Vaccin MPR
TS: Vi har inte vaccinerat vår son ännu ( han blir fyra i oktober), jag säger ännu eftersom vi ämnar göra det, men har velat vänta litet.
Jag håller med dig om att det är väldigt mycket som sprutas in i våra små barn och att fundera över om det är enbart positivt kan vara helt på sin plats.
När vår son skulle vaccineras mot polio etc sa barnsköterskan sekunderna innan "ja, så är det en dos mot hepatit C också, eftersom han är ett riskfall", hon hade fått för sig det eftersom hans farfar ursprungligen är från Peru! Jag protesterade, men hon hade redan blandat sprutan så då fick han den, trots allt ( och därför också en andra dos vid nästa tillfälle). Sonen fick den första influensasprutan häromåret, men reagerade negativt på den och vi blev avrådda att ta nr 2.
Han har tagit tre TBE sprutor ( vår sommarstuga ligger i ett riskområde och han har redan haft Borrelia en gång). Av bl a dessa skäl har vi valt att avvakta litet, men planerar att han ska ta MPR när han har fyllt fyra år.
När jag var barn tog man inte MPR. Mässlingen pratade man om som något milt, familjer emellan. Jag kommer ihåg att min mamma var tveksam om vi hade haft det, eftersom sjukdomen kunde vara så mild. Vattkoppor fick man gå runt till grannbarnen för att få - det ansågs viktigt att undvika att få det som vuxen. Röda hund fick alla flickor ta vid 13 års ålder. Jag hade påssjuka då jag var 2,5 år.
Påssjuka är väl framför allt farligt för pojkar så till vida att det kan leda till sterilitet?
Jag tycker därför att det kanske skulle vara en tanke att vaccinera alla små barn mot mässlingen. Men ge rubellavaccin till flickor och påssjukevaccin till pojkar vid könsmognad.
Jag anar att kombivaccinet ges som det gör inte bara av medicinska skäl utan inte minst av praktiska och ekonomiska skäl.
Jag fick också nyligen veta att man vaccinerar alla bebisar mot scarlakansfeber. Vilket verkar onödigt. Kanske skulle set räcka om spädbarn som är känsliga och utsatta fick detta.
Jag har haft scharlakansfeber ( när jag var 15 år)
och det jobbiga är att det är en väldigt utdragen sjukdom, rent tidsmässigt. Men det är väl knappast skäl nog att vaccinera alla spädbarn.
Rubella på flickor borde man kanske också vänta med till tonåren av ett annat skäl. Den immuniteten avtar efter ett antal år och eftersom vi får barn senare nu kan många som nu får vaccinet som bebisar ha förlorat sin immunitet om de får barn efter 30.