HejAlice skrev 2012-07-30 22:03:07 följande:
Jag vet som sagt inte hur vi kommer göra
när barnet kommer. Anledningen till att hi har det uppdelat nu är nog för att vi har varit tillsammans sen ja gick i gymnasiet, då betalade han ALLT och jag fick extra pengar av mina föräldrar typ :) sen började jag på högskola och då fortsatte det så att han betalad allt hemma och jag hade mitt studielån + extrajobbspengar att "roa" mig för. Nu jobbar jag heltid och får ut ca 12000 mindre än honom varje månad så det har liksom bara fortsatt. Fast nu delar vi hälften på alla räkningar och sen har vi våra egna pengar. Fast han betalar alla "extrautgifter" som blir varje månad, alltså blommor, målarfärg till huset, tapeter och färg när vi renoverade sovrummet, bensin till gräsklipparen, hämtmat..etc som kan dyka upp som år gemensamt.
Men vi har inte pratat på hur vi ska göra sen. Kanske kommer vi göra så att han betalar i stort sätt alla räkningar hemma igen och jag då har föräldrapenningen att lägga på mig själv och barnet. Eller så fortsätter vi dela lika på räkningarna också betalar han allt till barnet..jag vet inte. Vi har inte pratat om det.
Min man tjänar också 12 000 mer än jag, men vi har inte det uppdelat så ändå... Jag var hemma med dottern i 19 månader och de 12 första månaderna fick jag runt 1700 kr/månad i föräldrapenning. Det var ju tack vare hans lön som vi klarade det. Hade vi då haft uppdelat hade jag fått ta fler fp-dagar och då hade det gått ut över barnet som inte kunnat vara hemma lika länge..