• Ingrid10

Vaccin MPR

Försöker att undersöka hur vanligt det var att drabbas av allvarliga komplikationer, eller dödsfall, av en röda hund/mässlings/påssjuka-infektion. 

Nu frågar jag er som är 40+, eftersom vaccinationsprogrammet inte var i gång när ni var små, om ni känner någon eller har hört talas om någon som drabbats av dödsfall/allvarlig komplikation från någon av dessa sjukdomar. 

Min sambo, som är dryga 40 år, är inte vaccinerad och tycker abslolut inte att vi ska vaccinera våran dotter. Jag är beredd att hålla med eftersom jag heller aldrig hört talas om någon som blivit allvarligt sjuk. Tror att det ligger en hel del vinstintressen bakom alla dessa vaccinationskampanjer. (Varför ska man t.ex. vaccinera sig mot en säsongsinfluensa om man inte är gammal eller av någon annan anledning är svag??) Nu verkar det till och med som att dom ska utöka vaccinationsprogrammet med ett Hepatit B-vaccin. Hur vanligt är det med Hepatit B liksom??
    Tror inte heller att det är speciellt bra för våra kroppar, inklusive uppbyggandet av ett naturligt immunförsvar, när vi sprutar in syntetiska "skydd". 

Vill tillägga att jag är INTE vaccinationsmotståndare när det används av rätta skäl... 

• Svar på tråden Vaccin MPR
  • Primrose

Förlåt, 100 fall av hjärninflammation och 5000 fall (!) av lunginflammation, skulle det vara. Och detta var så obemärkt bland de vuxna i min uppväxtmiljö ( min mamma var annars väldigt " om sig och kring sig").

• xXMaLoXx

En anledning till att man kopplar ihop MPR-vaccinet med Autism, är att vaccinet ges i en ålder då man brukar kunna "se" tecken på autism.

Jag säger inte att man inte ska vara kritisk, eller läsa på om det som berör våra barn. Men man får lära sig att även granska de källor vars man hämtar sin information ifrån.

När ska myten om MPR och autism egentligen dö ut?

Theo 100111 <3
  • Sous
    Primrose skrev 2012-08-04 00:28:10 följande:
    Jag fick själv veta att jag borde ta om Rubella-vaccinet inför en ev ny graviditet, när jag väntade min son, eftersom jag var på gränsen till att inte vara immun. (och efter vad Linnea S skrev skulle jag då alltså även vara tvungen att vaccinera mig mot påssjuka, och, mässlingen, som jag resan har haft ....). Jag fick min son vid 43 års ålder, dvs 30 år efter att jag vaccinerades.
    En väninna till mig har, för övrigt, berättat att när hon hade fött sitt första barn, hon var 21 år, fick hon en Rubellaspruta på BB, efter födseln, eftersom de sa att hon inte var immun. När hon sedan fick sitt andra barn 26 år gammal ) sa se samma sak igen! Hon sa då nej till sprutan eftersom den inte verkade fungera på henne.

Ps. Var det verkligen 33 barn om året som dog i mässlingen på 1970-talet? Och 500 som fick svår hjärnhinneinflammation? Det verkar så underligt, med tanke på hur man fick höra att det var en då mild sjukdom av de vuxna.
    Men förstår du verkligen inte att det är precis på grund av människor i riskgrupperna som inte *kan* vaccinera sig som man vaccinerar hela populationen? Sådana som din vän som vaccinet inte fungerar på, människor som är allergiska mot ämnen i vaccinet, människor som äter mediciner eller har sjukdomar som gör att de inte kan ta vaccinet etc. Hur tror du att det hade gått för din vän som ev. är immun mot vaccinet om man hade låtit bli att vaccinera alla män mot Röda hund? Du tror inte att det hade betytt att hon löpt mycket högre risk att faktiskt råka få Röda hund när hon väntade sina barn, kanske?

Man vaccinerar alla för att få ner antalet fall av sjukdomen i så hög grad att folk som *måste* föbli ovaccinerade inte löper risken att  få sjukdomen. Det är ju ofta just dessa personer som verkligen behöver skyddas, ex barn med immunologiska problem, eller som har/haft cancer. Med ditt resonemang skulle sådana barn aldrig kunna gå på dagis eller träffa andra barn i okontrollerade miljöer, eftersom de när som helst kan drabbas av sjukdomar som andra bedömer som "milda".
  • Primrose

