När lärde ditt barn sig simma?
Dottern lärde sig simma långa längder på skolan i år då hon gick i ettan. Det innebär att hon simmar 25 meter, går tillbaka och simmar 25 meter igen o s v. Dottern har alltid varit orätt för vatten men inte badat jättemycket och framförallt har vi inte haft tid att träna med henne då hon har 3 småsyskon som vi också behöver hålla koll på annars hade hon nog haft goda förutsättningar att lära sig tidigare.
Vår sexåring är jätteförsiktig i vatten och gick därför simskola i vår för att få upp vattenvanan inför att de ska åka och bada varannan vecka med skolan nu i sexårs. Han är långt från att simma men klarar nu iaf att doppa huvudet.
Vår fyraåring är liksom storasyster helt orädd och älskar att bada men vi har inte börjat träna någon simning med honom än.
Jag själv var massor på badhus som barn och tog mitt första simborgarmärke när jag var 5 år och 2 veckor. Men då var jag ensambarn till 4.5 och mer eller mindre uppväxt på stans badhus och det är klart att det gör stor skillnad hur mycket man badar och om man har 2 föräldrar som kan vara med en i vatten och man kan "simma" mellan och alltid bada utan simhjälpmedel.