• Ingrid10

Vaccin MPR

Försöker att undersöka hur vanligt det var att drabbas av allvarliga komplikationer, eller dödsfall, av en röda hund/mässlings/påssjuka-infektion. 

Nu frågar jag er som är 40+, eftersom vaccinationsprogrammet inte var i gång när ni var små, om ni känner någon eller har hört talas om någon som drabbats av dödsfall/allvarlig komplikation från någon av dessa sjukdomar. 

Min sambo, som är dryga 40 år, är inte vaccinerad och tycker abslolut inte att vi ska vaccinera våran dotter. Jag är beredd att hålla med eftersom jag heller aldrig hört talas om någon som blivit allvarligt sjuk. Tror att det ligger en hel del vinstintressen bakom alla dessa vaccinationskampanjer. (Varför ska man t.ex. vaccinera sig mot en säsongsinfluensa om man inte är gammal eller av någon annan anledning är svag??) Nu verkar det till och med som att dom ska utöka vaccinationsprogrammet med ett Hepatit B-vaccin. Hur vanligt är det med Hepatit B liksom??
    Tror inte heller att det är speciellt bra för våra kroppar, inklusive uppbyggandet av ett naturligt immunförsvar, när vi sprutar in syntetiska "skydd". 

Vill tillägga att jag är INTE vaccinationsmotståndare när det används av rätta skäl... 

• Svar på tråden Vaccin MPR
  • doggy

Men barn kan ha okända oupptäckta sjukdomar som kan göra det allvarligt om dom får dessa sjukdomar , sen kan det vara skillnad på dom sjukdomarnas biverkningar nu än för 40 år sen

• Bellenellen09

Jag vet inte. Mässling är väl den allvarligaste sjukdomen av de tre för barn. Den vaccinerades det mot när jag var barn. Däremot hade vi påssjuka och röda hund och jag kan inte påminna mig om att nån var jättesjuk eller fick några komplikationer. Däremot bör man ju faktiskt vaccinera sig mot dessa sjukdomar innan man blir vuxen om man inte får dem som barn (och det får man sällan eftersom alla vaccinerar dig). Vet en som fick mässling som vuxen efter en resa och hon var inlagd på sjukhus och var dålig länge.

Rent allmänt håller jag med dig om att det ibland kanske vaccineras av fel orsaker och att det faktiskt finns anledning att vara skeptisk. Visst ligger det mkt vinstintressen i det hela. Och att vaccinera sig mot t ex influensa om man inte är i en riskgrupp tycker jag är helt meningslöst och kanske även ohälsosamt.

• Busbellan

Jag vet inte vad du räknar som allvarligt men min syster blev döv å ena örat när hon hade påssjukan

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

Sen tycker jag man kan tänka lite på dem som inte kan vaccinera sig också, de med nedsatt immunförsvar exempelvis, de skulle nog kunna bli riktigt sjuka om de fick någon av sjukdomarna om fler och fler väljer att inte vaccinera sig

Mamma till Nora, August och Ella
  • Queenie70

Anledningen till att du ej hört talas om det är det allmänna vaccinationsprogrammet. *suck* men eftersom alltfler börjar resonera som du så är det bara en tidsfråga innan alla dessa komplikationer kommer att dyka upp igen och då kommer det åter givetvis att bli själklart med vaccination igen tills folk åter glömmer bort konsekvensera av att ej vaccinera. Osolidariskt att ställa sig utanför detta system eftersom det förts av allt drabbar alla de som av olika skäl inte kan vaccinera. Skäms på dig !

• Tant Blå

Sök gärna på nätet och läs på om röda hund epidemin som nu pågår i Järna, där man väljer bort vaccinering.

Problemet nu är att det är svårt att få dessa sjukdomar så du blir vuxen innan du blir utsatt för smitta och då blir jättesjuk.

• mandelblomma

Jo jag känner till fall, både hos vänner när jag växte upp men också historier berättade av gamla sjuksköterskor och barnläkare jag arbetat med.
    Dövhet, svåra hjärnhinneinflammationer, lunginflammationer,  ögonbesvär, även hjärninflammationer.
    Ingen enkel banal åkomma jag skulle vilja gambla med helt enkelt

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag har aldrig känt någon som dött av att klättra på och leka omkring högspänningsledningar, därför är det förmodligen ofarligt.

Om resonemanget ovan låter något konstigt så beror det på att det är det och det är också samma resonemang du använder i din TS:

Ingrid10 skrev 2012-07-22 23:02:13 följande:
    Min sambo, som är dryga 40 år, är inte vaccinerad och tycker abslolut inte att vi ska vaccinera våran dotter. Jag är beredd att hålla med eftersom jag heller aldrig hört talas om någon som blivit allvarligt sjuk. 
    Båda är lika felaktiga av den enkla anledningen att det generella inte kan härledas från det specifika, att du personligen inte har hört talas om något fall är irrelevant eftersom det de facto finns sådana fall, både dödsfall och fall med livslånga handikapp.
    Tror att det ligger en hel del vinstintressen bakom alla dessa vaccinationskampanjer.
    Företagen skulle tjäna mer pengar på att sälja läkemedel som behövs vid epidemier än vad de gör på vaccin. Förmodligen skulle till och med receptfria smärtstillande och febernedsättande läkemedel täcka upp en god portion av vaccinpengarna. Till det kommer alla andra läkemedel som kommer att behövas. Dessutom drar det in mer pengar under längre tid.
    Tror inte heller att det är speciellt bra för våra kroppar, inklusive uppbyggandet av ett naturligt immunförsvar, när vi sprutar in syntetiska "skydd". 
    Vad grundar du det på?
    Vill tillägga att jag är INTE vaccinationsmotståndare när det används av rätta skäl...  
    Vad är "rätta skäl"?
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Ingrid10
    Busbellan skrev 2012-07-22 23:21:19 följande:
    Jag vet inte vad du räknar som allvarligt men min syster blev döv å ena örat när hon hade påssjukan
    mandelblomma skrev 2012-07-23 09:36:38 följande:
    Jo jag känner till fall, både hos vänner när jag växte upp men också historier berättade av gamla sjuksköterskor och barnläkare jag arbetat med.
    Dövhet, svåra hjärnhinneinflammationer, lunginflammationer,  ögonbesvär, även hjärninflammationer.
    Ingen enkel banal åkomma jag skulle vilja gambla med helt enkelt
    Tack för informativa svar!
  • Ingrid10
    Queenie70 skrev 2012-07-22 23:39:39 följande:
    Anledningen till att du ej hört talas om det är det allmänna vaccinationsprogrammet. *suck* men eftersom alltfler börjar resonera som du så är det bara en tidsfråga innan alla dessa komplikationer kommer att dyka upp igen och då kommer det åter givetvis att bli själklart med vaccination igen tills folk åter glömmer bort konsekvensera av att ej vaccinera. Osolidariskt att ställa sig utanför detta system eftersom det förts av allt drabbar alla de som av olika skäl inte kan vaccinera. Skäms på dig !
    Osolidariskt att fundera över vad som är bäst för våra barn??

Svar på tråden Vaccin MPR