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och dylikt.
  • Gladskit
    Lilia skrev 2012-08-02 16:23:58 följande:

Problemet med den här dieten är att du vissligen går ner i vikt, men man ökar risker för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och dylikt.
    Vet inte vad du fått din info ifrån men det är just det man INTE gör.
    Lågkolhydratkost rekommenderas diabetiker!
    Min far har diabetes och lyckas faktiskt hantera den utan insulin numera, uteslutande genom att ha minskat ner på kolhydraterna.
Svar på tråden receptfritt läkemedel som dämpar hunger?