Sous: jag skrev ett långt inlägg, men fet försvann, därför blir det litet kortare.
    Jag är fullt medveten om det du skriver. Men att inte ifrågasätta att vi sprutar in mer och mer i våra små barn anser jag vara oansvarigt. Det kan mycket väl vara så att fördelarna med att skydda riskgrupper överväger. Men jag tycker ändå att vi inte vara kan acceptera att så är fallet. Övervägde fördelarna med influensavaccinet så till vida att de i riskgrupperna som inte blev sjuka än de som var friska innan och sedan blev sjuka av vaccinet?
    Många i riskgrupper kan bli jättesjuka av en vanlig förkylning och det kan de inte skyddas mot.
    Jag är inte helt överens om att riskgrupper ska skyddas till varje pris om konsekvenserna kan bli allvarliga för de som inte tillhör riskgrupper, Vi vet ännu inte de långtgående konsekvenserna av att, eventuellt, övervaccinera hela befolkningar.
    Ifrågasätta måste man göra.
    Antibiotikaresistens är en följd av en överutskrivning och överanvändning inom läkarvården.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Primrose skrev 2012-08-06 19:12:43 följande:
    Sous: jag skrev ett långt inlägg, men fet försvann, därför blir det litet kortare.
    Jag är fullt medveten om det du skriver. Men att inte ifrågasätta att vi sprutar in mer och mer i våra små barn anser jag vara oansvarigt. Det kan mycket väl vara så att fördelarna med att skydda riskgrupper överväger. Men jag tycker ändå att vi inte vara kan acceptera att så är fallet. Övervägde fördelarna med influensavaccinet så till vida att de i riskgrupperna som inte blev sjuka än de som var friska innan och sedan blev sjuka av vaccinet?
    Många i riskgrupper kan bli jättesjuka av en vanlig förkylning och det kan de inte skyddas mot.
    Jag är inte helt överens om att riskgrupper ska skyddas till varje pris om konsekvenserna kan bli allvarliga för de som inte tillhör riskgrupper, Vi vet ännu inte de långtgående konsekvenserna av att, eventuellt, övervaccinera hela befolkningar.
    Ifrågasätta måste man göra.
    Antibiotikaresistens är en följd av en överutskrivning och överanvändning inom läkarvården.
    Vi har vaccinerat mot MPR i flera decennium nu och det finns inget som tyder på att det skulle leda till några negativa effekter.

Antibiotikaresistens är något helt annat.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Annika i Gbg
    Primrose skrev 2012-08-04 00:10:11 följande:
    När vår son skulle vaccineras mot polio etc sa barnsköterskan sekunderna innan "ja, så är det en dos mot hepatit C också, eftersom han är ett riskfall"

Jag fick också nyligen veta att man vaccinerar alla bebisar mot scarlakansfeber. 

Det är hepatit B din son är vaccinerad mot. Dåligt av ssk att inte fråga er först. Fast det diskuteras att alla barn ska få det vaccinet också. Väldigt många vacc mot hep B inför utlandsresa men det behöver inte din son då. 

Scharlakansfeber vaccinerar vi inte mot, du måste ha missuppfattat det. 
    Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Primrose

Jag skriver från mobilen - därav blir det fel bokstäver ibland.
    Sous: flera decennier är inte så lång tid för att se långtgående konsekvenser.
    Antibiotikaresistens är något annat, förstås,, men den beror, i hög grad, på överanvändning och övertro - det var min poäng. Aldrig trodde man väl, i penicillinets barndom för ca 70 år sedan att något sådant som antibiotikaresistens skulle uppstå.

Annika: Ja, jag vet, Hepatit B menade jag. Att alla barn ska vaccineras mot det, automatiskt, utan ifrågasättande (troligen) är inget särskilt positivt. Så ALLA små bebisar ska vaccineras, oavsett om de åker utomlands eller inte ( och om man tänker till litet så är det väl inte de flesta länder i Europa vi talat om, utan mer fn följd s

• Primrose

En följd av det nästan hysteriska semestrandet i Thailand, och andra fattiga länder - ja, då ska plötsligt alla barn vaccineras!!
    Min son har varit i Paris och Wien sedan han föddes och risken att smittas med hepatit B där är minimal, precis som i Sverige.
    Så att en massa svenskar får för sig att de bara MÅSTE flyga till andra sidan jordklotet för att semestra ska vara avgörande för vaccinationsbeslut. Litet överdrivet, kanske, men sanningen behöver inte ligga långt därifrån.
    Det var någon som sa att man nu vaccinerar mot scarlakansfeber - men det är tydligen inte så.

Återigen - att ifrågasätta är viktigt. Jag har haft så pass mycket kontakt med läkarvården, tyvärr, att jag vet att en del åsikter, beslut och råd är både godtyckliga och föränderliga.

Svar på tråden Vaccin MPR