Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Vaccin MPR

TS: Vi har inte vaccinerat vår son ännu ( han blir fyra i oktober), jag säger ännu eftersom vi ämnar göra det, men har velat vänta litet.
    Jag håller med dig om att det är väldigt mycket som sprutas in i våra små barn och att fundera över om det är enbart positivt kan vara helt på sin plats.
    När vår son skulle vaccineras mot polio etc sa barnsköterskan sekunderna innan "ja, så är det en dos mot hepatit C också, eftersom han är ett riskfall", hon hade fått för sig det eftersom hans farfar ursprungligen är från Peru! Jag protesterade, men hon hade redan blandat sprutan så då fick han den, trots allt ( och därför också en andra dos vid nästa tillfälle). Sonen fick den första influensasprutan häromåret, men reagerade negativt på den och vi blev avrådda att ta nr 2.
    Han har tagit tre TBE sprutor ( vår sommarstuga ligger i ett riskområde och han har redan haft Borrelia en gång). Av bl a dessa skäl har vi valt att avvakta litet, men planerar att han ska ta MPR när han har fyllt fyra år.
    När jag var barn tog man inte MPR. Mässlingen pratade man om som något milt, familjer emellan. Jag kommer ihåg att min mamma var tveksam om vi hade haft det, eftersom sjukdomen kunde vara så mild. Vattkoppor fick man gå runt till grannbarnen för att få - det ansågs viktigt att undvika att få det som vuxen. Röda hund fick alla flickor ta vid 13 års ålder. Jag hade påssjuka då jag var 2,5 år.
    Påssjuka är väl framför allt farligt för pojkar så till vida att det kan leda till sterilitet?
    Jag tycker därför att det kanske skulle vara en tanke att vaccinera alla små barn mot mässlingen. Men ge rubellavaccin till flickor och påssjukevaccin till pojkar vid könsmognad.
    Jag anar att kombivaccinet ges som det gör inte bara av medicinska skäl utan inte minst av praktiska och ekonomiska skäl.

Jag fick också nyligen veta att man vaccinerar alla bebisar mot scarlakansfeber. Vilket verkar onödigt. Kanske skulle set räcka om spädbarn som är känsliga och utsatta fick detta.
    Jag har haft scharlakansfeber ( när jag var 15 år)
    och det jobbiga är att det är en väldigt utdragen sjukdom, rent tidsmässigt. Men det är väl knappast skäl nog att vaccinera alla spädbarn.
    Rubella på flickor borde man kanske också vänta med till tonåren av ett annat skäl. Den immuniteten avtar efter ett antal år och eftersom vi får barn senare nu kan många som nu får vaccinet som bebisar ha förlorat sin immunitet om de får barn efter 30.

• Primrose

Jag fick själv veta att jag borde ta om Rubella-vaccinet inför en ev ny graviditet, när jag väntade min son, eftersom jag var på gränsen till att inte vara immun. (och efter vad Linnea S skrev skulle jag då alltså även vara tvungen att vaccinera mig mot påssjuka, och, mässlingen, som jag resan har haft ....). Jag fick min son vid 43 års ålder, dvs 30 år efter att jag vaccinerades.
    En väninna till mig har, för övrigt, berättat att när hon hade fött sitt första barn, hon var 21 år, fick hon en Rubellaspruta på BB, efter födseln, eftersom de sa att hon inte var immun. När hon sedan fick sitt andra barn 26 år gammal ) sa se samma sak igen! Hon sa då nej till sprutan eftersom den inte verkade fungera på henne.

Ps. Var det verkligen 33 barn om året som dog i mässlingen på 1970-talet? Och 500 som fick svår hjärnhinneinflammation? Det verkar så underligt, med tanke på hur man fick höra att det var en då mild sjukdom av de vuxna.

• Primrose

Förlåt, 100 fall av hjärninflammation och 5000 fall (!) av lunginflammation, skulle det vara. Och detta var så obemärkt bland de vuxna i min uppväxtmiljö ( min mamma var annars väldigt " om sig och kring sig").

• Primrose

Sous: jag skrev ett långt inlägg, men fet försvann, därför blir det litet kortare.
    Jag är fullt medveten om det du skriver. Men att inte ifrågasätta att vi sprutar in mer och mer i våra små barn anser jag vara oansvarigt. Det kan mycket väl vara så att fördelarna med att skydda riskgrupper överväger. Men jag tycker ändå att vi inte vara kan acceptera att så är fallet. Övervägde fördelarna med influensavaccinet så till vida att de i riskgrupperna som inte blev sjuka än de som var friska innan och sedan blev sjuka av vaccinet?
    Många i riskgrupper kan bli jättesjuka av en vanlig förkylning och det kan de inte skyddas mot.
    Jag är inte helt överens om att riskgrupper ska skyddas till varje pris om konsekvenserna kan bli allvarliga för de som inte tillhör riskgrupper, Vi vet ännu inte de långtgående konsekvenserna av att, eventuellt, övervaccinera hela befolkningar.
    Ifrågasätta måste man göra.
    Antibiotikaresistens är en följd av en överutskrivning och överanvändning inom läkarvården.

