Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

När lärde ditt barn sig simma?

Ungefär när lärde ditt barn sig simma, rösta på den åldern som ligger närmast
    Har du flera barn rösta för den som var tidigast men skriv gärna om de andra i tråden. 
    Skriv gärna i tråden om ditt barn varit försiktig i vattnet eller alltid varit ett riktigt vattendjur, så man kan se om detta har något samband med när barnet lärde sig simma.
    Intressant är också om barnet fått möjlighet att bada i bassäng eller sjö/hav mycket

Mamma till Nora, August och Ella
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-30 17:19
    Måste tillägga att jag i denna omröstning inte menar simkunnighet på den nivån som tex står om i skolans läroplan då kriterierna är 200 m varav 50 på rygg.
    Här menar jag ungefär när ditt barn kanske klarade 10 m på djupt vatten.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När lärde ditt barn sig simma?
  • Busbellan

Jag börjar då
    Jag har två simkunniga barn. Äldsta dottern lärde sig i simskolan i 1:an när hon var nyss fyllda 7 år. Hon har alltid varit ganska försiktig i vattnet tog lång tid innan hon vågade doppa huvudet osv.
    Minsta dottern lärde sig simma några veckor innan hon fyllde 5 år, hon har från att hon var liten varit ett riktigt vattendjur, mer under än över vattnet. Kunde simma under vattnet ca 1 år innan hon simmade vanligt.
    Båda två har badat ganska mycket, både på sommaren i sjön och på vinterhalvåret i bassäng   

• Busbellan

Ska tillägga, glömde ju sonen men han kan inte simma alls och han är snart 9 år. Kommer dröja länge innan han gör det och antagligen så kommer han inte simma på traditionellt sätt utan vi är nöjda om han kan lära sig hålla sig flytande
    Han går med skolan på halliwicksimning varje vecka

• Busbellan

Jag tycker det är skönt när man vet att de i alla fall kan ta sig in till kanten om de skulle trilla i på djupt vatten eller nåt Annars spelar det väl inte så stor roll, men så klart bra om de kan det i 6:an då det finns med som mål i läroplanen

• Busbellan
    nicke nyfiken76 skrev 2012-08-06 00:37:39 följande:
    Tycker verkligen inte att man kan simma om man tar sig fram ca 10 meter...

Nej helt simkunnig kan man ju inte räkna det som men jag tycker nog att man kan säga att barnet lärt sig simma när det tar sig fram med riktiga ben och armtag (på rygg eller mage) ovanför vattnet. Jag säger i alla fall att mina barn lärt sig simma då, det väntade jag inte med tills de kunde simma 200 m
Svar på tråden När lärde ditt barn sig simma?