Inlägg från: Proudtobetogether |Visa alla inlägg
  • Proudtobetogether

Marsbebis 2013

cwittra skrev 2012-07-29 13:15:22 följande:
    Tror du det? Förväntade mig ett blodbad när jag vaknade men än så länge inget, hoppas hoppas..

Jag hade inget blodbad direkt, mer som en mens. Växtvärk borde vara vanligare än mf iaf
    andra försöket första barnet
  • Proudtobetogether

Mitt jobb lägger till 10% så jag får 90%. I övrigt har vi inte tänkt så mycket, sambon tänker nog byta jobb också. Jag har iaf så det räcker och blir över och är inte nervös för att det ska gå runt. Är inte beroende av att köpa Gucci-väskor direkt

• Proudtobetogether
    FruRundberg skrev 2012-07-30 12:30:58 följande:
    Hur går det till när de lägger till extra 10%?Är set något man frågar efter eller är det något de säger själva om de vill göra det? Har ingen koll..

På mitt jobb går det inte automatiskt, det är någon slags blankett man ska fylla i I think. Det är som med de övriga förmånerna - man måste ju inte utnyttja dem
  • Proudtobetogether
    MammaTillEnStjärna skrev 2012-07-30 16:37:16 följande:
    Jag undrar också vad alla jobbar med som tjänar 30.000-40.000kr i månaden...?   
    Jag har en magister inom Informationsvetenskap och arkiv, han har en master (civilingenjör)
  • Proudtobetogether
    FruRundberg skrev 2012-07-30 16:24:07 följande:
    Vi har haft gemensam ekonomi sen första dagen vi flyttade ihop. Fattar inte varför man har ditt och mitt när man lever ihop som en familj?
    oavsett om jag her egen mobilräkning och nått annats som bara jag utnyttjar så betalas allt från samma lönekonto. Det är enklast så tycker vi iaf  
    Vi har en viss procent som läggs till gemensamt som går till just det gemensamma, inkl sparande till gemensamt osv. Sen har vi hittills låtit resten av det man själv tjänar vara vars å ens nöje, vilket hänger ihop med att han har dyra hobbies å jag själv gillar å ta weekends och köpa vad jag vill osv utan att det ska gå ut över någon annan
    Eller om jag ena månaden vill lägga in en klumpsumma till pensionssparandet och så. Eller spara extra till nån tjejresa.
    Men vi är ju ett double-income-no-kids-par så efter barn får man väl se hur det funkar med "spenderar-delen" haha... Gifta är vi inte heller än. Hittills har vi iaf inte haft något problem med att både ha gemensamt och eget, "mitt och ditt" låter så hårt. Det blir ju ändå en ganska kommunistisk o rättvis uppdelning där den som tjänar mer betalar lite mer osv. Sen underlättar det ju att båda har bra löner förstås. Ingen som glider medan den andre strävar!
  • Proudtobetogether
    HejAlice skrev 2012-07-30 21:36:04 följande:
    Vad betyder en sådan rand?

Hos oss har vi lite "mitt och ditt" :) min sambo tjänar så mycket mera så det skulle kännas dumt för mig tycker jag att handla på hans pengar. Men han betalar ju också det mesta här hemma så det kanske egentligen blir samma sak :)
    Vet inte hur vi ska göra när barnet kommer. Vi skulle ju förlora jätte mycket pengar på att han är hemma tyvärr, men jag är å andra sidan hemma så länge som möjligt :) vet inte riktigt hur han tänker om det än.
    Om du ska vara hemma längre, dvs att ni inte delar lika, är det viktigt att han för över pension till dig!
  • Proudtobetogether
    Lussekatten skrev 2012-07-30 21:43:07 följande:
    Proudtobetogether: vi har liknande som ni. Fast vi har lagt en budget så att vi vet på ett ungefär hur mkt räkningar/lån vi ska betala varje månad. Direkt när lönen kommer in så splittras den upp mot olika konton. (Gemensamt sparande, eget sparande, rust-konto, pensionsspar etc.) Vi betalar 50/50 på räkningar/lån och sen är det som är kvar egna pengar. Men självklart hjälper vi varandra om den ena får en usel månad.

Nu har någon av oss varit föräldraledig sen april förra året och då har ju inte det här fungerat. Men när vi båda jobbar så får vi ut nästan lika mycket, inte många kronor som skiljer. Så då funkar det här för oss.
    Ja absolut kan man använda även "egna-pengarna" gemensamt, det är ju inte som att vi splittar krognotan Å precis som för er så är det ju ett fiffigt upplägg eftersom vi båda drar in ok med pengar. jag behöver inte hans pengar o han behöver inte mina. Hade antagligen varit annorlunda om det hade varit olika inkomster. Antar att alla sätt är bra utom de dåliga!
  • Proudtobetogether
    HejAlice skrev 2012-07-30 21:48:59 följande:
    Ja det är ju det dära med pensionen. Men man kanske kan göra så att jag sparar extra till pension av mina egna pengar också betalar han mer hemma? Är det det du menar på att jag förlorar pengar, älskar livet? Till pensionen?
    Det du tjänar under arbetslivet blir din pension, tider med låg inkomst ger lägre pension. Om du måste vara hemma längre än honom kan han kompensera genom att ge dig av sin pension, fiffigt va? Man kan på något vis föra över av sin pension till en annan
  • Proudtobetogether
    Erya skrev 2012-07-30 21:57:58 följande:
    Jag har ändå högre pension (just nu) än min sambo eftersom jag började jobba mycket tidigare (var 16) än vad han gjorde :P

Hur fungerar det med att han för över en del av pensionen?
    Precis, nu är du inne på hur man eg ska jämföra mellan varandra Jag är äldre än min och har jobbat några år längre än honom. Samtidigt kommer han pga yrkesval att inom en snar framtid börja klättra iväg i lön. Dessutom har han fonder å annat på banken han kan roa sig med när han blir pensionär. Han kommer också kunna lägga in en fel kontantinsats när vi köper hem. Jag kommer naturligtvis kunna roa mig för de pengarna jag med, förutsatt att vi lever ihop fortfarande, men detta med pension handlar väl främst om att det blir problem för en vid en separation om man får en dålig pension - väl?
Svar på tråden Marsbebis 2013