Inlägg från: Proudtobetogether |Visa alla inlägg
  • Proudtobetogether

Marsbebis 2013

Erya skrev 2012-08-06 17:15:58 följande:
    Och jag glömde resten :P
    Idag gick jag in i vecka 10 (9+0) mår som jag gjorde förra veckan, hungrig, trött, huvudvärk kissenödig :P ingen förändring där inte.

Fick brev idag från min BM att järnmättnadsprovet (ferritin) var lite lågt och att jag skulle börja med järntabletter runt vecka 20.

Blodvärdet såg ju bra ut när hon tog det i onsdags (132) men jag antar att ferritinet är långtids järn eller?

aja,. har inte fått något brev än från Lund om RUL, men det blir också i början på oktober för mig, längtar :D
    Det finns ju fritt järn och järn i depåer väl? Blodvärde är nog det fria och det andra är själva "lagret". Bra att ha på lager
    andra försöket första barnet
  • Proudtobetogether
    CinnamonMai skrev 2012-08-06 17:31:47 följande:
    Jag vågar inte äta salami ens efter att jag fryst den. Inte efter att jag läste att varken frysning eller upphettning tar död på listerian. Vad är då poängen med att frysa? Eller det är för att det finn toxoplasmos man fryser? Trodde bara det fanns i grönsaker och rått kött.

Sedan undrar jag varför man rekommenderar att inte äta tex. brie trots att de flesta är pastöriserade idag. Pastöriserat går ju bra i övrigt...
    Listeria överlever frysning men ej upphettning
  • Proudtobetogether
    EnStoltMamma skrev 2012-08-06 17:54:08 följande:
    Jag har så ONT i tjejmagen att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Inte sovit på hela natten och inte kunnat vila på hela dagen då jag haft så ont.. Sambon retas och säger att det nog är tvillingar;) han hade läst att man kunde må sämre och ha värre växtverk om det va tvillingar.. Dock är jag väldigt säker på att det bara är en ;) men ont gör det! Fy f*n va ont det gör... Och ingen barnmorska där jag bor så måste åka 10 mil vid en ev undersökning:( vad kan det vara som gör så ont? Är ju typ som mensverk fast så mycket värre! Vad kan jag ta för smärtstillande för att lindra? Kan tillägga att trots att jag kräks upp allt jag äter så har jag gått upp 2kg :O och ser ut att vara i v20 minst;)
    Kan det inte vara "banden" livmodern hänger i som töjs å värker? Alvedon ska vara ok om du är gravid, liksom Panodil
  • Proudtobetogether
    CinnamonMai skrev 2012-08-06 18:01:22 följande:
    Aha. Ja såklart har du rätt. Men i vilket fall som... det rekommenderas att salami ska frysas men listeria dör inte av frysning. Varför är det då ok att äta den efter frysning?
    Ja det kan man ju undra! Sen är ju listeria ovanligt och mf efter en listeriainfektion (listerios eller vad det heter) är ju ännu ovanligare
  • Proudtobetogether
    EnStoltMamma skrev 2012-08-06 17:54:08 följande:
    Jag har så ONT i tjejmagen att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Inte sovit på hela natten och inte kunnat vila på hela dagen då jag haft så ont.. Sambon retas och säger att det nog är tvillingar;) han hade läst att man kunde må sämre och ha värre växtverk om det va tvillingar.. Dock är jag väldigt säker på att det bara är en ;) men ont gör det! Fy f*n va ont det gör... Och ingen barnmorska där jag bor så måste åka 10 mil vid en ev undersökning:( vad kan det vara som gör så ont? Är ju typ som mensverk fast så mycket värre! Vad kan jag ta för smärtstillande för att lindra? Kan tillägga att trots att jag kräks upp allt jag äter så har jag gått upp 2kg :O och ser ut att vara i v20 minst;)
    Som gammal magsårspatient som inte får äta annat än Alvedon o Panodil kan jag rekommendera Alvedons stolpiller på 1 g och du behöver extra. Kom dock ihåg att Alvedon inte pajjar magen osv som Ipren mm men istället tär på levern så behöver du mycket smärtlindring länge ska du kanske kolla me en läkare
  • Proudtobetogether
    Lilly Jk skrev 2012-08-06 18:35:21 följande:
    Ja, viktigast för mig var ju svängbara framhjul
    och vändbar sittdel så den är perfekt för oss.
    Katten har tydligen redan lagt beslag på varukorgen, han får låna den :)

Tittade lite på buggan också förstås men de är såååå dyra,
    alla tillbehör man "måste ha" till kostar också multum.

Men man måste ju inte ha en massa grejer väl? Lattemugghållare å jox
  • Proudtobetogether
    Lilly Jk skrev 2012-08-06 18:45:40 följande:
    Lattehållare till bugga kostar 450 kr, det är sjuuuuukt!
    450 kr för ett parasoll och över 700 för en solskärm till.
    Man tappar nästan hakan!
    Min sambo vill absolut ha bugga men det blir inga parasoller och lattehållare det vägrar jag, möjligen en solskärm. Vad ska man med en lattehållare till liksom
  • Proudtobetogether
    Hute skrev 2012-08-06 18:59:28 följande:
    Är panodil också okay?
    Trodde det bara var alevdon!! Bra då vet jag, har så förjordat ont i huvudet stundtals och då hjälper inte alvedonen.. 
    Alvedon, Panaodil och Pamol. Tycker inte direkt nån hjälper mot rejäl huvudvärk, skulle vara alvedons stolpiller då (1 g)
  • Proudtobetogether
    Lilly Jk skrev 2012-08-06 19:11:59 följande:
    Buggan är ju egentligen storfavoriten, men som student med bara bidragsdelen
    får man omprioritera lite grann :p
    Jag är tveksam till om den är så bra eg? Why not Brio eller så
Svar på tråden Marsbebis 2013