FruRundberg skrev 2012-07-30 16:24:07 följande:
Vi har haft gemensam ekonomi sen första dagen vi flyttade ihop. Fattar inte varför man har ditt och mitt när man lever ihop som en familj?
oavsett om jag her egen mobilräkning och nått annats som bara jag utnyttjar så betalas allt från samma lönekonto. Det är enklast så tycker vi iaf
Vi har en viss procent som läggs till gemensamt som går till just det gemensamma, inkl sparande till gemensamt osv. Sen har vi hittills låtit resten av det man själv tjänar vara vars å ens nöje, vilket hänger ihop med att han har dyra hobbies å jag själv gillar å ta weekends och köpa vad jag vill osv utan att det ska gå ut över någon annan
Eller om jag ena månaden vill lägga in en klumpsumma till pensionssparandet och så. Eller spara extra till nån tjejresa.
Men vi är ju ett double-income-no-kids-par så efter barn får man väl se hur det funkar med "spenderar-delen" haha... Gifta är vi inte heller än. Hittills har vi iaf inte haft något problem med att både ha gemensamt och eget, "mitt och ditt" låter så hårt. Det blir ju ändå en ganska kommunistisk o rättvis uppdelning där den som tjänar mer betalar lite mer osv. Sen underlättar det ju att båda har bra löner förstås. Ingen som glider medan den andre strävar!