• Primrose

Jag skriver från mobilen - därav blir det fel bokstäver ibland.
    Sous: flera decennier är inte så lång tid för att se långtgående konsekvenser.
    Antibiotikaresistens är något annat, förstås,, men den beror, i hög grad, på överanvändning och övertro - det var min poäng. Aldrig trodde man väl, i penicillinets barndom för ca 70 år sedan att något sådant som antibiotikaresistens skulle uppstå.

Annika: Ja, jag vet, Hepatit B menade jag. Att alla barn ska vaccineras mot det, automatiskt, utan ifrågasättande (troligen) är inget särskilt positivt. Så ALLA små bebisar ska vaccineras, oavsett om de åker utomlands eller inte ( och om man tänker till litet så är det väl inte de flesta länder i Europa vi talat om, utan mer fn följd s

• Primrose

En följd av det nästan hysteriska semestrandet i Thailand, och andra fattiga länder - ja, då ska plötsligt alla barn vaccineras!!
    Min son har varit i Paris och Wien sedan han föddes och risken att smittas med hepatit B där är minimal, precis som i Sverige.
    Så att en massa svenskar får för sig att de bara MÅSTE flyga till andra sidan jordklotet för att semestra ska vara avgörande för vaccinationsbeslut. Litet överdrivet, kanske, men sanningen behöver inte ligga långt därifrån.
    Det var någon som sa att man nu vaccinerar mot scarlakansfeber - men det är tydligen inte så.

Återigen - att ifrågasätta är viktigt. Jag har haft så pass mycket kontakt med läkarvården, tyvärr, att jag vet att en del åsikter, beslut och råd är både godtyckliga och föränderliga.

• Primrose

Scharlakansfeber ... av någon anledning vill min iPhone ha det till scarlakansfeber.

• Primrose

Jodå, man kan visst ifrågasätta utan att vara expert. Jag ifrågasätter bl a skälen till massvaccineringar (vilket innebär att en liten dos av alla dessa sjukdomar sprutas in i varje spädbarn), och att man ska vaccinera en hel befolkning för att skydda ett antal andra kan vara ett skäl att ifrågasätta.
    Och några decennier behöver inte alls vara tillräckligt för att se vilken inverkan det kan ha på människokroppen. En livscykel är längre än så.
    Precis som man, på senare tid, har börjat inse att olika " cocktails" av mediciner kan (både långsiktigt och kortsiktigt) ha mycket negativa effekter på individers hälsa (inte minst äldre), trots att de individuella preparaten anses "säkra" - så kan även sådana upptäckter infinna sig om 50 år eller så, vad gäller att blanda och ge ett stort antal vaccin till människor.

• Primrose

Jag kritiserar inte, jag frågar. Och flera skäl till att vaccinera tycker jag inte är godtagbara - bl a är inte det möjliga skälet att vaccinera alla barn mot hepatit B för att några barn åker till riskländer. Beslutet att vaccinera mot influensa"epidemin" häromåret var, även enligt många experter, inte ett gott beslut.

Sedan skriver jag inte heller här för att försöka övertyga någon om något. Jag funderar - utefter mina egna livserfarenheter och anser inte att jag är klokare än någon annan ( som också TÄNKER kring frågorna).

Det är lustigt att du tar upp just hjulet. För jag hade nyss tänkt nämna bilen som ett exempel där vi accepterar död och skador i ofattbara skalor. Jag tror att det var 33 personer som dog i trafiken i juli. Jag ifrågasätter, nästan varje dag, skälet till att det är tillåtet för så många människor med dåligt omdöme och trafikbeteende att köra bil (i princip INGEN ifrågasätter detta). Vi har ingen bil och mitt barn utsätts för fara i trafiken mer eller mindre varje dag. Andra människor (ofta med svaga skäl) sätter sig bakom ratten och blåser iväg utan tanke på sin omgivning (oförmågan att hålla hastighetsgränser, visa hänsyn, köra nykter/ utan tabletter i kroppen osv) vittnar om det. Men jag ska, utan tvekan, gå med på att mitt barn ska vaccineras för att skydda andra?
    Nej, min son kommer att få ta MPR enbart för hans skull, när han tar den efter att han har fyllt fyra år.

Svar på tråden Vaccin MPR