• Busbellan

När lärde ditt barn sig simma?

Ungefär när lärde ditt barn sig simma, rösta på den åldern som ligger närmast
    Har du flera barn rösta för den som var tidigast men skriv gärna om de andra i tråden. 
    Skriv gärna i tråden om ditt barn varit försiktig i vattnet eller alltid varit ett riktigt vattendjur, så man kan se om detta har något samband med när barnet lärde sig simma.
    Intressant är också om barnet fått möjlighet att bada i bassäng eller sjö/hav mycket

Mamma till Nora, August och Ella
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-30 17:19
    Måste tillägga att jag i denna omröstning inte menar simkunnighet på den nivån som tex står om i skolans läroplan då kriterierna är 200 m varav 50 på rygg.
    Här menar jag ungefär när ditt barn kanske klarade 10 m på djupt vatten.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När lärde ditt barn sig simma?
  • CeeJay

Båda mina barn har lärt sig simma, lite i omgångar så att säga. Förra sommaren när vi var i Turkiet så slängde dom armpuffarna och vågade till och med hoppa från kanten på "vuxen-bassängen" och simmade tillräckligt bra så vi inte behövde hålla värsta hökögat på dom

Då var dom 5,5 resp 7 år. 7-åringen lärde sig nog simma relativt bra när hon var 6,5 och lilltjejen var nog 5,5 alltså så jag röstade på 6 år.

Ingen av barnen har gått i simskola som vi anmält, och vi har bara sporadiskt visat lite armtag i vattnet. Båda barnen har dock haft simskola genom förskoleklassen ca 10 gånger var i bassäng. 

• Mrs Green

Dottern gick säkert 25-30 lektioner i simskola utan att lära sig simma ovanför ytan (under vattnet gick bra). Sen åkte hon en vecka med mormor till Turkiet (några månader innan hon fyllde 6) och plötsligt simmade hon nästan 25 meter både på mage och rygg Fast nu är hon snart 7 och filar fortfarande på tekniken för att orka mer än 25 meter.

• vinglafram

sonen kunde simma ca 10-15m när han var 5år. När han var 7½ så fixade han 200m.
    vi har låtit båda barnen gå i simskola, först simlekis och sen nybörjarsim och fortsättningssim.
    han ska nu fortsätta i fjärde kursen.
    jättebra förening som arbetar utifrån hur barnen utvecklas motoriskt, första simsättet är ryggsim, sen crawl och sist bröstsim (och fjäril).

dotter simmade 10m som 6½åring och 6mån senare nu så fixar hon 200m i utomhusbassängen.
    samma simskola som sonen men hon har bara gått i simlekis och nybörjarsim.

ingen av de har tyckt om att få vatten i ansiktet eller komma med huvudet under vattenytan så det var jobbigt att klara baddaren.
    sonen simmade innan han klarade baddaren :p 

• Heisan

Jag tror att alla lärde sig simma i 6-7 års åldern, den minsta är 6 just nu-alla har varit riktiga vattendjur...

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Lillajagmedstorahjärtat

Minns inte den äldsta men den yngsta lärde sig simma när vi var i Malaysia, 6 år. I tvåan åkte de och simmade med skolan och de barn som kunde simma fick vara i stora basängen, en av de gångerna simmade det 24 (!!!) längder, jag var riktigt imponerad! 

• tahira

Han är 6,5 och kan simma ca 25 meter, men bara på rygg. Han krålar kanske 10 meter men glömmer lätt att andas sedan och sjunker. Som längst har han simmat ca 20 meter (krål).

Bröstsim är ingenting som barnen här i England lär sig, så det har han nog inte ens provat.

Jag litar inte alls på hans simkunnighet ännu, även om han håller sig flytande och tar sig fram en bit. Men det går framåt

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Lucky

Min dotter gick på babysim och simmade tvärsöver bassäng själv första ggn nån månad innan hon fyllde 3, kanske 5m, sen fortsatte det bara! Det dröjde dock till hon var 4,5-5 innan hon började kunna simma ovanför ytan!

• Cloudyberry

Min äldsta är 7 år och kan inte simma alls, hon gillar inte ens att vara i vatten på det sättet så det ska bli intressant att se när hon kan simma för det kvittar när det sker bara det sker innan hon flyttar hemifrån.

• Busbellan

Jag tycker det är skönt när man vet att de i alla fall kan ta sig in till kanten om de skulle trilla i på djupt vatten eller nåt Annars spelar det väl inte så stor roll, men så klart bra om de kan det i 6:an då det finns med som mål i läroplanen

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden När lärde ditt barn sig simma?