• Busbellan

När lärde ditt barn sig simma?

Ungefär när lärde ditt barn sig simma, rösta på den åldern som ligger närmast
    Har du flera barn rösta för den som var tidigast men skriv gärna om de andra i tråden. 
    Skriv gärna i tråden om ditt barn varit försiktig i vattnet eller alltid varit ett riktigt vattendjur, så man kan se om detta har något samband med när barnet lärde sig simma.
    Intressant är också om barnet fått möjlighet att bada i bassäng eller sjö/hav mycket

Mamma till Nora, August och Ella
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-30 17:19
    Måste tillägga att jag i denna omröstning inte menar simkunnighet på den nivån som tex står om i skolans läroplan då kriterierna är 200 m varav 50 på rygg.
    Här menar jag ungefär när ditt barn kanske klarade 10 m på djupt vatten.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När lärde ditt barn sig simma?
  • Busbellan

Jag börjar då
    Jag har två simkunniga barn. Äldsta dottern lärde sig i simskolan i 1:an när hon var nyss fyllda 7 år. Hon har alltid varit ganska försiktig i vattnet tog lång tid innan hon vågade doppa huvudet osv.
    Minsta dottern lärde sig simma några veckor innan hon fyllde 5 år, hon har från att hon var liten varit ett riktigt vattendjur, mer under än över vattnet. Kunde simma under vattnet ca 1 år innan hon simmade vanligt.
    Båda två har badat ganska mycket, både på sommaren i sjön och på vinterhalvåret i bassäng   

• viseversa

Ja eftersom detta är fl så kunde alla mina barn simma 10 längder vid 6 mån ålder.

• lövet2

Den som var tidigast, var 6 år. Hon hade mycket vattenvana, eftersom hon badade i varmvattenbassäng varje vecka.
    Den som var senast, var nog 9 år. Just nu har jag också en 8-åring som inte är i närheten av att kunna simma.

• ruteress

Min fyller snart 7 år och kan varken cykla eller simma. 

• Spexig

I varmvattensbassängen där hon går på simskola kan 4,5-åringen simma 20 meter, men i kall sjö eller hav har hon hittills inte kunnat simma alls (blir rädd o sjunker).
    Hon har alltid varit väldigt försiktig med vatten, framför allt djupt och/eller kallt sådant.
    Hon har gått på simning sen hon var 3 mån, men började faktiskt inte tycka det var riktigt riktigt roligt förrän hon var knappt 4 och fick börja i riktig simskola, där föräldrarna inte är med i bassängen, då tog det några månader och sen simmade hon faktiskt! =)
    Nu i sommar har hon fått en simanka (typ leksimring som är öppen baktill) och med den har hon faktiskt vågat sig ut så djupt att det räcker henne till armhålorna, även i sjön. 

• cosinus

Dottern lärde sig simma långa längder på skolan i år då hon gick i ettan. Det innebär att hon simmar 25 meter, går tillbaka och simmar 25 meter igen o s v. Dottern har alltid varit orätt för vatten men inte badat jättemycket och framförallt har vi inte haft tid att träna med henne då hon har 3 småsyskon som vi också behöver hålla koll på annars hade hon nog haft goda förutsättningar att lära sig tidigare.

Vår sexåring är jätteförsiktig i vatten och gick därför simskola i vår för att få upp vattenvanan inför att de ska åka och bada varannan vecka med skolan nu i sexårs. Han är långt från att simma men klarar nu iaf att doppa huvudet.

Vår fyraåring är liksom storasyster helt orädd och älskar att bada men vi har inte börjat träna någon simning med honom än.

Jag själv var massor på badhus som barn och tog mitt första simborgarmärke när jag var 5 år och 2 veckor. Men då var jag ensambarn till 4.5 och mer eller mindre uppväxt på stans badhus och det är klart att det gör stor skillnad hur mycket man badar och om man har 2 föräldrar som kan vara med en i vatten och man kan "simma" mellan och alltid bada utan simhjälpmedel.

• CAL

Jag har inga barn, men jag var själv 5-6 år.

• Busbellan

Ska tillägga, glömde ju sonen men han kan inte simma alls och han är snart 9 år. Kommer dröja länge innan han gör det och antagligen så kommer han inte simma på traditionellt sätt utan vi är nöjda om han kan lära sig hålla sig flytande
    Han går med skolan på halliwicksimning varje vecka

• LMT

Nu har jag inga egna barn, men under min tid som simlärare hade jag en 5 åring som tog simborgarnärket. Det gjorde mig grymt imponerad

Svar på tråden När lärde ditt barn sig simma?